Ursprungligen postat av BAB7
Det är ju bara traditionella klagomål som brukligt, det är alltid mer klagomål på de här billigare firmorna än på de stora som tex Sixt.
Men du som kund är ju fri att välja vad du vill, vill du ha så bra service som möjligt så väljer du Sixt, vill du hyra bil billigt så möjligt är Global Drive ett alternativ, sen finns det såklart 50 andra firmor också att välja mellan, vissa med bra rykte och andra med sämre.
Men du måste ju förstå att ingen firma är ute efter att blåsa dig på dina pengar, däremot kan det uppkomma missförstånd eller liknande, samt att servicen kan vara dålig, kanske medarbetaren är dåligt insatt i rutinerna etc.
Detta är såklart större risk att sånt sker på de mindre kända budgetfirmorna.
Å andra sidan betalar du ju mindre för att hyra bil här också!
Det du alltid ska göra är att kontrollera och dokumentera eventuella skador, repor och bucklor på bilen när hämtar den, även fälgarna om dom skadade i kanten.
Läs också igenom kontraktet vad som gäller vid skada, angående självrisk och vad som gäller om du får punktering, inbrott osv.
Självrisken är alltid hög på hyrbilar, men många firmor erbjuder självriskreducering för en mindre summa, det är att rekommendera.
Hör också vad som gäller vid återlämning, oftast ska bilen vara fulltankad och tankkvittot ska du spara och lämna till medarbetaren som tar emot bilen.
Deposition är inget konstigt, däremot brukar den vara lite lägre, runt 6.000:- tar tex Enterprise - som jag rekommenderade dig i mitt tidigare inlägg).
Summan dras från ditt kort, och sätts automatiskt in på ditt kort igen en eller några dagar efter att du lämnat tillbaks bilen.
För att kunna hyra bil i Tyskland krävs att du har en godkänd legitimationshandling med dig, giltigt pass eller nationellt ID-kort.
Du måste även visa upp ditt körkort.
Depositionen måste dras via ditt kort, du kan inte betala kontant.
Har nu kollat lite snabbt på Enterprise. Ett bolag jag aldrig hört talas om förut men de har tillsammans med Avis, Budget, Sixt Hertz och Europcar gjort ett avtal med en branchorganisation som ska göra det lättare för kunden och det låter ju bra. Jag har bokat för att plocka upp min bil på Global Drive kl.11 och lämna kl.13.30 fyra dagar senare och om jag gör det samma på Enterprise så får jag betala för ett extra dygn vilket hamnar på 192EURO. Tar jag bilen exakt fyra dygn tex kl.12 till kl.12 så betalar jag 124EURO.
Något som kan uppväga är väl den mindre depositionen. Hur upplever du köerna vid uthämtning samt vid återlämnandet hos Enterprise? Man behöver ju se till att det finns tid för att de går igenom bilen efteråt så man får papper på att allt är ok utan bucklor och repor mm.....helst innan mitt plan går. Det är här det kan gå fel, om de inte hinner kontrollera min bil och så får man en massa strul efteråt med pengar dragna från depositionen för saker som jag inte åsamkat. Vet att jag behöver ta kort på bilen men vill inte få krångel i efterhand pga dålig personal.
För övrigt så har jag via Folksam i min hemförsäkring, som heter Stor, ett skydd vid höga självrisker när man hyr bil utomlands upp till 10 000kr. Jag har visst även detta på mitt Visa Volvo-kort vilket innebär att jag har skydd från två håll och behöver inte betala en krona vid skada så en försäkring hos utvyraren behöver jag inte. När man hyr bil så MÅSTE man ha ett Visa-kort med kredit på annars får man problem. Det räcker inte att man har tillräckligt med pengar på ett Visa-kort med debit då de inte godtar det.