Sämsta jag nånsin flugit med. Kommer ALRIG att anlita dom igen.
1. När dom anlitar andra flygbolag, t ex på delsträckor inom Turkiet, får man bara boarding card för lokala sträckan. När man sen skiftar till international (till Doha) måste man stressa runt, hitta QA:s incheckning, och begära ut boarding cards för den fortsatt resan. Under oftast stor tidspress, på stora flygplatser, Istanbul i detta fall, där bara promenaden mellan terminalerna kan ta upp till 15-20 minuter eller mera, plus säkerhetskontroller.
2. Blir det förseningar, så har dom ytterst bristfällig information, till de väntande. Jag frågade i Doha, "vad händer om planet inte kommer iväg idag"? Svar: "Vi FÖRSÖKER då att hitta ett hotell". Märk väl att förseningar av +3 timmar, inkl ev nattboende, är obligatoriskt ersättningsberättigande vid flygningar inom EU, via ett bindande EU-avtal. QA har ingen formell skyldighet som motsvarar.
3. Vid den försening (5 timmar) jag råkade ut för, så hivade dom av det polleterade bagaget, på den sista mellanlandningsflygplatsen. Trots att polleteringen var till slutdestinationen, kvitto fanns, men lik förbannat skedde detta grova misstag. Ingen information om detta gavs, det bara skedde.
4. Vid utkvittering av sista sträckans boarding card, så meddelade det anlitade lokala flygbolaget (AtlasJet), att dom har "inget ansvar för passagerare som anländer försenade, vi har ingen mer avgång idag". Och hänvisade till ett annat flygbolag (Turkish Airlines), som dom påstod hade tagit över ansvaret. När dom kontaktades, vägrade dom ens att se mina reshandlingar, och påstod sig inte känna till någon sådan överenskommelse. Jag tvingades gå tillbaka till 'international terminal', lyckades hitta ett kontor där man hanterade förkommet gods, men även var representant för Qatar. Som ringde deras kontor, och snart dök en Qatar-tjm upp. Som i sin tur lät tillkalla en stensur representant för det "övertagande" lokala flygbolaget (TA), och denne surpuppa tvinades fixade fram boarding card. På samma kontor, skickade man ut en bagage-kille, som lyckades hitta det avslängda, polleterade bagaget. Sen med ilsprång och störtsvettig tillbaka till 'domestic terminal', checka in bagaget, och precis slinka med planet, som också detta var försenat, som tur var.
5. Vid ankomst slutdestinationen hänvisades alla passagerare, bryskt av en terminaltjänsteman, till en busstransport, till utlandsterminalen ("allt bagage finns där", löd budskapet). Väl framkomna fanns givetvis inte mitt bagage, som jag misstänkte fanns det på inrikesterminalen, en rask promenadsträcka på ca en kvart, mitt i natten. Sen var eländet äntligen över.
Vill med dessa ord kraftigt VARNA för att flyga med Qatar Airways. En skräckupplevelse väntar i värsta fall.
PS. Deras omtalade goda 'service' också fel. Man fick, till skillnad mot China Air, Thai Air, Finnair, m fl stora interntionella bolag, endast två plastglas dryck, till serverade maträtter. Uselt minst sagt. Sista QA-flygsträckan på returfärden så missade servitören att servera drycker öht, till de sista fyra raderna i kabinen (jag satt bland dessa). Fick påkalla detta, och förklara för en annan flygvärdinna, att vår stressade servitör helt enkelt struntade i dryckesdelen. Hon log besvärat, och fixade tillbaka killen, som verkade ytterst stressade, han kunde inte ens fixa korrekt beställd dryck, fick påminna en extra gång.
PPS. Vill hissa varningsflagg för Turkish Airways också, stora aktörer internationellt och nationellt. Dom tvingade mig en gång att betala för en returbiljett för en utländsk flickvän, hon vägrades att släppas på en flight mellan Hong Kong och Istanbul, med skälet att "hon måste uppvisa returbiljett till hemlandet". Jag lyckades komma i kontakt med ansvariga, som envisades, och hotade skicka tillbaks henne. Trots att betald biljett fanns, visum till Turkiet beviljat, plus även turistvisum till Sverige, vilket allt framgick av handlingarna. Lik förbannat vägrade TA:s terminal-tjm att godkänna detta. Det slutade med att jag tvingades lösa en extra returbiljett, för ett antal tusenlappar, jag fick ett undertecknat kvitto på att jag kunde annullera biljetten, och få pengarna tillbaka, via ett besök på TA:s kontor i Turkiet. Även det tog ett antal timmar att argumentera hem, folk i dom här länderna gör allt för att djävlas om dom ser en chans, en smärre bestickning under bordet tycks vara bästa metoden, men jag böjer mig inte, tar hellre striden, och då tar det tid innan man lyckas nöta ned motståndet.
PPPS. OT, men det kan vara bra att känna till hur Qatar hanterar sina gästarbetare. Dom bor i särskilda camps, under oftast vidriga förhållanden, logement med usel standard, instängda bakom murar runt området, inga utomstående äger tillträde. Man beräknar, via den statistik som finns idag, att ca 4000 (!) gästarbetare har omkommit i fallolyckor mm, innan fotbolls-VM går av stapeln 2022. Arbetarskydd är ett ord som uppenbarligen inte finns i detta stenrika arabrike. Arbete 10-12 timmar, sju dagar i veckan, med beslagtagna pass, bristfälliga löneutbetalningar.
ref:
http://www.theguardian.com/global-development/2013/sep/26/qatar-world-cu...