Ursprungligen postat av ksv
Det som styr är hur mycket extra bränsle man tagit med (utöver det som lagen kräver).
Man måste i varje läge ha tillräckligt för att kunna flyga till alternativflygplatsen och göra en inflygning, samt utöver det bränsle för 30 minuters flygning.
Extrabränsle ger högre vikt och kostar i form av högre bränsleförbrukning, så det är ytterst sällan man har så det räcker för mer än ett extra inflygningsförsök.
Är det dåligt väder tar man förstås extra om man kan, men har man inte kommit ner på andra försöket kan man fråga sig om det är någon idé att bränna soppa på ytterligare försök.
Enda anledningen skulle väl vara om vädret snabbt förbättras och man verkligen tror att man kommer ner.
Ja, det är ytterligare en sak att väga in, innan man gör alltför många försök.
En fråga på det: Tror du det var någon fara för passagerarna någon gång, eller är detta rätt vanligt?