2024-06-21, 19:04
Merwinna
Ursprungligen postat av rusellpeters
Det är en så kort sekvens.

Bolag kan ha olika procedurer.

Normalt om styrman flyger tryck ett par knappar in som sitter på trottlarna thrust lever, då dras kraften upp per automatik. När styrman gjort det kallas ut set thrust och blicken riktas utåt.
Kapten justerar upp till rätt thrustvärde och kallar ut thrust set och riktar uppmärksamhet inåt.
Kollar fart och motorinstrument. När farten V1 kallas ut måste man fortsätta för lite bana kvar att få stopp.
Då är det hos vissa bolag så att kapten flyttar sin hand till basen på thrust levern för att förhindra att den ska rubbas från sitt take off värde.


OK, jag tror jag förstår: båda piloterna ska ha sin hand på gasspakarna, för att inte en (företrädesvis styrmannen som har mindre erfarenhet) ska kunna få panik och dra dem bakåt för att försöka stanna planet, p.g.a. något problem som dyker upp när det är för sent att stanna planet p.g.a. för hög hastighet och för lite bana kvar..?