2014-07-25, 07:16
Reste med familjen till Filippinerna i juni-2014. Första delen av resan gick från Göteborg till Hong Kong med Finnair. Första delen av denna, Göteborg till Helsinki gick fint, men när vi kom till Helsinki fick vi reda på att del två, Helsinki - Hong Kong var försenat 10 timmar pga tekniskt fel, så Finnair slängde in oss på ett hotell i Vanda över natten.

När vi slutligen anlände Hong Kong, avgick vårt plan till Filippinerna samtigt som planet från Finnair som vi satt på, landade.

Andra delen av resan var bokad med Philippine Airlines från Hong Kong till Manila, och därefter anslutningsflyg till Cagayan de Oro. Båda dessa gick s.a.s. "upp i rök".

Nu stod vi på Hong Kongs flygplats utan att veta vad vi skulle göra. Philippine Airlines var villiga att hjälpa oss, men det handlade då om att köpa en helt ny biljett, som nu skulle bli dubbelt så dyr som den jag betalat/köpt i Sverige, samt även tillkommande penalties.

Detta var pengar familjen skulle levt på i Filippinerna. Vi fick boka om hotell och bo på mycket lägre standard, ha in mycket mer slimmad budget. Denna resa blev ganska tråkig för oss alla, speciellt för barnen.

Nu är min fråga: Vem står för kostnaden för att köpa nya biljetter etc. Har inte flygbolagen kontakt med varann och "clearar" sådant mellan varann? Mitt antagande är att flybolagen måpste ha någon försäkring för när sådant inträffar, för en sak är jag nästan till 100% säker på - det är inte resenären som skall stå för kostnaden och krånglet.

Varför skall man betala penalties när det är flygbolaget som gjort fel ?

Vem skall betala tillbaks mina utlägg i samband med allt detta? Jag har sparat alla kvitton. Är det Finnair (de som strulade till det) ? Vem står för familjens "lidande" när vi plötsligt inte längre hade råd att bo där vi tidigare tänkt, etc. ?

Någon som vet, som är insatt? Vem är s.a.s. den skyldige?

(Alla blijetter var bokade/köpta av Flygpoolen.se)