2014-11-09, 16:23
MasterBait
Ursprungligen postat av Jonipoon
Ja, det stämmer att orkestrar och klassisk musik världen över ofta domineras av kineser, men det beror knappast på att de är nytänkande utan för att de är drillade att lyda order och har spelat fiol/bastuba/osv sen de var 3 år gamla. Det är ingen generalisering, utan sant. I Kina är kopieringskulturen så genomborrad i kinesernas huvud att den som lyckas bäst är den som kopierar läraren bäst. Den som däremot gör något nytänkande och kreativt anses vara konstig och bisarr.


Håller med till stor del. Själva inlärningssystemet motverkar fritt tänkande. T.o.m. så långt ner som på dagisnivå går i princip all lek och inlärning "göra efter" istället för fritt skapande. Men även inom musik, för att nå allra högst krävs mycket känsla och talang, inte bara drillande. Det som är riktigt bra i Kina är att man faktiskt arbetar aktivt på att i mycket låg ålder hitta det som barnen har talang i. Det är inte bara drilla, utan mycket testa och pröva på olika saker som gäller. Ända ner i treårsåldern. Här satsar man enbart resurser på de som har problem och lämnar de kreativa och skapande barnen för vind och våg. Där satsar man mycket resurser på att hitta och utveckla barnens talanger.

Sen så är det stor skillnad på utlandskineser och mainland-kineser. ABC's, hongkongneser, taiwaneser osv är i regel mer "kinesiska" än mainlandkineser, eftersom de har kvar den kinesiska kultursjälen som rådde i Kina innan kommunisterna tog makten och förstörde allt.


Håller tyvärr inte med. De är också i princip lika ytliga och materiella.