Hitta diskussioner med liknande innehåll

SAS köps av Qatar Airways?

#1 2012-01-10, 13:56
Savoy
http://www.svd.se/naringsliv/rykten-far-sas-att-borsrusa_6759975.svd

För min del får detta gärna stämma, samarbete med ett av världens bästa flygbolag som troligen har pengar i överflöd låter helt ok!

Att låta SAS slippa vara inomeuropeiskt matarbolag till Lufthansa skulle vara ännu bättre.

Roligast skulle vara om det kan leda till en genomgripande förändring så att ARN och OSL börjar kunna utnyttja sina fenomenalt bra lägen som hubbar.
#2 2012-01-10, 14:02
MilkywayBob
Jag såg precis denna nyhet på DN. Spännande tänkte jag, men än är det ju bara rykten. Får hoppas att det blir till något, men det dröjer nog. Dessutom är det många bitar som måste falla på plats. Ägandet av SAS är en komplex historia.

Jag tycker att det vore ett rejält upplyft. SAS känns lite "sunket" numera. Qatar skulle nog kräva lite mer av ett dotterföretag.
#3 2012-01-10, 14:20
vic-86
#4 2012-01-10, 14:40
MilkywayBob
Ursprungligen postat av vic-86


..nej? Varken jag eller Savoy har inte heller påstått det
#5 2012-01-10, 15:49
Ursprungligen postat av vic-86


Nej, av artikeln att döma så var det ju en norsk "analytiker" som tyckte att SAS skulle passa
bra om QA nu ville ha en partner i Europa. Detta får SVD journalister till att QA är på väg
att köpa upp SAS.
#6 2012-01-10, 15:57
gaston116
Ursprungligen postat av BleAivano
Nej, av artikeln att döma så var det ju en norsk "analytiker" som tyckte att SAS skulle passa
bra om QA nu ville ha en partner i Europa. Detta får SVD journalister till att QA är på väg
att köpa upp SAS.

Nej SvD skriver att det är spekulationer på börsen att QA är intresserade av SAS, och att aktien har gått upp 14.9 %, runt 17% just nu.
#7 2012-01-10, 18:55
QR är väl ännu inte med i någon allians, så det skulle vara mycket intressant och inte omöjligt om de såg det som en möjlig inträdesbiljett till *A..
#8 2012-01-10, 19:29
Savoy
Ursprungligen postat av Cliffak
QR är väl ännu inte med i någon allians, så det skulle vara mycket intressant och inte omöjligt om de såg det som en möjlig inträdesbiljett till *A..



Jepp, av de tre stora vid gulfen (Etihad och Emirates de andra, kanske finns fler?) är det ju Qatar som flirtat mest med Star Alliance.

http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Alliance#Airlines_being_courted.2Fcons...

Etihad samarbetar allt mer med Air Berlin som är på väg in i OneWorld.

Emirates verkar ha bestämt sig för att stå utanför allianser.

För att aktiekursen ska rusa så där krävs det ju definitivt mer än att en analytiker tycker något. Uppenbarligen har någon trovärdig info läckt ut.
#9 2012-01-11, 01:55
what
Skulle det kunna leda till att SAS och Stockholm eller Köpenhamn blir någon typ av nav för deras trafik till Nordamerika? Skandinavien ligger bra till för det, ingen större omväg och den längsta sträckan kan minskas rejält.
#10 2012-01-11, 03:01
Ursprungligen postat av gaston116
Nej SvD skriver att det är spekulationer på börsen att QA är intresserade av SAS, och att aktien har gått upp 14.9 %, runt 17% just nu.


Ja men börsrusning härrörde av ett rykte i Dansk affärspress i alla fall enigt svd.

Spekulationen, som ursprungligen kom från dansk affärspress,
fick SAS aktiekurs att stiga brant.
http://blog.svd.se/bors/2012/01/10/sas-mot-skyn/
#11 2012-01-12, 10:54
george.sthlm
Glöm det där med QR. Danska staten skulle aldrig gå med på en försäljning.
Dom är livrädda för att förlora jobben på Kastrup.
För att inte tala om dom 32 danska fackförbunden som organiserar SAS personalen i Danmark.
Dom garantierna som facket skulle kräva av en ny ägare skulle i princip bakbinda och låsa QR möjligheter att driva bolaget i egen regi.
Nu är ju inte det här något unikt för SAS. Kolla på Iberia stejken.
SAS, BA, Iberia, Alitalia m.fl lider alla av samma kroniska och obotliga sjukdom.
#12 2012-01-12, 16:49
Savoy
Ursprungligen postat av george.sthlm
Glöm det där med QR. Danska staten skulle aldrig gå med på en försäljning.
Dom är livrädda för att förlora jobben på Kastrup.
För att inte tala om dom 32 danska fackförbunden som organiserar SAS personalen i Danmark.
Dom garantierna som facket skulle kräva av en ny ägare skulle i princip bakbinda och låsa QR möjligheter att driva bolaget i egen regi.


Är "fredlig" av mig annars, men den här konflikten vill jag gärna se blossa upp! Det är dags att de svenska/norska facken inser att det danska motarbetar dem och att de börjar bli högljudda mot fastlåsningen vid Kastrup. Förbannade bedrövliga skit alltså...Stockholms interkontinentala linjenät är ju rent pinsamt! Peking, Bangkok och NYC, varav bara den sistnämnda körs av SAS, eller hur är det nu?

:boxing: