Ursprungligen postat av Neksnor
Låter hyfsat oldfashioned, men samtidigt pålitligt, förutsatt att man inte råkar ta gårdagens NAT-tabell. Antar att det är noga att tömma arbetsplatsen på den typen av dokument innan nästa besättning tar över.
Låter som att man utan större problem skulle kunna (mång)dubbla kapaciteten över Atlanten om man kunde fixa radartäckning eller något annat med motsvarande precision. Vid nordliga rutter, typ central/östeuropa - USAs västkust, verkar det möjligt att hålla sig inom 500 km från atlantiska småöar. Kan flygradar se så långt? Fast dyrt att ha en radar som kräver minst ett halvt dygns båtresa för service/iunderhåll.
Tänkte inte på det där att flyg alltid (typ) sticker upp till 10000+ meter om flygsträckan tillåter.
För att undvika att man tar fel dags NAT tracks så har man med en så kallad Track Message Identifier i beskrivningen av trackarna. Den ska även läsas upp och motläsas i samband med att man får oceanic clearence