Ursprungligen postat av pottis
Har nu kollat lite snabbt på Enterprise. Ett bolag jag aldrig hört talas om förut men de har tillsammans med Avis, Budget, Sixt Hertz och Europcar gjort ett avtal med en branchorganisation som ska göra det lättare för kunden och det låter ju bra. Jag har bokat för att plocka upp min bil på Global Drive kl.11 och lämna kl.13.30 fyra dagar senare och om jag gör det samma på Enterprise så får jag betala för ett extra dygn vilket hamnar på 192EURO. Tar jag bilen exakt fyra dygn tex kl.12 till kl.12 så betalar jag 124EURO.
Något som kan uppväga är väl den mindre depositionen. Hur upplever du köerna vid uthämtning samt vid återlämnandet hos Enterprise? Man behöver ju se till att det finns tid för att de går igenom bilen efteråt så man får papper på att allt är ok utan bucklor och repor mm.....helst innan mitt plan går. Det är här det kan gå fel, om de inte hinner kontrollera min bil och så får man en massa strul efteråt med pengar dragna från depositionen för saker som jag inte åsamkat. Vet att jag behöver ta kort på bilen men vill inte få krångel i efterhand pga dålig personal.
För övrigt så har jag via Folksam i min hemförsäkring, som heter Stor, ett skydd vid höga självrisker när man hyr bil utomlands upp till 10 000kr. Jag har visst även detta på mitt Visa Volvo-kort vilket innebär att jag har skydd från två håll och behöver inte betala en krona vid skada så en försäkring hos utvyraren behöver jag inte. När man hyr bil så MÅSTE man ha ett Visa-kort med kredit på annars får man problem. Det räcker inte att man har tillräckligt med pengar på ett Visa-kort med debit då de inte godtar det.
På flygplatsfilialer får man nog räkna med lite längre väntetid än om man hyr på en vanlig fililal mitt i stan.
När jag har hyrt bil hos Enterprise har jag inte behövt vänta alls, max 5 min både vid lämning och hämting, men ja hyr på ett litet ställe, där är knappt något folk alls.