Hitta diskussioner med liknande innehåll

Blåst av SAS på 16800:-

#1 2012-10-15, 21:08
Gnupung
Hej allihopa!

Har tyvärr blivit blåst av SAS i mitt tycke, ska dra en vals för er och hoppas att ni orkar läsa.

Under en resa ner till Thailand med min sambo så blir våra pass stulna och vi är tvungna att åka till svenska ambassaden i Bangkok. Allt går som på räls och våra nya pass är fixade. Vi bestämmer oss då för att inte åka ner till våra vänner i Krabi igen där vi egentligen skall flyga ifrån.

Det vi gör nu är att avboka vår resa Krabi - Bangkok för att ta flyget direkt från Bangkok. När vi kommer fram för att checka in i Bangkok säger personalen att dem inte har några biljetter till oss och att vi måste kontakta SAS i Sverige. Efter att ha diskuterat med två olika personer från SAS sverige som säger exakt samma sak, att man inte kan avboka en delresa, för att då avbokas hela hemresan.....


Men detta framgår inte någonstans i deras avboknings formulär på deras hemsida, där gav man t.om mig valet att avboka just delresan. Länk följer nedan.
http://www.sas.se/shared/s/kontakt/form/avboka/rev_tkt/

Då säger jag att vi inte har råd med nya biljetter 16800 kronor och SAS har nu strandsatt oss i Bangkok. Då jag får till svars att det inte är deras problem och en lur i örat.

Springer då iväg och lägger över våra sparpengar och får ihop tillräckligt med pengar för att köpa denna "akut biljett" då vi verkligen måste komma hem p.g.a jobb osv.


Så min fråga till er, är det vi som gjort fel här och får bita i det sura äpplet?



Mvh Gnu
#2 2012-10-15, 21:13
Sockersjukan
Hade du avbokningsskydd?
#3 2012-10-15, 21:31
Tjaeng
Man kan inte avboka en resa som redan är påbörjad. Om du hade utresan på samma biljett som hemresan gjorde du alltså inte en formell avbokning. Flygbolagen har alltid rätt att cancellera resten av en pågående resa om man missar ett segment. Köpte du resan via SAS eller resebyrå?
#4 2012-10-15, 22:13
Gnupung
Ursprungligen postat av Tjaeng
Man kan inte avboka en resa som redan är påbörjad. Om du hade utresan på samma biljett som hemresan gjorde du alltså inte en formell avbokning. Flygbolagen har alltid rätt att cancellera resten av en pågående resa om man missar ett segment. Köpte du resan via SAS eller resebyrå?



Vi hade utresan på samma biljett som på hemresan, ja. Vi missade inget segment, vi avbokade på länken som jag visade. Krabi - Bangkok för att vi inte tänkte ta oss hela vägen ner igen.

Vi köpte resan ifrån SAS.
#5 2012-10-15, 22:29
JennyP26
Ursprungligen postat av Gnupung
Hej allihopa!

Har tyvärr blivit blåst av SAS i mitt tycke, ska dra en vals för er och hoppas att ni orkar läsa.

Under en resa ner till Thailand med min sambo så blir våra pass stulna och vi är tvungna att åka till svenska ambassaden i Bangkok. Allt går som på räls och våra nya pass är fixade. Vi bestämmer oss då för att inte åka ner till våra vänner i Krabi igen där vi egentligen skall flyga ifrån.

Det vi gör nu är att avboka vår resa Krabi - Bangkok för att ta flyget direkt från Bangkok. När vi kommer fram för att checka in i Bangkok säger personalen att dem inte har några biljetter till oss och att vi måste kontakta SAS i Sverige. Efter att ha diskuterat med två olika personer från SAS sverige som säger exakt samma sak, att man inte kan avboka en delresa, för att då avbokas hela hemresan.....


Men detta framgår inte någonstans i deras avboknings formulär på deras hemsida, där gav man t.om mig valet att avboka just delresan. Länk följer nedan.
http://www.sas.se/shared/s/kontakt/form/avboka/rev_tkt/

Då säger jag att vi inte har råd med nya biljetter 16800 kronor och SAS har nu strandsatt oss i Bangkok. Då jag får till svars att det inte är deras problem och en lur i örat.

Springer då iväg och lägger över våra sparpengar och får ihop tillräckligt med pengar för att köpa denna "akut biljett" då vi verkligen måste komma hem p.g.a jobb osv.


Så min fråga till er, är det vi som gjort fel här och får bita i det sura äpplet?



Mvh Gnu
Ja ni har gjort fel. Men det absolut största felet ni gjort är att ni bokat era tixs på SAS webbsida. Hade ni valt att boka hos en traditionell resebyrå så hade dess personal fixat detta lätt som en plätt. Det enda de hade behövt göra är att avboka det segment som ni inte skall använda. Vad systemet gör om man inte checkar in på ett delsegment är att avboka resterande segment som då eventuellt återstår. Detta skulle ni redan då ni planerade er resa tänkt på. Smidigast genom att ge fan i att boka hela svängen ned till Krabi. Inrikes i Thailand kostar int många slantar å just därför så skall man undvika att boka längre än till BKK. Skall man vidare inrikes så boka detta separat. Marginell skillnad rent pengamässigt men en sjuhelsikes skillnad om situationer som trådskaparen just redogör för, inträffar...
#6 2012-10-15, 22:54
Tjaeng
Ursprungligen postat av Gnupung
Vi hade utresan på samma biljett som på hemresan, ja. Vi missade inget segment, vi avbokade på länken som jag visade. Krabi - Bangkok för att vi inte tänkte ta oss hela vägen ner igen.

