Hitta diskussioner med liknande innehåll

Estland, Tallinn

#25 2019-05-22, 16:34
soundcheck
Ursprungligen postat av Nochills
Update.


Jag har efter många vändor nu och varit på väg att ge helt upp ändå trots allt lyckats med att få ett jobb här i Tallinn. Jag hade sökt jobb i Lettland på Webhelp outsourcing och fick ett telefonsamtal ifrån Riga varför jag inte söker jobb i Tallinn då jag bor här.

Det är ändå lättare med både jobb som bostäder här än i Sverige så jag tycker inte att man ska ta och hänga upp sig över ett sämre löneläge. Framför allt så behöver man trivas på arbetsplatsen och känna sig behövd och respekterad som medarbetare om man ska orka. Jag har varit på så många olika arbetsplatser där jag har blivit bemött som skit och tycker att Tieto hör till den erfarenheten.

Jag ringde till mäklaren i mitten av förra månaden och sade att jag hade tänkt säga upp lägenheten och han förstod min situation. Självfallet så förstod också mina hyresvärdar problemet och de kommer till mig för att hämta hyran och inspektera lägenheten varje månad.

Mäklaren hade satt ut lägenheten på marknadsplatsen igen och jag såg att han hade lagt på 200:- på erbjudandet men fick ändå inga intressenter. Därför har jag bestämt mig för att stanna kvar här i lägenheten då jag trivs väldigt bra här. Det var inget problem med att återta kontraktet vilket aldrig skulle ha fungerat i Sverige så det är mer soft här.
Kvinnan som egentligen äger lägenheten är inlagd på ett sjukhem och vården går loss på motsvarande 11K SEK i månaden. Det var två unga Turkar som bodde här en längre period innan mig, så med andra ord så är det bättre att ha någon som bor här permanent.

Det är bara grannen intill som är jobbig då han ibland får frispel om kvällarna och börjar gapa på frun, men så länge han inte går överstyr...
Här i Estland så finns det oftast bara bäddsoffor i hyreslägenheterna så jag behöver ta och skaffa mig en riktig bäddmadrass.


Jobbet på Webhelp innebär support på moderna tvättmaskiner med touchdisplay mot svenska privatkunder och baslönen på ligger på 15K SEK brutto. Sedan kommer det att delas ut en personlig bonus på 1000-2000:- på prestationer månadsvis om man ligger bra i relation till KPI.
Visst är det tufft att vara ensamstående och sedan sitta på ett studielån som dessutom drar ner ekonomin men jag har tidigare sökt liknande jobb utan lycka.

Chefen och Teamleader-kvinnorna verkar vara förnuftiga men man får väl se hur det går och det verkar vara en lugn arbetsplats utan onödigt spring. Det fanns också ett projekt där man ger support för utomhuskläder åt barn men eftersom jag varken är förälder eller tänker skaffa barn så var detta inte intressant.

Vet inte startdatum men jag har skickat in mina personliga detaljer till HR och hoppas på att jag redan får börja jobba nu till veckan. Medelåldern på Tieto är runt 30 år medan den på Webhelp är betydligt högre, runt 50 år dvs i min åldersgrupp med folk från Danmark och Lettland.


För den som är intresserad finns cvkeskus.ee, cv.ee, cvonline.


Jag sökte tidigare ett jobb i Litauen som customer support för Norwegian Air men den ansökningsprocessen drog verkligen ut på tiden.
Först så skickade managern mig ett IQ-test som man skulle klara av på högst 20 minuter med kluriga flervals-alternativ. Sedan ringde en svensk Manager upp mig från Spanien för att kolla om jag hade tillräckliga "svensk-kunskaper". Efteråt så har jag inte hört någonting därifrån så jag blev väl bränd av någon anledning, kanske för att jag drog över testet med 30 sekunder.


Jag är också inskriven på Töötukassa som är motsvarigheten till Arbetsförmedlingen och ska dit på ett kort uppföljningsmöte i mitten av månaden.

Handläggaren har skickat mig jobberbjudanden genom mejlen men jag tror dock inte att jag kommer att få särskilt mycket basic ersättning därifrån. Har sökt många jobb men hade oftast inte ens fått någon respons på ansökningshandlingarna så det är inte lätt idag.


En kundsupport i Sverige tjänar väl inte mer än 15K netto från början?


