Varför inte sovkabiner på flyget? (Gäller ekonomiklass /Mod)

#1 2022-09-03, 03:51
Giant Squid
Jag använder SeatGuru och plussar extra ibland för bra platser. Vanligtvis gillar jag att sitta ganska nära en toa, då jag krökar en del ibland Att komma ut först ur planet för de som känpar för att sitta längst fram känns inte lika viktigt som att han nära till muggen om man vill tömma blåsan. Samt när det är nattlugnt så kan man be personalen som rumstrerar bakpm gardinerna att ge en ett par par whiskys och en bärs till bakom skynkena. Är de inte där så självserverar jag.
Hur somhelst. Är det inte helt fullbokat och min seatguruplanering gick åt pipan ich jag måste dela raden med en småbarnsfamilj så brukar jag snabbt lokalisera en tresätare någonstans och chrasha där. Back in the days så var denna service nästan automatisk, jag kunde sitta på flygplatsbaren och kröka för att sedan vakna upp vid landning och flygvärdinnorna hade alltid bäddat ned mig någonstans.

Hursom. Flygstolar av idag trots alla ziljarder dom lagts ned på design och att få de komfortabla är helt urusla för mellandistans och longflighter om man ska försöka sova, jag tror alla håller med här. Det är närmast torryr.
Det är ju därför alla käkar valium osc, för att stå ut med upplevelse. Det är det närmsta vi kommer ett galärskepp.

Min fråpa då :
Varför finns det inte sovplatser i flygplan? Som på tågen. Istället för en treraderssoffa så kan man ha moderna hängmattor (sparar vikt, bränsle) eller liknande . Tre våningar, samma antal människor. Entertainement system i varje såklart.
Säkerhetsaspekter tror jag inte dugg på. Det borde gå att lösa. Som en sovagn på tåget.
Ska vi införa detta?
#2 2022-09-03, 03:55
Bertil85
När man inte vill sova då? Då finns det inga sittplatser om det bara finns sovkabiner flyget.
#3 2022-09-03, 06:32
Merwinna
Det skulle bli för dyrt. En sovplats tar ju - precis som du själv säger - upp lika mycket plats som tre sittplatser. Minst. Flygbranschen är hårt konkurrensutsatt nu med alla lågprisbolagen, och därför har den gått åt andra hållet: man försöker pressa in så många stolar som möjligt - så smala som möjligt och med så små benutrymmen som möjligt.

Och angående hängmattorna - folk måste ju ändå sitta ner fastspända vid start och landning, och eventuell turbulens. Och speciellt vid nödlandning är det jätteviktigt att man intar rätt ställning, om man ska komma ur det så oskadd som möjligt.
#4 2022-09-03, 06:36
GilGrissom82
Ursprungligen postat av Giant Squid

Min fråpa då :
Varför finns det inte sovplatser i flygplan? Som på tågen. Istället för en treraderssoffa så kan man ha moderna hängmattor (sparar vikt, bränsle) eller liknande . Tre våningar, samma antal människor. Entertainement system i varje såklart.
Säkerhetsaspekter tror jag inte dugg på. Det borde gå att lösa. Som en sovagn på tåget.
Ska vi införa detta?


Det finns redan.

https://money.cnn.com/gallery/luxury/2018/01/08/airplane-beds/index.html
#5 2022-09-03, 06:46
Merwinna
Ursprungligen postat av GilGrissom82


Ja, man hade kunnat tänka sig att OM det fanns, så skulle det vara på Qatar, Emirates, Dubai eller något av dom bolagen. Det är bara där det finns tillräckligt många snorrika människor, som kan betala det priset!
#6 2022-09-03, 07:33
Holden.Caulfield
Finns i första klass på vissa flyg. Hade inte gått att packa in lika många människor i flygplanen om det endast fanns sovplatser (inte många vill ligga så tätt inpå en främling), särskilt inte om de ska vara dynamiska och kunna gå från sittande till liggande på eget initiativ.
#7 2022-09-03, 08:32
Verklighetenn
Tom. SAS har ju lie-flat-seats i business class på deras long haul-maskiner.
Typ alla legacy-bolag har det på long haul.
Du får helt enkelt slanta upp eller bränna lite poäng på bättre biljetter.
#8 2022-09-03, 08:32
GormDenGamle
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag använder SeatGuru och plussar extra ibland för bra platser. Vanligtvis gillar jag att sitta ganska nära en toa, då jag krökar en del ibland Att komma ut först ur planet för de som känpar för att sitta längst fram känns inte lika viktigt som att han nära till muggen om man vill tömma blåsan. Samt när det är nattlugnt så kan man be personalen som rumstrerar bakpm gardinerna att ge en ett par par whiskys och en bärs till bakom skynkena. Är de inte där så självserverar jag.
Hur somhelst. Är det inte helt fullbokat och min seatguruplanering gick åt pipan ich jag måste dela raden med en småbarnsfamilj så brukar jag snabbt lokalisera en tresätare någonstans och chrasha där. Back in the days så var denna service nästan automatisk, jag kunde sitta på flygplatsbaren och kröka för att sedan vakna upp vid landning och flygvärdinnorna hade alltid bäddat ned mig någonstans.

