Hitta diskussioner med liknande innehåll

Ryanair flyger till New york?

#1 2004-07-21, 18:54
Gobban
Har hört från flera kompisar att Ryanair ska börja flyga till new york med start i höst? Resan dit enkel ska endast kosta 900 kr enligt dem och jag undrar om det finns några officiella uttalandet eller nyheter rörande detta. På ryanair's hemsida ser jag ingen information varken på den svenska eller den brittiska sektionen.

För om det stämmer packar jag väskan och åker snarast möjligt då i sommar flygbiljetterna t/r kostar 4500kr och uppåt!

Posta gärna uttalanden och hemsidor angående detta då jag är mycket intresserad och uppenbarligen är det inte bara jag..
#2 2004-07-21, 19:01
tonyhassan
Fanns i alla fall inte på google news.. sorry.
Nån som jobbar med ryan air kanske vill läcka?
#3 2004-07-21, 19:24
Air Express
Skitsnack säger jag. Ryan Airs organisation är absolut inte anpassad för longhaul.
#4 2004-07-21, 19:42
-jOE!
Ursprungligen postat av Air Express
Skitsnack säger jag. Ryan Airs organisation är absolut inte anpassad för longhaul.

Klarar inte Boeing 737 att flyga till USA via tex. Island?
#5 2004-07-21, 20:08
Krungthep
Ursprungligen postat av Gobban
Har hört från flera kompisar att Ryanair ska börja flyga till new york med start i höst? Resan dit enkel ska endast kosta 900 kr enligt dem och jag undrar om det finns några officiella uttalandet eller nyheter rörande detta. På ryanair's hemsida ser jag ingen information varken på den svenska eller den brittiska sektionen.

För om det stämmer packar jag väskan och åker snarast möjligt då i sommar flygbiljetterna t/r kostar 4500kr och uppåt!

Posta gärna uttalanden och hemsidor angående detta då jag är mycket intresserad och uppenbarligen är det inte bara jag..



Det borde vara möjligt att flyga från till exemple Shannon på Irland till New York med en 737:a. Vet inte hur Ryanairs maskiner är specificerade. men ska de skaffa andra maskiner/alternativt andra konfigurationer av 737.an så stiger genast kostnaderna för underhåll och liknande.

Men frågan är var de tänker landa någonstans? Knappast på JFK, La Guardia eller Newark eftersom det kostar för mycket för ett lågprisbolag som Ryanair.

Förmodligen på ett obskyrt litet flygfält i närhetan av Pittsburgh
#6 2004-07-21, 21:51
Air Express
Visst, en Boeing 737 kan flyga till USA men det måste vara en Boeing 737XR (X-tra Long Range) vilket Ryan Air inte har (och som är mycket dyrare i inköp), sedan kan dom inte ta 189 passagerare vilket Ryan Airs maskiner tar (som gör att dom kan sälja många platser). Högst 150 tror jag det är, lägg sedan till all dubbel besättning som krävs, dom som inte arbetar kräver sovplatser, vilket gör att passagerarplatserna minskas till 138 (2 rader med bekväma bäddar). Mycket av Ryan Ais organiasation som att aldrig låta personalen sova på hotell och att dessa inte ska få någon mat går om intet. Dessutom så kan i praktiken inte sälja mat på dessa flygningar utan det hade fått delas ut vilket drar upp kostnadena yttligare.

Jag tror inte på lågpris på longhaul överhuvudtaget.
#7 2004-07-21, 22:29
Farbror Buske
Ursprungligen postat av Air Express
Visst, en Boeing 737 kan flyga till USA men det måste vara en Boeing 737XR (X-tra Long Range) vilket Ryan Air inte har (och som är mycket dyrare i inköp), sedan kan dom inte ta 189 passagerare vilket Ryan Airs maskiner tar (som gör att dom kan sälja många platser). Högst 150 tror jag det är, lägg sedan till all dubbel besättning som krävs, dom som inte arbetar kräver sovplatser, vilket gör att passagerarplatserna minskas till 138 (2 rader med bekväma bäddar). Mycket av Ryan Ais organiasation som att aldrig låta personalen sova på hotell och att dessa inte ska få någon mat går om intet. Dessutom så kan i praktiken inte sälja mat på dessa flygningar utan det hade fått delas ut vilket drar upp kostnadena yttligare.

Jag tror inte på lågpris på longhaul överhuvudtaget.
Instämmer. Låter som en skröna.

Låter som rena slaveriet att jobba på RA. Personalen får väl avsluta dagen arbetspass hemma väl, eller får dom ordna boende på egen hand eller nåt?
#8 2004-07-21, 22:34
Air Express
Ursprungligen postat av Farbror Buske
Instämmer. Låter som en skröna.

Låter som rena slaveriet att jobba på RA. Personalen får väl avsluta dagen arbetspass hemma väl, eller får dom ordna boende på egen hand eller nåt?


Personalen känner till alla villkor vid anställning, Ryan Air varken försöker eller vill bespara den blivande personalen fakta. Raka puckar!

Något som är positivt med Ryan Air är att personalen ALLTID får avsluta passet hemma, vilket man inte direkt kan säga om SAS. Ungefär 40% av passen får du övernatta på.
#9 2004-07-21, 22:54
Locco Rocco
Ryanairs VD, Michael OŽleary, sa i en intervju jag läste för några månader sen, att alla försök med lågprisflyg över atlanten har misslyckats. Ryanair är väldigt beroende av att kunna använda planen maximalt gånger per dag, och därför fungerar inte längre flygresor.

Så om inte OŽleary bara bluffade... så lär vi inte se några Ryanair över atlanten under en lång tid framöver.
#10 2004-07-21, 23:00
Krungthep
Ursprungligen postat av Locco Rocco
Ryanairs VD, Michael OŽleary, sa i en intervju jag läste för några månader sen, att alla försök med lågprisflyg över atlanten har misslyckats. Ryanair är väldigt beroende av att kunna använda planen maximalt gånger per dag, och därför fungerar inte längre flygresor.

Så om inte OŽleary bara bluffade... så lär vi inte se några Ryanair över atlanten under en lång tid framöver.



OŽleary har ju överraskat förr om man säger så. Låt säga att de planerar starta long-haul flighter med exempelvis Boeing 757, de behöver i så fall fler destinationer än New York för att få snurr på det hela och lönsamhet på planen? Vilka destinationer kan vara aktuella?
#11 2004-07-21, 23:04
Air Express
SLUTA DRÖMMA!!!!

Ryan Air kommer inte att starta några longhaul-flygningar. Är det svårt att få in?
#12 2004-07-21, 23:14
Locco Rocco
Ursprungligen postat av Air Express
SLUTA DRÖMMA!!!!

Ryan Air kommer inte att starta några longhaul-flygningar. Är det svårt att få in?


Är du samma person som viskade i SAS-ledningens öra i början på 90-talet, att lågprisflyget inte kommer ta affärsresenärer från SAS...