Frågor om flygresor

#13 2015-05-03, 19:16
Ursprungligen postat av 10293
jag menar många flygbolag som flyger inom sverige?

är det enskilda personer som drar metalldetektor på varje kropp?

Enklast är att läsa på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_flygbolag#.C2.A0Sverige
SAS och Sverigeflyg är de stora inom inrikestrafiken i Sverige.
Metalldetektorn är en fast apparat som du går igenom och skulle någon metall finnas på dig, så piper det och du kommer då att bli igenomkänd av personalen.
#14 2015-05-04, 00:29
Börja med att titta här: http://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/

Sedan kan du söka resa ex på flygresor.se eller momondo.com och givetvis på olika flygbolags egna sidor.
#15 2022-12-18, 08:32
NegerMongoKongo
Varför är det halva priset (5000 kr) att flyga till Seattle i sommar, men till BKK, Tokyo och Manila ca 10 000 kr som lägst på samma datum. Subventionerar USAŽs regering biljetter så att turiser skall flyga dit och spendera pengar?
#16 2022-12-18, 11:27
Powerless1
Ursprungligen postat av NegerMongoKongo
Varför är det halva priset (5000 kr) att flyga till Seattle i sommar, men till BKK, Tokyo och Manila ca 10 000 kr som lägst på samma datum. Subventionerar USAŽs regering biljetter så att turiser skall flyga dit och spendera pengar?
Utbytet mellan USA och Europa är oerhört mycket större under sommaren än mellan Europa och Sydostasien. Konkurrens ger lägre priser. Sen kan man tänka sig att ingen vet vilken väg man kan flyga till Sydostasien om ett halvår. Om Iran, Irak och nåt mer arabland har stängt luftrum lär det bli stora omvägar och det tar man som riskpeng redan nu.
#17 2022-12-18, 13:10
godboy
Ursprungligen postat av NegerMongoKongo
Varför är det halva priset (5000 kr) att flyga till Seattle i sommar, men till BKK, Tokyo och Manila ca 10 000 kr som lägst på samma datum. Subventionerar USAŽs regering biljetter så att turiser skall flyga dit och spendera pengar?


Ursprungligen postat av Powerless1
Utbytet mellan USA och Europa är oerhört mycket större under sommaren än mellan Europa och Sydostasien. Konkurrens ger lägre priser. Sen kan man tänka sig att ingen vet vilken väg man kan flyga till Sydostasien om ett halvår. Om Iran, Irak och nåt mer arabland har stängt luftrum lär det bli stora omvägar och det tar man som riskpeng redan nu.

Japp, så är det. Förut flög ju många över Ukraina och Ryssland och det går inte idag. Detta gör att flygvägen blir längre och det blir trängre i de flygkorridorer som finns åt det hållet vilket leder till ökade kostnader. Sen vet man aldrig vad som händer i Iran, Irak samt alla "stan"-länder.