2019-01-30, 23:18
Ursprungligen postat av kristerogunilla
Skillnaden är ju att då finns det en länk mellan marken och flygplanet som är viktig för att flygplanet ska ta sig fram. (En) länk, i själva flygplanet finns backupsystem för att planet ska kunna flyga även när saker börjar gå snett. Att fjärrstyra flygplan känns för mig mer osäkert än att det inte finns piloter som kan styra upp en situation, eventuell förlorad kontakt mellan flygplanet och marken är en fara, men även att en sådan länk blir "hackad" och då vet väl alla vad som kan hända. Att "piloter" som skulle styra planet från marken blir disorienterad är också en fara då man inte känner av vad planet gör när du sitter och flyger från en annan plats.

Vissa godsflyg kan säkert bli fjärrstyrda under vår livstid men jag tror inte vi ser det i någon större utsträckning inom en överskådlig framtid. Bara skriva om alla luftfartsregler och utveckla/certifiera nya flygplan för att fjärrstyras 100% tillsammans med att bygga om hela infrastrukturen skulle säkert ta 50 år eller mer för att man även ska övertyga människor att flyga med pilotlösa flygplan

Ett fjärrstyrandes system behöver inte sakna redundans, man kan ha flera länkar. Men visst blir det flera saker som kan gå åt helvete.