Hitta diskussioner med liknande innehåll

Airbus 380

#73 2014-08-18, 09:09
LilleVarg
BA kommer ersätta alla Boeing 747or med A380 och 787:an.
Jäkligt trist faktiskt, snart finns det inte så många 747or kvar.
Men Lufthansa beställde iallafall den senaste 747:an så den kommer finnas kvar i 20-25 år till
#74 2014-08-18, 09:21
LilleVarg
Ursprungligen postat av nordkorean
Nja, vad man gör är att man monterar ner hela flygplanet och skickar delarna med vanlig post. Motorerna och fenan skickas dock separat med flyg eller ubåtsfrakt.

Delarna till A380 kommer från hela världen några delar kommer faktiskt från Sverige:o
Delarna flygs med Airbus Beluga till Toulouse i Frankrike där de flesta Airbus planen sätts ihop.
Sedan så flyger den dit där den ska när den är färdig tillverkad.
#75 2014-08-18, 10:06
Ursprungligen postat av LilleVarg
Delarna till A380 kommer från hela världen några delar
kommer faktiskt från Sverige:o Delarna flygs med Airbus Beluga till Toulouse i
Frankrike där de flesta Airbus planen sätts ihop. Sedan så flyger den dit där den
ska när den är färdig tillverkad.


Jo Saab tillverkar delar till A380, A350 och även B787. Bl.a. vingklaffarna har jag för mig.
Belugan transporterar bara vissa delar, de flesta delar kommer med lastbil eller båt.

För A380 så flygs den efter montering till Airbus fabrik vid Hamburg Finkenwerder Airport.
Där monteras inredningen i A380orna innan de flygs tillbaka till Toulouse för lackering.
#76 2014-08-18, 16:46
Airbus har byggt en 24 mil lång väg från avlastningsplatsen för pråmarna till fabriken i Toulouse. Till stor del används vanliga vägar, men vissa delar är så stora att de har fått bygga vissa speciallösningar genom cirkulationsplatser, förbi broar osv. En karavan är totalt runt 3 km lång och resan tar tre nätter, de har byggt egna viloplatser längs vägen.

Cirkulationsplatsen vid infarten till fabriken: https://www.google.se/maps/@43.6610532,1.3480183,18z
Pråmavlastningsplats: https://www.google.se/maps/@44.5576461,-0.238398,19z
Rastplats, antar jag: https://www.google.se/maps/@43.9899567,-0.0134067,16z
Korsning mellan vanlig väg och Route A380: https://www.google.se/maps/@43.6742006,1.2252633,19z
#77 2015-04-28, 13:26
För några dagar sedan fyllde A380 10 år.
Grattis!
#78 2017-11-17, 15:17
Ursprungligen postat av Neksnor
För några dagar sedan fyllde A380 10 år.
Grattis!

Numera 12 år utan en störtning, +200 som flyger. Två allvarliga problem, båda med en motor som exploderat, nyligen regnade det delar på Grönland ifrån en motor ifrån ett Air France A380.
#79 2018-01-15, 17:58
Snapcount
Tydligen går inte försäljningen utav "super-jumbon" som man önskat, och kanske slutet på 380 är närmare en vad man tror :

Operasjonsdirektør John Leahy i Airbus sier til Flightglobal at fremtiden til verdens største passasjerfly, A380, henger i en tynn tråd.

«For å være ærlig, dersom vi ikke får til en avtale med Emirates blir vi nødt til å stenge ned programmet», sier Leahy til redaktør Max Kingsley-Jones i Flightglobal, ifølge en tweet fra sistnevnte.

https://e24.no/naeringsliv/luftfart/airbus-topp-kan-vaere-slutt-for-verd...

Trodde faktiskt att framtiden skulle tala för 380.., men vad vet man ?
#80 2018-01-15, 18:42
fjolla666
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen går inte försäljningen utav "super-jumbon" som man önskat, och kanske slutet på 380 är närmare en vad man tror :

Operasjonsdirektør John Leahy i Airbus sier til Flightglobal at fremtiden til verdens største passasjerfly, A380, henger i en tynn tråd.

«For å være ærlig, dersom vi ikke får til en avtale med Emirates blir vi nødt til å stenge ned programmet», sier Leahy til redaktør Max Kingsley-Jones i Flightglobal, ifølge en tweet fra sistnevnte.

https://e24.no/naeringsliv/luftfart/airbus-topp-kan-vaere-slutt-for-verd...

Trodde faktiskt att framtiden skulle tala för 380.., men vad vet man ?

Emirates handlar på iallafall. 96 stycken i flottan och 46 stycken på order.
#81 2018-01-15, 20:44
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen går inte försäljningen utav "super-jumbon" som man önskat, och kanske slutet på 380 är närmare en vad man tror :

Operasjonsdirektør John Leahy i Airbus sier til Flightglobal at fremtiden til verdens største passasjerfly, A380, henger i en tynn tråd.

