2007-01-04, 11:00
Stålfarfar
Ursprungligen postat av bodik
I grund och botten är nog flygplatstypen en av de viktigaste faktorerna. Det finns ju grunläggande fakta ang. Tupolev, och att det skett fler olyckor med dessa. ( För övrigt så tror jag inte att Aeroflot använder sig av Tupolev vid utrikesflyg, men ändå märkvärt).


Anledningen till att det skett fler olyckor med Tupolev är först och främst att miljön man flyger dessa flygplan i är helt annorlunda än vad vi har i väst. I Ryssland och Iran, där det brukar ramla ner såna här, så är vädret ofta extremt, navigationshjälpmedel funkar inte och det är berg och andra hinder i vägen. Det har tillverkats en sjuhelvetes massa TU-134 och TU-154 och de är mycket vanliga i fd Sovjet, därav är det ofta såna som havererar. Det är sällan fel på piloter eller flygplan, det är omgivningen som ställer till bekymmer.

Aeroflot har TU-154 och flög tills nyligen till bl a Oslo och Hamburg med dem, men vad jag vet har de nu ersatts med Airbus A319 och förpassats till inrikes/regionalrutter.