Ursprungligen postat av Floridasidan
Alamo LAX är det uthyrningsställe vi haft störst problem med, helt oresonabla och vi blev tvungna att lämna med större bil än vi bokat eller gå till hotellet.
Det är inte alls ovanligt att uthyrare kör olika trick för att tjäna lite extra, även om sånŽt kan hända varsomhelst så skulle jag aldrig hyra av dem igen, den enskilde anställde bryr sig så klart inte om ifall du som kund återkommer eller ens är nöjd om denne kan tjäna lite extra på dig.
Bilen fick vi byta hos Alamo San Diego några dagar senare men allt trassel bara p.g.a. att de på ett uthyrningskontor år idioter.
Mitt råd är att försöka hitta en eller två uthyrare bland de etablerade som Avis, Sixt, Hertz, National o.s.v. bli medlem där och sen använda denna/dessa. Alla våra senaste hyror har t.ex. Avis varit billigast och där har vi ännu inte stött på några större problem, som medlem får man oftast vissa fördelar som billigare eller t.o.m. gratis hyror, uppgraderingar, slipper köer o.s.v.
Undvik att hyra genom tredje part, det är större risk för problem då och man har två parter som skyller på varandra att bråka med.
Att en enskild firma, i det här fallet Alamo, håller på och strular köper jag. Så kan det ju vara med vilken butik vart som helst. Jag kanske bör poängtera att jag inte jobbar med biluthyrning själv eller har någon anknytning till hyrbilsbranchen, så det är inte som att jag har något konstigt motiv för att försvara biluthyrning i LA. Men jag tycker resonemanget låter märkligt att firmorna skulle kunna bete sig lite hur som helst och ofta gör det för att tjäna några kronor extra.
Amerikaner är det folkslag som klagar högst och mest när de är missnöjda med minsta lilla sak. Ett företag som har en anställd med vana att strula hade garanterat fått höra det direkt. Med krav om pengar tillbaka och hot om stämningar till höger och vänster. De lär fan få veta rätt omgående om kaffet i automaten är för kallt eller för starkt också. Folk får ju sparken från McDonalds för att de serverat för lite pommes till någon arg kund. Så jag vet inte om jag håller med om att en enskild anställd kan hålla på och fitta sig helt utan vidare. Jag har bara svårt att se att hyrbilsbranchen runt LAX med omnejd skulle vara genomsyrad av skum personal och tvivelaktiga metoder. Att sedan just en enskild firma strular kan jag köpa.
Just Alamo tror jag aldrig jag har hyrt av. Men jag har som sagt hyrt av en handfull olika firmor på både LAX och inne i LA. Och även bara knallat in utan att ha bokat först. Jag har har aldrig haft några problem någonstans. Förutom att GPS:en strulade en gång, jag åkte tillbaka direkt och fick en ny och sen var det inget mer med det.
Lite fördomsfull som jag är hade jag däremot inte blivit förvånad om det i så fall är genomgående struligt att hyra bil i sydeuropa. Allt är lite mañana och det finns ändå bara två firmor i hela stan så det går att fitta sig lite hur man vill, folk måste ha en bil i vilket fall. Plus att européer inte är kända för att komma tillbaka med en advokat en timme senare.