Vi köpte resan ifrån SAS.


Om du hade utresa och hemresa på samma biljett var det ingen avbokning du gjorde. Utan speciella bokningsvillkor (hög bokningsklass el.dyl) går det generellt heller inte att boka om en resa under tiden som den pågår. Att du lyckades skicka ett formulär på SAS hemsida är ovidkommande då din situation uppenbarligen inte uppfyllde villkoret "Utresan inte sker inom 2 dagar". Såvida du inte har ett utmejlat PNR + e-biljett för den reviderade resan att visa upp har bokningen helt sonika legat kvar ända fram till det att ni missade flighten Krabi-Bangkok, varpå det återstående segmentet Bangkok-Sverige cancellerades automatiskt av bokningssystemet.
#7 2012-10-16, 00:24
Ja det är knepigt det där och flygbolagen är inte alltid speciellt tydliga med vad som gäller. En bra tumregel är att man i princip aldrig kan förändra sin resrutt. Har man bokat A-B-C-B-A så kan man inte skippa något segment. Ska man förändra rutten så krävs det att man har 100% koll på vad man gör.

Enklast är att ringa flygbolaget och säga vad man vill göra och då får man förklarat vad som är görbart och eventuella merkostnader.

I det här fallet så trodde TS att det var okej eftersom det gick att göra en avbokning på en webbsida. Det är givetvis SAS som inte är tydliga nog med konsekvenserna. Dessvärre har de rätten på sin sida då TS accepterat (terms&conditions) vilket få läser.

Sammanfattat så har SAS inte gjort något fel och TS trodde att h*n gjorde rätt. Finns ingen reseförsäkring så är det med all sannolikhet pengar som gått till "lessons learned".
#8 2012-10-16, 07:03
Gnupung
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja det är knepigt det där och flygbolagen är inte alltid speciellt tydliga med vad som gäller. En bra tumregel är att man i princip aldrig kan förändra sin resrutt. Har man bokat A-B-C-B-A så kan man inte skippa något segment. Ska man förändra rutten så krävs det att man har 100% koll på vad man gör.

Enklast är att ringa flygbolaget och säga vad man vill göra och då får man förklarat vad som är görbart och eventuella merkostnader.

I det här fallet så trodde TS att det var okej eftersom det gick att göra en avbokning på en webbsida. Det är givetvis SAS som inte är tydliga nog med konsekvenserna. Dessvärre har de rätten på sin sida då TS accepterat (terms&conditions) vilket få läser.

Sammanfattat så har SAS inte gjort något fel och TS trodde att h*n gjorde rätt. Finns ingen reseförsäkring så är det med all sannolikhet pengar som gått till "lessons learned".




Men nu är det ju så att jag har reseförsäkring och avbeställningsskydd, grejen är ju den att SAS gjorde det möjligt på deras hemsida att avboka just ett segment av resan på deras avbokningsformulär. Är jag helt körd med att få ersättning från SAS så är det ens värt att kontakta ARN? Då detta är lite av ett special case?

Mvh Gnu
#9 2012-10-16, 09:24
Ursprungligen postat av Gnupung
Men nu är det ju så att jag har reseförsäkring och avbeställningsskydd, grejen är ju den att SAS gjorde det möjligt på deras hemsida att avboka just ett segment av resan på deras avbokningsformulär. Är jag helt körd med att få ersättning från SAS så är det ens värt att kontakta ARN? Då detta är lite av ett special case?

Mvh Gnu


Jag tror dessvärre du kan få svårt att få rätt, att avboka ett delsegment har dessa konsekvenser. Men däremot tycker jag det är fult av SAS att inte flagga för detta på deras hemsida när du avbokade. De hade lätt kunnat informera dig när du var på väg att avboka att resterande resa också kommer att avbokas. Jag tycker du ska kontakta ARN, du har inget att förlora.
#10 2012-10-16, 14:26
Gnupung
Det som stör mig något fruktansvärt är att jag fick ett kvitto. Eller ja, en bekräftelse via min e-mail där det står klart och tydligt att resan mellan Krabi - Bangkok vart avbokad. Inte ens en hint om att de avbokat hela vår hemresa.

Skall kontakta SAS idag och kräva tillbaka pengarna just p.g.a deras missvisande avbokningsformulär. Funkar inte detta så blir det att skicka in en anmälan till ARN.
#11 2012-10-16, 18:32
Ursprungligen postat av Gnupung
Det som stör mig något fruktansvärt är att jag fick ett kvitto. Eller ja, en bekräftelse via min e-mail där det står klart och tydligt att resan mellan Krabi - Bangkok vart avbokad. Inte ens en hint om att de avbokat hela vår hemresa.

Skall kontakta SAS idag och kräva tillbaka pengarna just p.g.a deras missvisande avbokningsformulär. Funkar inte detta så blir det att skicka in en anmälan till ARN.


Det tycker jag definitivt att du ska göra. Om det är som du säger så har du ju fått intrycket av att det var okej att avboka Krabi-Bangkok men sedan utnyttja senare segment. Även om SAS inte gjort något fel så ger processen ett intryck av att man kan göra så utan konsekvenser.

Om man har en flight mellan A-B-C och inte dyker upp på A-B (no-show) så kommer ett automatiskt system avboka B-C. Så är det för alla flygbolag. Men i det här fallet så har du fått intrycket av websajten att det går att avboka ett segment.
#12 2012-10-18, 19:35
Nu blir jag förvirrad. Hade du två skilda bokningsnr? Ett för Krabi -Bangkok och ett för Bangkok - Stockholm. Annars finns det väl ingenstans i deras formulär där man bara kan avboka en delresa?