2014-07-25, 09:17
Mula
I korta drag, har du köpt en genomgående biljett från A till B av ett bolag så garanterar det bolaget att du kommer fram enligt vad ditt köpekontrakt säger (biljetten). Det innebär att de bokar om dig, står för hotell mm.
MEN om du köpt oberoende biljetter A-B av bolag1 och B-C av bolag2 så är det du som står för risken. Om bolag1 blir försenat så att du missar din anslutning i B så är det du själv som får se till att du tar dig från B-C.
Därför ska man alltid ha GOTT om tid när man gör på detta sättet, eventuellt kan din hem/reseförsäkring hjälpa till. Men bolag1 har inget ansvar för att du hinner i tid med din resa med bolag2.

Edit: Det har tyvärr inte så stor betydelse att du köpte allt på flygpoolen.se. Det som räknas är om allt är på samma bokning (biljettnummer) eller inte. Av din berättelse att döma tolkar jag det som att ni gjorde två separata bokningar.
Det är EU-regelverket 261/2004 som reglerar EU-baserade flygbolags (som Finnair är) skyldigheter till ersättningar vid förseningar. Detta inkluderar bla rätt till hotell och mat samt vissa kontanta ersättningar vid försening.