Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bila genom Tyskland

#1 2017-05-11, 12:19
bragoden
Hej!
Jag o frugan funderar på att åka bil genom europa.
Vi tänkte åka i ca 10 dagar och vi planerar åka igenom danmark, tyskland, österike, shweits, frankrike, belgien, holland och tillbaka till sverige.
Vad tycker ni blir det för lite med 10dagar då 2 dagar går bara åt åka genom sverige.
Vi planerar undvika stora motorvägar i samtliga europa vägar och vill helst åka vanliga vägar för att se runt omkring sig.

Hur funkar det med när man paserrar gräns mellan olika länder? Står man o väntar i timmar?

Vart o när går färjan till tyskland?

Tacksam för alla tips!
#2 2017-05-11, 12:22
JoelSUOMI
Ursprungligen postat av bragoden
Hej!


Vart o när går färjan till tyskland?

Tacksam för alla tips!



Skämtar du?
Kan du inte ta reda på det här är jag faktiskt imponerad över att du kan peka ut Tyskland på en karta.
Är du jätteosäker kan du alltid ta bron till Danmark och köra söderut därifrån...

https://www.motormannen.se/resan/bila-i-europa/

Här står förmodligen allting du behöver veta. Lägg lite energi på skrivningen nu så du kan tas på allvar i framtiden. Lycklig resa!
#3 2017-05-11, 12:37
HeiligeMakkaroni
10 dagar låter lite kort - förslag: S - DK- DE - F - B - NL - DE - DK - S

Normalt ingen väntan vid gränsövergångar men det kan nog fort ändras...
Färjan Rödby (Danmark) - Puttgarden (Tyskland) går regelbundet.
#4 2017-05-11, 14:00
Räkna inte med många stopp för att njuta av tillvaron på den resan.
#5 2017-05-11, 15:00
bragoden
Tack för era svar!
Har aldrig rest utomlanfs med bilen darför lite osäker på vad som gälker.
Ja tror inte heller vi hinner åka igenom alla planerade länder. Vi får väl skippa ett par länder för att hinna med så mycket som möjligt.
Har ni npgra tips gällande övernattningar?
Läste att bäst förboka hotell innan vi åker men jag är rädd att vi inte hinner till något ställe så att allting blir fel samt vill inte känna av nå stress och ha brottom.
Går det bara stanna vid nå hotell och kolla om de har platser för att övernatta?
#6 2017-05-11, 15:10
Anywhan
Ursprungligen postat av bragoden
Tack för era svar!
Har aldrig rest utomlanfs med bilen darför lite osäker på vad som gälker.
Ja tror inte heller vi hinner åka igenom alla planerade länder. Vi får väl skippa ett par länder för att hinna med så mycket som möjligt.
Har ni npgra tips gällande övernattningar?
Läste att bäst förboka hotell innan vi åker men jag är rädd att vi inte hinner till något ställe så att allting blir fel samt vill inte känna av nå stress och ha brottom.
Går det bara stanna vid nå hotell och kolla om de har platser för att övernatta?


Det går aldeles utmärkt att stanna vid hotell, framförallt på mindre vägar brukar det vara billigare och trevligare vänta inte för länge på kvällen med att försöka hitta hotel. Europa har blivit dyrt räkna med en tusing för ett dubbelrum. Det brukar gå att hitta billigare i småbyar.
#7 2017-05-11, 15:22
Pfaltz
Ursprungligen postat av Anywhan
Det går aldeles utmärkt att stanna vid hotell, framförallt på mindre vägar brukar det vara billigare och trevligare vänta inte för länge på kvällen med att försöka hitta hotel. Europa har blivit dyrt räkna med en tusing för ett dubbelrum. Det brukar gå att hitta billigare i småbyar.

