Bila i Europa, bra eller dålig rutt?

#13 2015-06-17, 17:18
gibbe-33
Ursprungligen postat av BAB7
Först och främst, planera inga dagsetapper på mer än 60 mil, under högsommaren är det oerhört mycket trafik ute på vägarna, framför allt i sydeuropa, där ni kan få tillbringa flera timmar i bilköer varje dag om ni har otur.

Motorvägsavgifterna i Frankrike, Spanien och Italien är jättedyra!
Man betalar för körda km, blir alltså lätt höga summor om ni ska köra många mil motorväg i dessa länder.


TYSKLAND
Tänk också på att det i Tyskland är krav på att bilen har en godkänd avgasrening för att få köra in i många av Tysklands städer, för närvarande gäller detta i ca 100 städer, är det en bensindriven bil så måste den bla ha katalysator, en dieseldriven bil måste ha partikelfilter etc, annars har ni körförbud och får inte köra in i städerna med bilen.
Uppfyller er bil miljökraven så kan ni beställa ett miljömärke Online, eller hos Dekra i Sverige, märket fäster på insidan av vindrutan längst ner till höger.
Brott mot miljöreglerna kostar ca 800 kronor per gång, det kontrolleras både av p-vakter och polis.

Tänk också på att i Tyskland använder man sig väldigt mycket av fartkameror.
Nu är det också lättare att driva in p-böter och hastighetsböter mellan EU-länder, ett nyligen utökat polissamarbete ligger till grund för detta.
I Tyskland finns det ingen varningsskylt som visar att det finns en fartkamera, fartkameror är också mycket vanligt i Tyskland, man använder inte bara vanliga fasta kameror utan också en stor mängd mobila dolda kameror som placeras i fordon utmed vägkanten exempelvis.
Man ska veta att ca 14000 fartkameror är aktiverade dagligen i hela Tyskland, av dessa är ca 4000 fasta kameror och 10.000 mobila fartkameror som flyttas runt till nya platser varje dag!

ÖSTERRIKE
Glöm inte att köpa vignette för motorvägen, märket måste fästas på rutans insida, det duger alltså inte att ha märket liggandes i handskfacket eller på intrumentpanelen!

I Österrike på Inntalautobanhn gäller numera en maxhastighet på 100 km/h, på denna motorväg är böterna mycket högre än på andra vägar, med anledning av att hastigheten är sänkt pga överskridna utsläppsregler räknas detta enligt österrikisk lag som miljöbrott och därför kan böterna bli mycket dyra, det maximala bötesbeloppet ligger på 5000 euro.
Dolda fartkameror finns på denna väg.

SCHWEIZ
I Schweiz gäller även krav på motorvägsvignette, även här måste märket klistras fast på rutan!

I schweiz skojar man inte heller.. den som kör över 80 km/h för snabbt på motorväg, (tex 200 km/h på en 120-väg) eller över 50 km/h för fort inom tättbebyggt område (tex över 100 km/h på 50-väg) döms till fängelsestraff!
Därtill döms föraren ifråga till dyra dagsböter, oftast blir böterna någonstans mellan 50.000 - 200.000:- (svenska kronor).
Och inte nog med detta! - Schweiziska staten beslagtar bilen på plats, (gäller även hyrbilar), bilen anses därmed förverkad och staten säljer bilen på auktion och pengarna tillfaller sedan den schweiziska staten!


Tack för den informationen. Det är så att vi hade tänkt att ändra rutt. Blir inte alls roligt att bara köra och spendera dagarna i en bil.

Mycket bra information. Jag återkommer med mer information när vi har bestämt vilka vägar vi ska köra samt vilka länder som ska passeras och spenderas.

Ha det så bra så länge!
#14 2015-06-17, 20:27
Limma skinkbit
Enligt min erfarenhet kan ett snitt på mellan 30 och 40 mil per dag vara lagom. Enskilda dagsetapper kan vara upp till 100 mil men sen stannar man kanske ett par dagar på samma ställe. Planerar man att stanna bara en natt men ändå vill se lite av staden/byn så kör man lämpligen bara på förmiddagen. Då hinner man kanske 50 mil på BRA motorvägar men inte mycket mer än 15-20 mil på landsvägar i exempelvis Rumänien eller fd Jugoslavien.
Landsvägar är kul, motorvägar under högsäsong kan vara pest och pina. Man tröttnar fort på vägbruset och på köer förbi storstäder och vägarbeten.
#15 2015-07-06, 22:59
Eskulap
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Enligt min erfarenhet kan ett snitt på mellan 30 och 40 mil per dag vara lagom. Enskilda dagsetapper kan vara upp till 100 mil men sen stannar man kanske ett par dagar på samma ställe. Planerar man att stanna bara en natt men ändå vill se lite av staden/byn så kör man lämpligen bara på förmiddagen. Då hinner man kanske 50 mil på BRA motorvägar men inte mycket mer än 15-20 mil på landsvägar i exempelvis Rumänien eller fd Jugoslavien.
Landsvägar är kul, motorvägar under högsäsong kan vara pest och pina. Man tröttnar fort på vägbruset och på köer förbi storstäder och vägarbeten.


Kanske beror på hur rutinerad man är men 30-40 mil per dag låter kraftigt i underkant enl min mening om man ska bila i Europa. 100 mil brukar man klara. Jag har kört mer än så till och med.
#16 2015-07-06, 23:28
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Eskulap
Kanske beror på hur rutinerad man är men 30-40 mil per dag låter kraftigt i underkant enl min mening om man ska bila i Europa. 100 mil brukar man klara. Jag har kört mer än så till och med.


30-40 mil i snitt alltså. Dvs du kör 100 mil till München och stannar där i två dagar innan du kör vidare = 33 mil i snitt (en resdag plus två vilodagar). Sen drar du till Zürich (32 mil), tar in på hotell och kollar stan på eftermiddag/kväll och åker vidare på morgonen dagen efter.

Ska du snitta över hundra mil per dag så blir det inte mycket tid över till annat.
#17 2015-07-07, 16:40
iowa88
Ta bort städer är mitt förslag, de här ser ut som turnér man brukar göra med band. Då sticker man kl 8-9 på morgonen har man tur hamnar man i nästa stad runt 14 snåret, har du otur är du där runt 16 snåret, beroende på köer pisse stopp osv. Med andra ord ni kommer att spendera mer tid på europas motorvägar än vaken tid i dessa städer.