Har inga råd att ge dig, men det är intressant att följa dina uppdateringar. Du verkar kämpa på bra och jag håller tummarna för din skull. Låt oss hoppas att good things happen to good people.
#26 2019-05-26, 09:10
Nochills
Ursprungligen postat av soundcheck
Har inga råd att ge dig, men det är intressant att följa dina uppdateringar. Du verkar kämpa på bra och jag håller tummarna för din skull. Låt oss hoppas att good things happen to good people.



Ja du, jag behöver inga personliga råd alls. Det som gäller är att försöka lära sig Estniska som gott det går. Ester är annars väldigt bra på Engelska, bättre än vad Finländare är.
Jag ska ersätta en kvinna från Ukraina som tidigare hade bott i Sverige och kan nästan, flytande svenska. Detta, förutom då att hon ofta fick använda Google translate för att förstå skriven svenska i e-post meddelanden.

Hon hade bott i Tallinn i 3 års tid utan att lära Estniska då hon har klarat sig bra med Ryskan.
Jag frågade hur Ester som inte kan Ryska kan kommunicera hur de gör och då svarade hon; "de använder sig av Engelska". Jag upplever att många Ryssar som man möter i diverse köpcentrum knappt kan någon Engelska alls så detta är motsägelsefullt. Själv så kan jag bara få några få ord på Ryska efter att ha tagit en ABF-kurs för länge sedan.

TS frågade tidigare om det finns möjlighet till att få matvaror hemkörda men jag har inte sett någonting sådant. "Prisma" är en finländsk matkedja och matvarubutiken där jag bor i Mustamäe är den enda i hela Tallinn som har öppet dygnet runt. Det systemet är troligen hämtat från Ryssland där det är vanligt med liknande,24/7-öppna butiker.

Det jag märker av folk här i Estland är att de är mer stressade än i Sverige och helst inte vill stå och köa i onödan. Man kör inte med självscanning utan det finns speciella bås där varje kund plockar ut sina matvaror och plastpåsar och lägger dessa i en plastkorg.
När man har blippat färdigt så betalar man i maskinen med kreditkort och sedan är det klart, plockar man sin kasse och man kan gå. Det brukar sitta en kassörska i ett annat bås och titta på men det är inte som i Sverige att de ofta gör stickkontroller på att man verkligen har betalat för allt.
Sedan brukar de ha en säkerhetsvakt som går fram och tillbaka utanför kassorna men jag tvivlar på att han verkligen fyller någon egentlig funktion, annat än att se viktig ut.

Annars så har jag nu börjat att jobba och det är saker att göra hela tiden då jobbet inkluderar både samtal, e-post förfrågningar och chatt. Jag är svensk Service Desk Specialist" för både Bosch som Siemens vitvarugrupp så det är ett mycket omfattande jobb.
Det handlar inte bara om tvättmaskiner utan också diskmaskiner, ugnar, torktumlare och dammsugare och alla typer av fel som uppstår. Många gånger mycket svårt att ge bra svar då jag själv ska kunna ge råd om tex tvättmaskin strular innan jag vidarebefordrar frågan till en tekniker.

Service Level Agreement (SLA) ligger på en ramtid på bara 5 minuter per samtal så ni kan förstå att detta är ett stressigt jobb! Man märker snabbt att många bara ringer in för att ha någon att surra bort en stund med så det är väldigt komplicerat. I Stockholm har de faktiskt bara hand om e-mail men de verkar inte klara av jobbet eftersom många där är sjukskrivna.
Det är tur att jag mikrodoserar både Meskalin som Svamp för att orka med och vi har bara några korta raster under arbetsdagen. Jag skulle aldrig ha fixat ett sådant här jobb för bara några år sedan pga min funktionsnedsättning med både autism och ADD.

Jag hade en gammal klasskompis som hade ett liknande jobb för 20 år sedan varifrån jag kommer från i Sverige. Jag gissar på att de huvudsakliga funktionerna kommer därifrån då det blev för dyrt med tanke på det svenska skattetrycket.

Ett stort problem på kontoret är att Teamleader har två katter hemma och jag har den senaste veckan reagerat väldigt dåligt på luften. Hela den här helgen blev förstörd för mig pga allergichocken och jag blev tvungen till att gå och köpa mer anti-histamin tabletter. Har nu beställt malet brännässelpulver genom Ebay från Bulgarien som jag har läst ska vara riktigt bra mot astma och allergiska problem.
Jag kommer att få det tufft om jag inte klarar av arbetsdagen på kontoret men har också blivit utlovad
en bättre plats att sitta med ventilation.

