Vulkanen Grimsvötn spyr aska-allt flyg ställs in-följder för tågresenärerna? ?

#49 2011-05-24, 10:45
Ursprungligen postat av Madagascar
Du kanske ska undersöka möjligheterna att ta tåget från Peking till St-Petersburg och sen färja. Tar ca 1 vecka!


Vet att den möjligheten finns, men det tar cirka en månad att fixa fram ryskt visum, sen har jag varken pengar eller tid till detta. Har riktig brådis hem så det är förjävligt att detta händer nu.


Till alla er som tänkte boka med Ryan Air, tänk på att dem inte betalar tillbaka någonting om flyget skulle bli inställt pga av det här
#50 2011-05-24, 11:03
bijjer
Ursprungligen postat av LikeAGlove

Till alla er som tänkte boka med Ryan Air, tänk på att dem inte betalar tillbaka någonting om flyget skulle bli inställt pga av det här


Det kan vara krånligt, svårt och jävligt jobbigt att få tillbaka pengar. Men Ryanair har som alla andra bolag inom EU skyldighet att följa de direktiv som finns där man måste ersätta resenärer som strandas p.g.a. t.ex. detta askmoln.

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2011/Drabb...

Här finns informationen som gäller alla flygbolag inom EU och som är tvingande för flygbolagen och icke dispositiv, d.v.s. flygbolag kan inte avtala bort detta i resevillkoren.
#51 2011-05-24, 11:33
samtron12
Ursprungligen postat av LikeAGlove

Till alla er som tänkte boka med Ryan Air, tänk på att dem inte betalar tillbaka någonting om flyget skulle bli inställt pga av det här

Va fan?
Får man inte ens boka om sin resa?
Jag som ska till London på Fredag, och det ser ju rätt kört ut i nuläget.
#52 2011-05-24, 12:02
_killah
Ursprungligen postat av samtron12
Va fan?
Får man inte ens boka om sin resa?
Jag som ska till London på Fredag, och det ser ju rätt kört ut i nuläget.


Läs bijjers post före din. Flygbolagen kan inte undgå dessa krav.
#53 2011-05-24, 12:06
Ok, hade själv tänkt köpa biljett med ryan air men hittade detta

I enlighet med artikel 7 i EU-förordningen 261/2004 ersätter Ryanair inte passagerare ekonomiskt för flyg som blir försenade eller ställs in på grund av orsaker som Ryanair inte kan styra över (extraordinära omständigheter). Det kan därför vara bra att skaffa en lämplig privat försäkring som täcker sådana omständigheter.


Men det gäller alltså inte då?
#54 2011-05-24, 12:08
MegaSkurt
Media slår på stortrumman, gnuggar händerna och gör uppskattningar på lösnummerförsäljningen....
#55 2011-05-24, 12:54
Madagascar
Ursprungligen postat av bijjer
[
När man tittar på kartmodellerna från VAAC ser det ut som att i stort sett hela Irland är fritt från den högkoncentrerade askan. Att då stänga hela luftrummet kan tyckas aningen förhastat. Norra England med Manchester, Liverpool m.fl. ser ut att nås av samma typ av koncentration och där är luftrummet fortfarande öppet. Alltså, i England flyger man i samma zon som man stänger på Irland. Där har nog Ryanair en poäng.

EDIT:
Läste för fort. Det är alltså flygningar till/från Skottland som Ryanair vill flyga, trots att de ligger i den röda no-fly-zonen. Märkligt agerande från Ryanairs sida. Att de är kända för kontroversiella uttalanden är väl knappast en nyhet för någon, men här tycker jag nog att de går lite långt.

Oavsett vilken zon det handlar om:
IAA säger att Ryan inte ska flyga. IAA:s motiv: spara människoliv. IAA:s kunskap: Stor.
Resultat: Bl a att Ryan måste betala löner för anställda även om planen står på marken samt ersätta passagerna för redan betalda biljetter.

Att Ryan AIR vill flyga ändå är ju förståeligt eftersom de förlorar pengar på att stå på marken. Ryan har säkert en annan syn på riskerna än vad anställda och passagerare har samt ingen kunskap (jämfört med IAA) i hur stora riskerna med vulkanaskan är. Ryan har gissningsvis inte heller gjort en analys av vad det skulle innebära för företaget om Ryan skulle störta pga av aska och de själva hade påverkat IAA att häva förbudet.

Som anställd eller passagerare skulle jag tycka det var ytterst oroväckande att Ryan bereds plats till möte med IAA för att påverka deras beslut.

I tråden diskuteras just nu om Ryan ev inte behöver ersätta passagerarna. Vi får se resultatet av det. Det påverkar delar av mitt resonemang.
#56 2011-05-24, 13:10
Ursprungligen postat av bijjer
Det kan vara krånligt, svårt och jävligt jobbigt att få tillbaka pengar. Men Ryanair har som alla andra bolag inom EU skyldighet att följa de direktiv som finns där man måste ersätta resenärer som strandas p.g.a. t.ex. detta askmoln.

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2011/Drabb...

Här finns informationen som gäller alla flygbolag inom EU och som är tvingande för flygbolagen och icke dispositiv, d.v.s. flygbolag kan inte avtala bort detta i resevillkoren.

