2016-11-10, 22:41
Redax
Ursprungligen postat av Mergos
Hejsan! Fick för ett tag sedan betala en tilläggsavgift på 1200kr för att jag hade glömt mitt kvitto hemma den dagen .

Jag pendlar till skolan och har ett Hallandstrafiken kort, med det kort får jag åka buss&spårvagnarna i Göteborg där jag studerar. En dag så hade jag glömt mitt kvitto till mitt kort (använder aldrig kvittot jag blippar bara kortet på tåget) Givetvis sker just den dagen en kontroll, nästan halva spårvagnen hoppar av i Vasa där kontrollanterna stiger på, jag sitter givetvis kvar i min stol. Har ju inte gjort något fel tänkte jag. Oj vad fel jag skulle ha! Dom kommer fram till mig varpå jag visar mitt kort precis som min kamrat brevid mig, då kortet ej går att "blippa" frågar dom efter kvitto. Jag säger då att jag glömt mitt kvitto och dom börjar genast behandla mig som en brottsling.

Kontrollanten frågar efter mitt körkort och även här så är jag ju helt omedveten om vad jag gjort för fel så jag ger henne mitt körkort, hon undrar om jag skall hoppa av på kapellplatsen vilket jag ska.
Hon och den andra kontrollanten hoppar av med mig och väll ute på gatan skriver hon en tilläggsavgift till mig på 1200 kr. Hon säger då att om jag visar upp mitt KVITTO inom 7 arbetsdagar hos deras kontor på Norra Hamngatan.
Mycket väl så traskar jag dit dagen efter för att visa upp mitt kvitto, så fort jag kommer in i "kontoret" så möts jag av en otrevlig kvinna vid namn Benita. Hon säger inte så mycket till mig mer än att jag måste betala tilläggsavgiften. Jag förklarar hela situationen igen och berättar att hennes kollega vars namn jag ej kan (har dock hennes ID nmr) har sagt till mig att om jag bara uppvisar mitt kvitto här så skall tilläggsavgiften strykas. Igen så nekar hon och säger att jag måste betala kort och konsist. Jag blir givetvis ledsen över detta och går därifrån. Lämnar sedan klagomål via deras sida men får då inom 40 minuter svar av samma kvinna igen (Benita) att jag bara ska betala tilläggsavgiften.

Jag kände mig såklart helt hjälplös så jag ringer Västtrafiks kundservice då jag inte kunde komma någonstans på biljettkontrollanternas kontor. Väl hos västtrafiks kundservice så påpekar dom att detta var synd men att dom inte kan göra så mycket mer än att hänvisa mig till Biljettkontrollanternas kontor.

Kom ihåg att jag går i skolan och studerar så hann jag liksom inte "ta detta vidare" jag fick betala tilläggsavgiften då jag inte ville få en betalningsanmärkning för en sån här dum sak.
Vad tycker ni jag skall/bör göra?

Det står i lagen så här:

"2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

Om du nu går i skolan är du rätt ung, eller så kan du hävda det där med att visa upp kvitto inom sju dagar utgör "annan omständighet".

Skicka in ett brev till Västtrafik där du redogör för vad som hände och begär pengarna tillbaka. Eller följ de anvisningar, hur man klagar, som du väl fick med papperet om tilläggsavgift.

Men sedan förstår jag inte varför ditt kort inte skulle gå att blippa om du nu hade giltigt kvitto? Om det var fel på kortet så måste det vara "annan omständighet".

Krav att kunna visa upp kvitto finns knappast.