Ursprungligen postat av Neksnor
Göteborgsposten hade en insändare i veckan, skriven av en person som titulerade sig kapten på SAS sedan ca 30 år. Insändaren tyckte att det här med att tvinga in en i kabinbesättningen vid toalettbesök mm inte var någon bra idé. Men det nämndes också att de två, som jag tolkade insändaren, piloterna tillåts (av svensk myndighet) sova i skift vid långflygningar. Någon som kan bekräfta och förklara hur det där sköts i praktiken?
Ja, det handlar om vad man från myndighet och flygbolag beskriver som "Controlled rest in flight". På långa flygningar, där arbetstiden kan uppgå till 13-14 timmar utan paus, förstår de flesta att man riskerar att bli ordentligt trött. Därav rekommenderas det att ta en power-nap en liten stund när arbetsbelastningen är låg för att vara piggare mot slutet av flygningen när arbetsbelastningen ökar inför landning.
Endast en pilot åt gången (om man bara är 2 piloter ombord) och man ska ha ett kontrollsystem där riskerna att båda somnar samtidigt utesluts.
Om det är en bra idé eller inte får sömnforskare och andra besvara. Jag kan bara referera till mig själv när det gäller hur kvicktänkt man är första minuterna efter en power-nap. Om det skulle inträffa någon typ av incident eller situation som snabbt kräver åtgärder, är det kanske inte så bra att en av piloterna knappt vaknat.
Läs mer här:
http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/2201.pdf