2024-12-22, 15:38
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, en utgång från airside vid T4, utan att passera bagagebanden, hade underlättat. Bagagevåningen på CPH verkar täcka en större del av airsideområdet, den verkar täcka ca halva längden av själva "basbyggnaden", från B-piren till C-piren. De övriga pirerna nås ganska smidigt med rullband.
Jag har sett att CPH har använt både namnen T2 och T3 på sina terminaler, men allt är ju samma när man är airside. Det skillnad jag märkt verkar vara att en del bolag har incheckningsdiskar "längre bort", vid T2, men de använder samma entré och säkerhetskontroll som T3.

Förhoppningsvis kommer ARN göra något liknande, alltså även bygga ihop T2 och T3 med T4 och T5. Tänker de lite så kan de utnyttja de gamla terminalernas entréer och lägga utgångar för resenärer med handbagage och mindre säkerhetskontroller även där samtidigt som all bagageutlämning sker vid ungefär sky city, där även Den Stora Säkerhetskontrollen placeras. In och ut vid de gamla terminalerna behöver inte vara öppet dygnet runt.

Gissar snarare att man kommer riva både terminal 2 och 3 och omvandla dessa till pirer och bygga en ny groundside för dessa där dagens terminal 4 ligger med incheckning och säkerhetskontroll. Bagagehantering tror jag man gör bäst i att behålla där den är idag och att man istället bygga tunnlar med expressrullband hela vägen från dagens terminal 2 till terminal 5.