Hursom. Flygstolar av idag trots alla ziljarder dom lagts ned på design och att få de komfortabla är helt urusla för mellandistans och longflighter om man ska försöka sova, jag tror alla håller med här. Det är närmast torryr.
Det är ju därför alla käkar valium osc, för att stå ut med upplevelse. Det är det närmsta vi kommer ett galärskepp.

Min fråpa då :
Varför finns det inte sovplatser i flygplan? Som på tågen. Istället för en treraderssoffa så kan man ha moderna hängmattor (sparar vikt, bränsle) eller liknande . Tre våningar, samma antal människor. Entertainement system i varje såklart.
Säkerhetsaspekter tror jag inte dugg på. Det borde gå att lösa. Som en sovagn på tåget.
Ska vi införa detta?


Ehm. Detta finns på SAS t.ex.
#9 2022-09-03, 09:16
Giant Squid
Ursprungligen postat av Merwinna
Det skulle bli för dyrt. En sovplats tar ju - precis som du själv säger - upp lika mycket plats som tre sittplatser. Minst. Flygbranschen är hårt konkurrensutsatt nu med alla lågprisbolagen, och därför har den gått åt andra hållet: man försöker pressa in så många stolar som möjligt - så smala som möjligt och med så små benutrymmen som möjligt.

Och angående hängmattorna - folk måste ju ändå sitta ner fastspända vid start och landning, och eventuell turbulens. Och speciellt vid nödlandning är det jätteviktigt att man intar rätt ställning, om man ska komma ur det så oskadd som möjligt.


Ursprungligen postat av GilGrissom82

Ok. Men man kan åtminstone få plats med typ en våningssäng för två där en treradersäte brukar vara. Samt en kortare tredje säng för barn. Alltså i samma riktning som sofforna vanligtvis är, inte någon lyxig buisnessklass säng. Mer som typ ett pod-hotel i Tokyo.
Man frigör ju också benytan som man har i vanliga fall framför sätena. Detta gör att man kan klämma in fler i de potentiella sleeper class podarna.
Är det något som är skönt med bussresor i asien är deras sleeper class bussar. Man får en egen koja där man kan kolla på film och dricka whiskey och kolla ut på landskapet.

@Merwinna. Genom att ha poddar i glasfiber eller kevlar istället för hängmattor så är man ju faktiskt extra skyddad mot turbulens. Det går ju att ha säkerhetsbälten i dem också.

Vad som måste tas bort i ekvationen är bagagehyllorna upptill. Man får ha smartare check in bagage. Typ egna sängkläder. Då får man rabatt.
#10 2022-09-03, 09:26
Vindruteturkarna
Svar på ts: för att man får in fler människor när man viker dem på mitten.
#11 2022-09-03, 09:32
Giant Squid
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Tom. SAS har ju lie-flat-seats i business class på deras long haul-maskiner.
Typ alla legacy-bolag har det på long haul.
Du får helt enkelt slanta upp eller bränna lite poäng på bättre biljetter.

Jojo det finns de som har privata jetplan med en dubbel vattensäng i. Men jag menar budget long distance travel. Det vore väldig skönt att få ligga ner eftersom stolarna är stört omöjliga att känna sig komfortabel i. Samt så får man lite privacy ifrån andra resenärer som vill hålla på och prata med en m,m
#12 2022-09-03, 09:35
Psykonaut-
Ryska Aeroflot hade ett försök förr, planet hette Sov-Jet.