2015-03-09, 13:03
PilotHockey
Ursprungligen postat av Carliiee
Nu har jag kommit på ytterligare en fråga.

Flygkraschen 2009, Air France, var nog den första olyckan som jag faktiskt följt i tidningar och på internet och någonting som har nämnts ett fåtal gånger är begreppet "St Elmo's Fire". Detta är tydligen någonting som kan förekomma i åskoväder och vad jag förstått det som så syns det i cockpit på rutorna som en mängd blixtar som dansar över rutan (rätta mig om jag har fel!).

Det har även diskuterats att vid detta fenomen så sker det någonting, jag har för mig att det var jonisering (?) av kabinen. Vet inte riktigt vad detta medför, men kan det ha gjort att Bonin (piloten som drog bak på side sticken och lyfte planets nos) var förvirrad på grund av jonisering? Har även läst någonstans att han klagat på metallisk doft...

Ja, haha, min fråga är alltså om St Elmo's Fire kan ha påverkat Bonin till att ta oförklarliga beslut? Blir piloter informerade om fenomenet?



Jag kan inte minnas något om att St. Elmo's Fire nämnts i samband med denna krasch.

Kraschen skedde pga av pitotrören fryste igen på någon sekund (super cooled water droplets). På grund av detta förlorade man i stort sett all information på sina displayer i cockpit. Detta plus dålig träning av piloterna gjorde att man blev förvirrade över problemet och drog sidesticken bakåt. Planet stallade och drog i havet.

Sedan dess har Air France piloter tränat detta mer, man har lärt sig flyga på Power&Pitch (alltså att du vet att med ett visst nosläge och ett visst läge på gasreglaget så behåller du höjd/fart och riskerar alltså inte därför att varken stalla eller köra planet nedåt). Dessutom har pitotrören bytts.