Det som är fin-fint med Estland är att ta Taxi är så billigt. Det finns flera bolag men jag har hittills bara åkt med Bolt respektive Yandex.
Det är mycket enkelt, bara att ladda ner en app till smartphone och peka på en karta varifrån man vill åka dit man vill åka. Jag har aldrig själv åkt med Uber, men tänker mig att de har exakt samma system där man får se lediga taxi-bilar som finns i närheten.
Jag åkte för ett tag sedan till ett rejv i en övergiven fabrikslokal mitt i natten, 8 km bort och fick betala bara 85 kr för färden som dras automatiskt genom kreditkortet.
Det är rätt mycket fest i Tallinn på gång om man bara orkar och vill, tex är den gamla OS-arenan Linnahall/Hall omvandlat till ett techno-tempel.

Sedan finns det många striptease-klubbar med nakenchock förståss...
#27 2019-05-29, 00:58
Amellix
Ursprungligen postat av Nochills


TS frågade tidigare om det finns möjlighet till att få matvaror hemkörda men jag har inte sett någonting sådant. "Prisma" är en finländsk matkedja och matvarubutiken där jag bor i Mustamäe är den enda i hela Tallinn som har öppet dygnet runt.

Det jag märker av folk här i Estland är att de är mer stressade än i Sverige och helst inte vill stå och köa i onödan. Man kör inte med självscanning utan det finns speciella bås där varje kund plockar ut sina matvaror och plastpåsar och lägger dessa i en plastkorg.



Bor i Kristiine och vi brukar beställa hem mat från Selver. (Gratis hemkörning om du beställer för över 40euro). Prisma och Coop har också hemkörning. Minns ej deras minimum belopp för gratis hemkörning dock. Tror ej maxima/rimi har hemkörning.

Selver affärer har självscanning. Har bara haft delvis kontroll en gång. Fick nån äcklig "julkalender choklad" för jag inte snott något. Haha.
#28 2019-05-29, 18:04
Nochills
Ursprungligen postat av Amellix
Bor i Kristiine och vi brukar beställa hem mat från Selver. (Gratis hemkörning om du beställer för över 40euro). Prisma och Coop har också hemkörning. Minns ej deras minimum belopp för gratis hemkörning dock. Tror ej maxima/rimi har hemkörning.

Selver affärer har självscanning. Har bara haft delvis kontroll en gång. Fick nån äcklig "julkalender choklad" för jag inte snott något. Haha.




Tack för den upplysningen, det var mer än vad jag visste om.

Jag har inte varit in på "Selver" en enda gång men har hört talas om att det är en bra butikskedja av flera. Handlar uteslutande på Rimi Express och Prisma med någon enstaka gång på Maxima, fast där är det alltid mycket folk. Coop heter väl "Konsum" här som det gjorde förr i Sverige men jag har inte varit in i den butiken så jag vet inte hurdan den är.

Jag glömde nämna i det tidigare inlägget att jag fick inga basic stålar från Töötukassa trots att jag var inskriven där. Fattar verkligen inte hur folk klarar sig då arbetslösheten ändå ligger 5% och har man A-kassa så gäller den mindre än ett år. Förmodligen är det mycket svartjobb som folk hankar sig runt på...
#29 2019-06-08, 17:32
Nochills
Ursprungligen postat av Amellix
Bor i Kristiine och vi brukar beställa hem mat från Selver. (Gratis hemkörning om du beställer för över 40euro). Prisma och Coop har också hemkörning. Minns ej deras minimum belopp för gratis hemkörning dock. Tror ej maxima/rimi har hemkörning.

Selver affärer har självscanning. Har bara haft delvis kontroll en gång. Fick nån äcklig "julkalender choklad" för jag inte snott något. Haha.



Har ni också en sådan där idiotisk, rysstillverkad nyckel tag/batteri för att låsa upp ytterporten med?
Det är andra gången som jag blir utelåst då det andra exemplaret bara slutar att fungera.

Jättekul att få vänta tills att någon vänlig själ tar och låser upp porten.
Jättekul också att nyckelaffären som säljer tagsen är stängd under helgerna.
#30 2019-06-08, 18:41
Amellix
Ursprungligen postat av Nochills
Har ni också en sådan där idiotisk, rysstillverkad nyckel tag/batteri för att låsa upp ytterporten med?
Det är andra gången som jag blir utelåst då det andra exemplaret bara slutar att fungera.

Jättekul att få vänta tills att någon vänlig själ tar och låser upp porten.
Jättekul också att nyckelaffären som säljer tagsen är stängd under helgerna.