Jodå, dom betalar tillbaka, 14 dar sitter dom på pengarna.
#57 2011-05-24, 13:11
Ursprungligen postat av samtron12
Va fan?
Får man inte ens boka om sin resa?
Jag som ska till London på Fredag, och det ser ju rätt kört ut i nuläget.

Jo, du får pengarna tillbaka eller boka om flygturen är inställd med Ryanair.
#58 2011-05-24, 13:12
Ursprungligen postat av Madagascar
Oavsett vilken zon det handlar om:
IAA säger att Ryan inte ska flyga. IAA:s motiv: spara människoliv. IAA:s kunskap: Stor.
Resultat: Bl a att Ryan måste betala löner för anställda även om planen står på marken samt nya flygbiljetter till passagerarna för redan betalda biljetterför de inställda flygen.

Att Ryan AIR vill flyga ändå är ju förståeligt eftersom de förlorar pengar på att stå på marken. Ryan har säkert en annan syn på riskerna än vad anställda och passagerare har samt ingen kunskap (jämfört med IAA) i hur stora riskerna med vulkanaskan är. Ryan har gissningsvis inte heller gjort en analys av vad det skulle innebära för företaget om Ryan skulle störta pga av aska och de själva hade påverkat IAA att häva förbudet.

Som anställd eller passagerare skulle jag tycka det var ytterst oroväckande att Ryan bereds plats till möte med IAA för att påverka deras beslut.

I tråden diskuteras just nu om Ryan ev inte behööver ersätta passagerarna. Vi får se resultatet av det. Det påverkar delar av mitt resonemang.

Fast dom kan ha motivet att flygplanen ändå skall säljas snart, dom flyger inte mer än 3 år med sina plan, flyger dom med ett dom har haft i 2,5 år så kan dom sen sälja vidare planet.
#59 2011-05-24, 13:15
Madagascar
Ursprungligen postat av Alessandro
Fast dom kan ha motivet att flygplanen ändå skall säljas snart, dom flyger inte mer än 3 år med sina plan, flyger dom med ett dom har haft i 2,5 år så kan dom sen sälja vidare planet.

?
#60 2011-05-24, 13:23
bijjer
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Ok, hade själv tänkt köpa biljett med ryan air men hittade detta



Men det gäller alltså inte då?


Jo, men artikel 7 gäller inte vid force majeure. Men den reglerar den ekonomiska kompensation som flygbolag måste betala till passagerare utöver ombokningar, hotell, biljettpriset tillbaka m.m. Det har man som resenär inte rätt till vid force majeure.

Dvs. om ditt flyg blir inställt p.g.a. orsaker som flygbolaget kan råda över, t.ex. personalbrist, har du rätt till:
- Ombokning snarast möjligt eller pengarna tillbaka
-Hotellkostnader och matkostnader betalda
-Ekonomisk kompensation i storleksordningen EURO250, EURO500 eller EURO600 beroende på hur långt du skulle flugit.

Om ditt flyg blir inställt p.g.a. saker som flygbolaget inte kunnat råda över såsom väder, askmoln etc. har du rätt till:
-Ombokning snarast möjligt eller pengarna tillbaka
-Hotellkostnader och matkostnader betalda

Sedan pågår väl en diskussion om vad som flygbolaget kan råda över. Jag vill minnas att Ryanair tidigare har hävdat att man inte kunnat råda över oförutsedda tekniska problem som gjort att man ställt in flygningar men har dålig koll på hur det har utvecklat sig.


Ursprungligen postat av Madagascar
Oavsett vilken zon det handlar om:
IAA säger att Ryan inte ska flyga. IAA:s motiv: spara männieskoliv. IAA:s kunskap: Stor.
Resultat: Bl a att Ryan måste betala löner för anställda även om planen står på marken samt nya flygbiljetter till passagerarna för redan betalda biljetterför de inställda flygen.

Att Ryan AIR vill flyga ändå är ju förståeligt eftersom de förlorar pengar på att stå på marken. Ryan har säkert en annan syn på riskerna än vad anställda och passagerare har samt ingen kunskap (jämfört med IAA) i hur stora riskerna med vulkanaskan är. Ryan har gissningsvis inte heller gjort en analys av vad det skulle innebära för företaget om Ryan skulle störta pga av aska och de själva hade påverkat IAA att häva förbudet.

Som anställd eller passagerare skulle jag tycka det var ytterst oroväckande att Ryan bereds plats till möte med IAA för att påverka deras beslut.

I tråden diskuteras just nu om Ryan ev inte behööver ersätta passagerarna. Vi får se resultatet av det. Det påverkar delar av mitt reeonemang.


Jag håller helt klart med. Flygbolag, framförallt sådana som inte själva lägger några större resurser på att utveckla flygsäkerheten, bör inte tillåtas att påverka beslutsfattare i så pass stor grad som är idag. Detta gäller inte bara diskussionen kring askan utan även andra aspekter, t.ex. arbetstidsreglerna för flygande personal som ska ändras nästa år. Detta har jag och ksv bl.a. diskuterat i den här tråden:

https://www.flashback.org/t698439