2023-02-27, 06:49
blimp
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Tack för alla utmärkta svar! Måste erkänna att jag blir lite stressad och förvirrad när jag försöker planera det här eftersom Tokyo är så stort och transporten är invecklad med flera olika aktörer som kräver separata biljetter.

Ett JR-pass för sju dagar tycks kosta hela 220 dollar medan ett 3-dagarskort på nån tunnelbana gick på 11 dollar. Det får mig att undra hur ett JR-pass kan vara värt det. Tar man sig till de flesta platserna med de andra linjerna/aktörerna också?

Sen apropå att åka till Kyoto med hjälp av JR-passet så har planen varit att åka via Mount Fuji (mellanlanda där två dagar), eller mer specifikt till Fujikawagichico, och då verkar inte JR-passet hjälpa. Om vi köper ett pass för så mycket pengar vore det ju bra om vi kan lägga upp vistelsen efter det så att vi får valuta för pengarna. Men jag vet inte hur heltäckande JR-linjerna är.

Aterigen bara for att komplementera 4pmovement. JR Pass, aven om det gar att anvanda till korta-inom-stan-resor till viss del, ar framst tankt att anvandas vid langre resor, tex ShinHakodate-Sendai-Tokyo-Osaka-Hiroshima-Hakata. De tagkorten jag namnde galler bara i Stortokyoregionen.

Jag hittade for ovrigt info pa engelska angaende Metro-Toei-JR-kortet.
https://www.tokyometro.jp/en/ticket/1day/
Scrolla ner till eller tryck pa "Tokyo Combination Card". Tank dig att Metro och Toei ar som en tunnelbana och JR-delen galler bara inom de 23 wards. Sa tex till Yokohama kommer du inte med detta kort och givetvis inte langre. Du kan tekniskt sett komma till Chiba (Nishi-funabashi, Motowayata) och till Saitama (Wakoshi).

Bara Tokyo-Osaka kostar knappt 14,000JPY, aven om just det snabbaste taget mellan Tokyo och Osaka far du inte aka med JR-passet, endast Hikari och Kodama. Hikari tar knappt tre timmar tror jag det ar.

Lycka till!