«For å være ærlig, dersom vi ikke får til en avtale med Emirates blir vi nødt til å stenge ned programmet», sier Leahy til redaktør Max Kingsley-Jones i Flightglobal, ifølge en tweet fra sistnevnte.

https://e24.no/naeringsliv/luftfart/airbus-topp-kan-vaere-slutt-for-verd...

Trodde faktiskt att framtiden skulle tala för 380.., men vad vet man ?

Emirates verkar gilla den men samtidigt vara ovilliga att köpa fler om inte Airbus övertygar dem om att modellen har en framtid, något som underlättas om den säljer bra...
På tunga linjer finns det inte så många alternativ. Emirates och Qantas kör tillsammans 11 380 om dagen till London (Gatwick och Heathrow).
Ursprungligen postat av fjolla666
Emirates handlar på iallafall. 96 stycken i flottan och 46 stycken på order.

En har nummer 100. https://www.emirates.com/media-centre/emirates-dedicates-100th-a380-live...
#82 2018-01-18, 11:44
Rawbiz
Ursprungligen postat av Neksnor
Emirates verkar gilla den men samtidigt vara ovilliga att köpa fler om inte Airbus övertygar dem om att modellen har en framtid, något som underlättas om den säljer bra...
På tunga linjer finns det inte så många alternativ. Emirates och Qantas kör tillsammans 11 380 om dagen till London (Gatwick och Heathrow).

En har nummer 100. https://www.emirates.com/media-centre/emirates-dedicates-100th-a380-live...


För ett par minuter sedan:

https://twitter.com/emirates/status/953930543900647424

We are pleased to announce an order for 36 @Airbus A380s worth US$ 16 billion. This order takes our total A380 commitment to 178 aircraft, underscoring our confidence in the A380 programme. http://prez.ly/djB
#83 2018-01-18, 22:08
Ursprungligen postat av Rawbiz
För ett par minuter sedan:

https://twitter.com/emirates/status/953930543900647424

We are pleased to announce an order for 36 @Airbus A380s worth US$ 16 billion. This order takes our total A380 commitment to 178 aircraft, underscoring our confidence in the A380 programme. http://prez.ly/djB

Jag räknade lite på det där och kom fram till att Emirates skulle tappa upp till ca 11 miljoner resenärer under ett år utan A380.

Antaganden:
Alla Emirates resor börjar eller slutar i Dubai (DXB).
Alla resor är lika långa, vilket innebär att alla flygplan oavsett modell kan utföra lika många flighter.
DXB kan inte hantera fler flyg än vad som hanteras idag.
Om man inte kan använda A380 så är B77 det största alternativet.

Data (från engelskspråkiga wikipedia):
Emirates har 101 A380 och 145 B777. (41% A380)
Deras A380 tar 500 resenärer, deras B777 tar 350 resenärer (i underkant, men snyggt).
DXB hanterar 454000 rörelser (starter eller landningar) varje år, Emirates står för 42%.


Emirates har varje år 190680 rörelser på DXB, 78178,8 av dem utförs av A380. (0,2 flighter kraschar tydligen...).
En A380 rymmer 150 passagerare mer än en B777.
Så om alla Emirates A380 skulle ersättas med B777 skulle 150 * 78179 = 11726820 resenärer inte få plats.

Totalt har Emirates runt 50 miljoner resenärer på ett år, men jag är osäker på vad det innebär. Är man två passagerare om man flyger från Stockholm till Köpenhamn med byte i Dubai?
#84 2018-01-19, 10:29
Rawbiz
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag räknade lite på det där och kom fram till att Emirates skulle tappa upp till ca 11 miljoner resenärer under ett år utan A380.

Antaganden:
Alla Emirates resor börjar eller slutar i Dubai (DXB).
Alla resor är lika långa, vilket innebär att alla flygplan oavsett modell kan utföra lika många flighter.
DXB kan inte hantera fler flyg än vad som hanteras idag.
Om man inte kan använda A380 så är B77 det största alternativet.

Data (från engelskspråkiga wikipedia):
Emirates har 101 A380 och 145 B777. (41% A380)
Deras A380 tar 500 resenärer, deras B777 tar 350 resenärer (i underkant, men snyggt).
DXB hanterar 454000 rörelser (starter eller landningar) varje år, Emirates står för 42%.


Emirates har varje år 190680 rörelser på DXB, 78178,8 av dem utförs av A380. (0,2 flighter kraschar tydligen...).
En A380 rymmer 150 passagerare mer än en B777.
Så om alla Emirates A380 skulle ersättas med B777 skulle 150 * 78179 = 11726820 resenärer inte få plats.

Totalt har Emirates runt 50 miljoner resenärer på ett år, men jag är osäker på vad det innebär. Är man två passagerare om man flyger från Stockholm till Köpenhamn med byte i Dubai?



Glöm inte att Emirates också av någon anledning flyger Dubai-Doha sträckan på hela 379 / 70 minuter / med A380. Har väldigt svårt att tänka mig att den är fullsatt varje gång.