2017-08-19, 12:09
Ursprungligen postat av Axell
Alitalia kan väl knappast ses som någon högoddsare? Kan inte annat än att instämma att både Tegel samt Schönefeld är två underdimensionerade flygplatser för en såpass viktigt stad som ändå Berlin är. Frågan man kan ställa sig i all oändlighet är om fiaskot Berlin Brandenburg hade blivit klar i tid, hade det kunnat hjälpa Air Berlin ekonomiskt att då få operera på en bättre flygplats?


Om jag minns det hela rätt så grundades just Air Berlin för att flygbolaget skulle trafikera Berlin Brandenburg och använda flygplatsen som sin hub. Men som vi redan vet dras den flygplatsen med enorma förseningar. Dock är lösningen på Tegel med Terminal C ändå ganska smidig. Felet är att man har varit tvungen att sprida ut sig över så pass många flygplatser runt om i Tyskland istället för att bara fokusera på matartrafik till Brandenburg.

Sen är det fascinerande att Alitalia lyckas hålla dig vid liv. Men vi ska inte heller glömma att SAS nästan gick i konkurs 2012. Så personligen tror jag att Air Berlin kommer att få ordning på ekonomin på ett eller annat sätt. Även om det kanske kommer ske som en rejäl omstrukturering av bolaget.