Aldrig varit in på coop/konsum heller. Bara beställt hemkörning från deras hemsida en gång, den heter coop iaf. Haha.

Vi har nyckel-tag/blip/vafan dom heter, för att låsa upp porten, men lägenhetsnyckeln funkar också i dörren. Har inte haft några problem än så länge. Har ni inte porttelefon? Eller måste du gå ner och öppna åt gäster? Tänkte annars kan du ringa hela huset tills nån öppnar åt dig.

Det måste väl finnas nån jour skulle man tycka dock?
#31 2019-06-08, 22:04
Nochills
Ursprungligen postat av Amellix
Aldrig varit in på coop/konsum heller. Bara beställt hemkörning från deras hemsida en gång, den heter coop iaf. Haha.

Vi har nyckel-tag/blip/vafan dom heter, för att låsa upp porten, men lägenhetsnyckeln funkar också i dörren. Har inte haft några problem än så länge. Har ni inte porttelefon? Eller måste du gå ner och öppna åt gäster? Tänkte annars kan du ringa hela huset tills nån öppnar åt dig.

Det måste väl finnas nån jour skulle man tycka dock?



Det går inte att låsa upp min port med nyckel utan det finns bara en porttelefon och tagg-blipp intill dörren.
Kvinnan som jag ringde upp på fastighetsbolaget rekommenderade mig att be någon annan hyresgäst låsa upp eftersom fastighetsskötaren var upptagen. Kl. 8 ringde det plötsligt på min egen dörr och han stod där fundersam över vad jag egentligen ville honom. Han kunde dessutom ingen engelska alls så jag pekade bara på taggen och han förstod problemet.


Var jobbar ni förresten själva med - på tex ett bettingbolag? Har ni mycket stress och press på arbetsplatsen?
#32 2019-07-08, 18:32
Nochills
Jag kan tala om att det är ett organiserat helvete på jobbet nu, mitt under sommaren.
När jag började hade vi i snitt 20 samtal om dagen medan det idag är minst det dubbla.
En kvinna som är teamleader för den Norska supportdelen har väldigt sällan varit på jobbet.

Problemet är att privatpersoner ringer till oss på supporten när de vill ha hjälp om trasiga vitvaror. Hälften av alla samtalen handlar om folk som behöver komma i kontakt med Serviceavdelningen. Folk lever som det var förr i tiden innan Internet då man ringde per telefon och bokade in en reparatör. Detta, trots att det finns ett tydligt formulär på Bosch/Siemens hemsidor där man enkelt kan skriva in sitt ärende.

Många specifika frågor som jag får varje dag är komplicerade att svara på och flera kunder lyssnar inte på vad jag än säger. Bruksanvisningarna är oftast otydligt förklarade och går inte på djupet men många tror att jag har varit med om att konstruera tvättmaskinen.
Det är inte meningen att vi ska jobba på det här sättet och jobbet blir mycket tyngre då vi ska försöka förklara teknik som man pratar till barn. Om jag sedan inte direkt kan svara på någon fråga så blir det problem då jag "är specialisten" även om jag säger att jag är ny i supporten.

Jag har nu fått hjälp av en gubbe i 60-års åldern som är invandrare till Sverige och gift med en Estnisk kvinna. Tyvärr så har han inte det lika lätt att lära sig multitaskingen trots att han tidigare jobbat som egen företagare och haft kontorsjobb. Han gör det lika omständligt för sig som den tidigare kvinnan som jobbade när jag kom att han inte använder Notepad utan skriver i anteckningsboken.

Jag har väl känt att jag har balanserat på utbrändhetens knivsegg och det är ju tråkigt att det ska vara på det sättet för att Bosch/Siemens ska spara pengar. Jag har två svensktalande kollegor som jobbar i Tartu men den ena av dem har gått på semester så det blev en solig men tuff dag.
Ärendena växer på hög och kunder ringer in och frågar varför deras meddelande inte har besvarats då vi har typ 70 meddelanden i inkorgen som ingen ännu har läst.
#33 2019-07-10, 18:32
Nochills
Det som känns värst är ändå att det verkligen inte verkar finnas kvar någon uns av kvalitét hos Bosch/Siemens längre. Funderar på om tillverkningen av vitvaror har förlagts till Långbortistan med tanke på alla felanmälningar och klagomål som jag får ta emot varje dag.

