2021-04-09, 02:47
NegerStryparen
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad jag har läst, finns det en stor chans att få en 4-bäddskupé helt ensam under vintern.
Sks själv göra den tågresan för övrigt


Skulle inte våga chansa på detta. Du vet inte i förväg om du kommer att få hela kupén för dig själv nej.
Om du inte köper alla fyra biljetterna på en gång, vilket ju är svindyrt.
Har faktiskt snackat med några som har åkt Transsibiriska järnvägen. Men det är lite tråkigt också.
En sak de bara gör en gång, det är i drygaste laget. Man blir åksjuk av att åka så pass mycket tåg.
Det är kallt, mycket kallt på vintern där. Vad värre är att det är ganska mörkt också.
Järnvägen går ju ganska långt norrut så det blir inte så mycket dagsljus på vintern nej.
Det är bra att ta med sig böcker som man vill läsa, eftersom det inte finns så mycket att göra ombord på tåget.
Men nu i början på maj så firar ju Ryssland sin nationaldag, och det brukar vara festligt värre.
Ryssland firar nämligen slutet på WW2.
Så det är en bra början.
Nu pga Coronan så kan man dock tänka sig att Moskva kommer att kännas rätt så tomt ändå.
Sommartid är det betydligt ljusare, men det kan vara rätts så kallt ändå.

De som åkt denna järnväg tycker det är skojigare att åka tåg i Indien för det händer alltid något spännande. Det är också relativt lätt att bara kliva av när man känner för det och stanna några dagar på stopp man tycker är sevärda. Ja det kostar men tågbiljetter i Indien är billiga.
Och inte så svårt att köpa nya biljetter.
Dock så på längre resor är det bara 2 klass AC som européer och skandinaver brukar klara av.
Första klass AC är förstås dyrare men vad värre är att det kanske bara är en vagn per tågsätt, det gör att det bara finns ett fåtal biljetter per tåg, och man måste vara ute i god tid med sin beställning.
AC står alltså för aircondition, det är ju grymt varmt i Indien ibland.
En del tåg körs numera helt utan första klass kupéer.
Första klass vagnarna har fortfarande en egen besättning av passuppar (betjänter) som serverar mat och te, chai.
Och de förväntar sig ju dricks. Det är enbart kontanter som gäller i Indien. Man måste ta ut kontanter innan resan. De flesta svenska bankers kreditkort fungerar i Indien i sk ATMs (= bankomater) där.

Tredje klass utan AC finns men det är nästan rena boskapsvagnarna, tex hårda träbänkar på en del tåg.
Det är mycket packat med folk där. Och i stökigaste laget för en ordningsam skandinav.
Vagnparkerna i Indien håller man dock på att bygga om, så standarden kan variera stort mellan olika vagnar. En del är nya och fräscha, andra är nedslitna.

Internet är en annan fråga i Ryssland, det är såvitt jag vet bara Telia som fungerar nästan hela vägen. Det finns säkert en hel del luckor där i GSM/3G-täckningen ändå.
Men det blir dyrt i sk roaming-avgifter. Roaming betyder att din tfn kopplar upp sig mot ryska och kinesiska master. Tänk på att flera tfn-bolag har ett tak på vad det nu är, 5000kr/månad, gissar jag. Går du över det så måste du låsa upp tfnen för att kunna ringa/smsa/surfa mera.
Liite krångligt om du nu befinner dig utomlands.
50 MB/dygn kostar 99 kr/dygn.
Ska du surfa i GB-volymer så blir det sjukt dyrt alltså, du måste då hitta gratis WiFi förstås.

Här är Telias prislista för Ryssland:
https://www.telia.se/privat/utomlands#!/Ryssland
50 MB är alltså sjukt dyrt där, och 50 MB går ju åt på några minuters surfande.
Andra svenska tfn-bolags priser i Ryssland vet jag inte mycket om, men täckning påstås saknas lite överallt där.
Ryssland är alltså inte som i EU att EU har tagit bort de sk roaming-avgifterna.
Om du inte har råd att betala dessa höga avgifter så får du helt enkelt avstå från att använda din tfn överhuvudtaget. Du bör vara medveten om att även om tfnen bara är påslagen men inte används så hämtas uppdateringar mm ändå på din tfn. Och det kostar ändå.

Enligt den här artikeln från år 2019 så finns det ingen WiFi ombord på tågen i Ryssland:
https://www.businessinsider.com/trans-siberian-railway-trip-russia-tips-...
Bortsett från de tillfällen som tåget stannar vid stationerna, då finns det rätt ofta täckning.
Det kan ju komma att ändras framöver. Men det blir ju kinkigt eftersom förbindelsen måste gå via satelliter. Jag tror att Ryssland ser det som värdefullt att locka till sig turister så de kanske ordnar någon slags uppkoppling.

De flesta som reser dessa sträckor sätter tydligen sina tfner i flight-mode, just för att slippa monstruösa avgifter.