Har bilat massor i Tyskland. Tio dagar känns väldigt kort för den långa rutten, men folk är väl olika. Det går utmärkt att hitta boende efterhand längs vägen, men det kan vara dyrt som sagt. För det mindre vägnätet bör man veta vad det förhatliga "Umleitung" betyder. I Tyskland stänger man av hela vägar i flera mil i båda riktningar vid underhåll. Det innebär att man måste improvisera och hitta en helt annan väg. En karta kan då vara bra, eftersom GPS:en vill tillbaka in på det avstängda avsnittet. "Umleitung" är perverst vanligt sommartid.
#8 2017-05-11, 15:45
Anywhan
Ursprungligen postat av Pfaltz
Har bilat massor i Tyskland. Tio dagar känns väldigt kort för den långa rutten, men folk är väl olika. Det går utmärkt att hitta boende efterhand längs vägen, men det kan vara dyrt som sagt. För det mindre vägnätet bör man veta vad det förhatliga "Umleitung" betyder. I Tyskland stänger man av hela vägar i flera mil i båda riktningar vid underhåll. Det innebär att man måste improvisera och hitta en helt annan väg. En karta kan då vara bra, eftersom GPS:en vill tillbaka in på det avstängda avsnittet. "Umleitung" är perverst vanligt sommartid.


Jag håller med, de flesta använder tyskland som genomfartsland, bara i Frankrike kan man lätt fördriva en vecka eller mer Belgien och Holland tycker jag inte har så mycket att erbjuda Österrike och Schweitz är förhållandevis lika ett par dagars vandring i bergen sedan är det bra. Men det är vad jag tycker)))
#9 2017-05-11, 16:09
Bastardsquad
Ursprungligen postat av bragoden
Hej!
Jag o frugan funderar på att åka bil genom europa.
Vi tänkte åka i ca 10 dagar och vi planerar åka igenom danmark, tyskland, österike, shweits, frankrike, belgien, holland och tillbaka till sverige.
Vad tycker ni blir det för lite med 10dagar då 2 dagar går bara åt åka genom sverige.
Vi planerar undvika stora motorvägar i samtliga europa vägar och vill helst åka vanliga vägar för att se runt omkring sig.

Hur funkar det med när man paserrar gräns mellan olika länder? Står man o väntar i timmar?

Vart o när går färjan till tyskland?

Tacksam för alla tips!


Tips: låt inte schweizarna veta att du tror att namnet på deras land stavas "shweits". Lär dig rätt stavning eller tala inte med någon. Alternativt stryk Schweiz från listan eller åk igenom landet i en sittning...
#10 2017-05-11, 17:10
bragoden
Haha, ja stavningen är inte min starkaste sida 😉..
Bra, då bokar jag inga hotell i förväg.
Vi tar det som kommer att finnas i närheten.

Hur är det med brottsligheten i dom länder?
Bör vi ha med oss euro eller räcker att vi ta med våra bankkort.

Vilken sida av tyskland har finast landskap att bjuda på? Typ fina vägar, mysiga byar o lite sånt?
Stora städer vill vi helst undvika att besöka
#11 2017-05-11, 19:06
MrChow
Vill man inte bara sitta i bilen hela dagarna är det alldeles för ambitiöst att ta sig an den rutten på åtta dagar (två dagar försvinner genom Sverige). Mitt tips är att bila Sverige-Hamburg-München-Prag-Berlin-Sverige. Det ger ett snitt på runt 30 mil om dagen och ni hinner ta två nätter i varje stad vilket ger er en heldag i varje stad. Fler stopp än så skulle jag absolut inte rekommendera på åtta dagar.
#12 2017-05-11, 19:25
BAB7
Ursprungligen postat av bragoden
Haha, ja stavningen är inte min starkaste sida 😉..
Bra, då bokar jag inga hotell i förväg.
Vi tar det som kommer att finnas i närheten.

Hur är det med brottsligheten i dom länder?
Bör vi ha med oss euro eller räcker att vi ta med våra bankkort.

