2016-10-22, 00:56
PilotHockey
Ursprungligen postat av Neksnor
Intressant. Ungefär hur många höjdnivåer (motsvarande körfält?) brukar en sådan airway ha?

Såg också att Atlanten ser ganska tom ut vad gäller airways, handlar det om att "Oceanic Clearance" hanteras annorlunda på grund av dålig radartäckning?


Antar att det är RVSM airspace och att det är lika många nivåer tillgängliga där för RVSM godkända bolag och kärror som i övriga världen.

Över Atlanten finns det inga airways, där navigerar man med waypoints som är lite oldfashioned (Lat/Long koordinater) dagligen släpps det så kallade NAT:s (North Atlantic Tracks) som namnges typ NAT A, NAT B, NAT C etc. Alltså en NAT t.ex. NAT A har en viss väg genom vissa koordinater och är oftas den mest nordliga, sedan kommer NAT B som ligger strax söder, sedan kommer NAT C etc.

Alla dessa NAT:s med tidiga bokstäver i alfabetet går västerut och sedan senare på dagen skiftar man om dessa till typ WXYZ NAT:s som går österut. Detta för att ha ett bra trafikflöde då de flesta flygplan flyger till USA tidig morgon i Europa och går hem runt lunchtid i USA.