2019-06-28, 22:22
Ursprungligen postat av ksv
Sedan ganska många år tillbaka sker all pilotrekrytering till Thai via det svenska flygpsykologföretaget SIAP, som är mycket grundliga och skickliga på det de gör.

Det är dessvärre respektive lands myndigheter som testar och utfärdar intyg och betyg i engelska språkfärdigheter på en 6-gradig skala.

I t.ex. Finland utfärdar man aldrig betyg 6 till andra än de som har engelska som modersmål, medan kinesiska myndigheter alltid ger högsta betyg till sina medborgare.
Detta kan te sig lite lätt komiskt, då Air China ibland ställer till problem på frekvensen när de knappt alls kan förstå flygledningens instruktioner.
https://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU

Något liknande hände vid inflygningen till Arlanda för ett par år sedan, då ATC tvingades flytta på annan trafik eftersom Air China inte förstod. Trots högsta betyg i flygengelska.

Borde man inte dra in tillståndet att flyga i europeiskt luftrum från flygbolag vars piloter inte kan göra sig förstådda på engelska?