Ursprungligen postat av blimp
Det som tidigare hette Japan National Railways (JNR) "privatiserades" och blev sju foretag. Dessa ar helt sjalvstandiga fran varandra aven om det finns vissa samarbeten, vilket det finns bland de historiskt privata operatorerna ocksa. De tre storsta JR - JR East, JR West och JR Central - ar det nog fa som anser vara nagot annat an privata. T.o.m. Europeiska Kommissionen andrade sig for nagra ar sedan. De ovriga JR kan diskuteras.
Extrainfo I: Det finns ocksa en organisation som heter JRTT som kan harledas till JNR.
Extrainfo II: JR Central ar inte speciellt omtyckt av de andra JR. Anledning: de ar ganska rika och arroganta.
Uppdelningen av
Kokutetsu känner jag till. Som jag minns det var det endast en mindre andel poster som såldes ut till allmänheten, resten låg kvar i statens pensionsfonder för statsanställda. Men det är självfallet i deras intresse att sprida sina risker, så att de har sålt ut delar av sitt innehav skulle inte förvåna mig. Frågan är hur mycket, och hur mycket de behållt och vem som i realiteten kontrollerar dessa röster. Just nu finns det naturligtvis inga kontroverser, men det är inte svårt att se molnen på himlen i takt med att Maglev närmar sig.