Vilken sida av tyskland har finast landskap att bjuda på? Typ fina vägar, mysiga byar o lite sånt?
Stora städer vill vi helst undvika att besöka


Nu kan jag mest svara för Tyskland eftersom jag bor där.
Först och främst, 10 dagar är lite, ni behöver minst 14-18 dagar för att undvika stress.
Ska ni bara vara borta i 10 dagar är det bättre att skippa ett par länder, exempelvis hoppar ni då över Österrike och Schweiz och kör direkt in i Frankrike från Sydtyskland.

Ibis Budget är att rekommendera, där bor ni bra för 500 kronor natten i dubbelrum, hotellkedjan finns i hela europa, men de är populära och under sommaren är det ofta fullbokat.
Förbokning är alltså att rekommendera, exempelvis via booking.com.

Svenska kontokort kan ni använda överallt i Tyskland, enda undantagen kan vara vissa småställen som kebabhak, gatukök och liknade, samt en matbutiks-kedja som heter Penny, dessa tar endast maestro-kort.
Euro tar ni ut i valfri bankomat.

I många tyska städer gäller miljözoner för bilar, det innebär att din bil måste klara vissa avgaskrav för att få köra in där.
I runt 100 tyska städer är det krav på grönt miljömärke, dvs det högsta kravet.
Om din bil klarar de gällande kraven är beroende på bilens avgasrening, om din bil är berättigad till ett grönt miljömärke så kan du köpa detta på valfri Dekra-bilbesiktning i Sverige.http://www.dekra-automotive.se/en/miljodekaler
Märket kostat knappt 200 kronor och ska fästas på vindrutans insida, på passagerarsidan längst ner till höger, tänk på att det ska synas lätt utifrån.

Det är också krav på att medföra reflexväst i bilen, samt förbandslåda (kolla bäst före datumet på förbandslådan, det får inte ha gått ut).
Att köra bil i Tyskland är både mycket lätt och säkert, tänk bara på att dolda fartkameror är mycket vanligt förekommande, runt 14.000 fartkameror är i tjänst dagligen runt om Tyskland.

Tyskland bjuder på fantastiska naturupplevelser, här kan man uppleva naturscener som tagna ur sagoböcker eller bara fantastisk vidsträckt natur så långt ögat når, allt ifrån djupa skogar och massiva berg i söder till vidsträckta stränder i norr. Samt fina välbevarade medeltidsstäder och sagoslott.

Exemplevis kan ni köra vägen Romantische Straße i Sydtyskland , hela sträckan är ca 40 mil och bjuder på många vackra upplevelser.
Missa inte heller medeltidsstaden Rothenburg ob der Tauber.
Andra fina naturupplevelser finner ni tex i Harz i mellersta Tyskland, samt i Schwarzwald och Bayern i söder.
Brottsligheten i Tyskland är relativt låg och ligger i nivå med Sverige.

I Frankrike kostar det att köra på motorvägarna, du får betala en avgift för den sträckan du kör, betalning sker i betalstationer på motorvägen, du kan betala både med kort och kontant.

I Paris, Lyon och Grenoble gäller miljözoner, för att få köra in i dessa städer krävs det att din bil har ett miljömärke, ett sk. CritÂ’Air märke, detta klistermärke ska fästas synligt i vindrutan.
Vilket märke din får är beroende på bilens avgasrening, observera att märket måste beställas ett par veckor innan resan, och märket skickas hem till din postadress, mer kan du läsa här:https://www.certificat-air.gouv.fr/

I Frankrike är brottsligheten högre, framförallt är risken för bilinbrott stor.
Nattetid bör man således parkera på bevakad eller inhägnad parkeringsplats.
Lämna inga värdesaker i bilen och plocka bort GPS;en från rutan!
Viss försiktighet även vid promenader i större städer kvällstid, rån och överfall förkommer, liksom ficktjuveri där många människor rör sig, som tex tågstationer etc.