2014-12-31, 12:09
slat
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Vid start, hur många mh/s ska det blåsa för att det ska vara "kämpigt" och stiga för ett flygplan? Nu menar jag ingen cessna utan en B737/600/700/800?

Vid typrating för B737-600, får man då även flyga B737-800?

Vid typrating A319, får man då flyga A330/200-300? Eller skiljer det mycket på en A319 och en A330?

Förr fanns en motvindsbegränsning på 50 knop vind för 737an men denna finns inte kvar. Däremot finns sidvindsbegränsningar beroende på ifall flygplanet har winglets eller ej, banvidd, fältbeskaffenhet och ifall reverseringen fungerar på båda motorer eller ej.

Jämn vind är sällan några problem ens vid max tillåten, det är när det blir starka vindbyar (skiftande vindar) som det är lite kämpigare. Det svåraste med en tungt lastad boeing 737-800 och 900 (pga kroppens längd) är att hålla bra marginal för bakpartiet när man lyfter, dvs att man inte slår i bakpartiet i banan när man lyfter utan att offra initiell stigprestanda.

En typerating för "NG" gäller för 600-900. Mellan dessa är det oftast enbart ett litet pdf-dokument med väsentliga skillnader som skall läsas följt av ett skriftligt prov på dessa, som krävs för att man ska få flyga varianten. På pappret så gäller en NG-rating från 300-900 (inkluderar classic) men man måste göra en speciell skillnadskurs för att gå från classic till NG. Vad denna innefattar varierar länder och bolag emellan. Ofta är det som en mindre typerating.