Det handlar alltså ofta om helt nya vitvaror som oförklarligt packar ihop och måste bli servade, flera gånger in i absurdum. Känner att jag är här och tvingas ta smällen med mitt psyke bara för att det inte längre får kosta att tillverka produkter och bifoga bruksanvisningar som vanligt folk begriper.
#34 2019-07-20, 21:55
Frimurare
Ursprungligen postat av Nochills
Det som känns värst är ändå att det verkligen inte verkar finnas kvar någon uns av kvalitét hos Bosch/Siemens längre. Funderar på om tillverkningen av vitvaror har förlagts till Långbortistan med tanke på alla felanmälningar och klagomål som jag får ta emot varje dag.

Det handlar alltså ofta om helt nya vitvaror som oförklarligt packar ihop och måste bli servade, flera gånger in i absurdum. Känner att jag är här och tvingas ta smällen med mitt psyke bara för att det inte längre får kosta att tillverka produkter och bifoga bruksanvisningar som vanligt folk begriper.


Varför är inte den där norska teamleadern på jobbet, då? Har du försökt att tala med den högre ledningen? Det låter ju fan mardrömslikt, så som du har det, och det måste ju göras någonting åt det.
#35 2019-07-21, 14:20
Nochills
Det är ingen på avdelningen som någon aning om varför den Estniska kvinnan som talar Norska inte är på jobbet.

Själv så har jag blivit bättre i hälsan med kronisk trötthet och fick också genomgå en läkarundersökning för ett par veckor. Läkaren ringde sedan upp mig och konstaterade att jag har en viss damm-allergi som några andra på avdelningen också har.
Därefter så fick jag hämta ut nya starkare tabletter på recept som har hjälpt men jag har ändå fortsatt att vara trött efter jobbet. Jag blev förvånad nu under helgen när skulle gå och hämta ut mer då jag fick svaret på Apoteket att jag behöver ta kontakt med läkaren för att få ett "nytt recept".

Sedan är det här med arbetsbördan som börjar att bli psykiskt tärande då kvinnan som är Teamleader är så krävande av sig. Jag sade i veckan att jag en Måndag hade tagit hela 59 samtal och hon svarar; det är bra... Allt över 30 samtal/dag på ett callcenter är bara för mycket jobb för en agent.

Dessutom så klankar hon ner på mina svar till kunderna över e-posten då hon minsann själv inte skriver perfekt Svenska och gör en massa felstavningar. Hon tycker vidare att våra Est-svenska kollegor borta i Tartu alltid svarar med tydlig Svenska. Inte heller de svarar på perfekt Svenska till alla våra kunder så då har vi ett annat problem här.

Alltså, detta är typisk Öststats-mentalitet som skiner igenom när den är som värst där man ska jobba som en djävla robot utan att få någon uppskattning. Jag vet inte hur länge jag mentalt kommer att fixa detta jobb då jag och Iraniern börjar också att ledsna på skitsnacket.

Däremot så har jag begärt om att få semester i tre veckors tid i September då jag har tänkt att resa till Kina så jag kan inte släppa bollen nu.

På den finska sidan har de typ 10 samtal om dagen även om kunderna är mer jobbiga på chatten och e-posten. Många gånger så tvingas jag ta samtal som är väldigt komplicerade då vissa har en övertro på att jag kan hjälpa dem att bygga om köket per telefon.
#36 2019-07-30, 20:39
Amellix
Ditt jobb låter ju hemskt! Hade aldrig orkat med sånt skit. Hoppas du hittar något bättre och vilar ut dig ordentligt på din uppkommande semester.

Är ny på mitt nuvarande jobb. (Data entry. För bara in massa information i system typ) Det verkar inte överdrivet stressigt eller så än iaf. Dom ger mig väl alla lätta uppgifter än. Haha.
Min kille jobbar som programmerare. Han håller på att ojar sig om hur mycket han har att göra. Haha. Men jag vet att han sitter och glor på youtube/twitch väldigt mycket på arbetstid med. Så det går nog ingen större nöd på honom.

Verkar dessutom som affärerna gått ihop och slutat med gratis utkörning nu. :sneaky:
Selver kör bara gratis om man köper över 99euro. Prisma kör inte gratis alls tror jag.
Hoppas dom sänker gränsen igen. Aldrig i livet att jag köper för över 99euro. Haha.

När du använder ditt estländska ID kort i en ID-kort läsare. Laddar det snabbt då? Mitt tar ungefär 10år jämnfört med estländares. Börjar undra om mitt ID-kort är trasigt eller om det är för jag är invandrare och det tar längre tid att ladda eller nått.