Ursprungligen postat av PilotHockey
De var i alla fall vad som gällde för ett par år sedan när jag gjorde min ATPL teori.
Ursprungligen postat av PilotHockey
När jag gjort klart min flygutbildning jobbade jag först i ett år på Mavias flygavdelning som Long Term Scheduler. Vi hade stenkoll på de flesta grejer men jo, systemen funkade så att dem varnade så fort man överträdde en begränsing. Jag räknar mitt schema en gång i månaden lite grovt för att se att det ser korrekt ut, vet ju att om Wizzair eller något annat flygbolag i europa för den delen också skulle få en VK och det kommer fram att piloter har överträtt massa begränsningar så hade det inte tagit jättelång tid innan antingen 1. Det aldrig händer igen, eller 2. De får stänga ner.
Hur ska du ha det? Om du jobbat på Mavia som long term scheduler måste du antingen vara väl insatt i BCL-D 1.15 eller i EU-OPS Subpart Q. Var och när du läste ATPL saknar i sådana fall relevans. Inget av de regelverken har maximalt 8 timmars FDP. Inte heller går övriga påståenden som du kommer med kring FDP att återfinna i dessa regelverk.
Visserligen varnar systemet om det är uppenbart att schemaläggningen bryter mot regler. Men man ska också komma ihåg att varje system är kodat efter nationell tillämpning av Subpart Q för tillfället och jag har vid flera tillfällen upptäckt brister i både RM och Netline där systemet inte varnar när man överskrider och/eller underskrider tjänstgöringsbestämmelserna. Därav ser jag till att alltid hålla koll på min egen FDP/DP och vila eftersom det är mitt ansvar att se till att jag är laglig.
När det gäller just systemet som sådant så är det också som med alla andra system. Shit in = shit out. Om OP, planning eller någon annan lägger in fel variabler så kommer systemet inte att varna. När du säger att du jobbat på planning så förstår jag helt plötsligt mycket bättre varför det ser ut som det gör till och från.