Ursprungligen postat av doncarleone
Jag vet faktiskt inte hur många rev jag har i storen än. Tänkte inte på att kolla det när jag var och såg på båten. Hade inte hört om det där med paddingen på rullfocken innan, blir till att kolla upp, men det funkar väl utan också (?).
Såg förresten en volvo penta 2002 (18 hästars) från -87 på blocket för 16500, vilken ska fungera fint. Blev lite intresserad men frågan är hur jobbit det är att installera ny motor alt. hur mycket det kostar. Har du koll på sånt? =)
Det går bra utan padding men det är skönt att bli av med buken på focken. Vi har en liten kryssfock som vi revar till stormfock och en rejält stor genua på ett peke framför även den på rulle. Så det går fort att bara rulla in den ena och ut med den andra när man seglar, det gör att man hela tiden kan gå med maximal segelyta i förhållande till vind vilket är mycket skönt för man blir lätt lat när det gäller att byta segel.
Jobbiga i det är hur motorfästerna stämmer överrens, hur jobbigt det är att lyfta ut den och sen inriktning mot proppeler axeln. Det är nog de jobbiga bitarna, visserligen finns det säker massa bitar som är bökiga men jag är inte direkt nåt motor proffs. Men du hade ju nån motorkunnig i släkten, hör med han. Men gör du jobbet själv så är det lyftannordning som jag tror blir dyrt.
Men nya gummi bussningar under motorn, ev en gummibussning mellan motor och propeller axel så känns motorn som ny, det gjorde våran iaf.