SAS börjar flyga A321 från Aalborg och Göteborg till New York i april 2023.

#1 2022-12-21, 17:31
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/sas-opens-new-rout...

SAS börjar köra A321LR till New York (EWR, om man ska vara petig) 27 april.
Tre turer per vecka till/från Aalborg och lika många till/från Göteborg.
Relativt liten maskin, totalt 157 platser: "22 Business, 12 Plus and 123 Go seats".

Tanken är att köra sommartrafik 2023 och sedan fortsätta sommaren 2024.

Information om tider saknas för tillfället.
#2 2022-12-21, 17:37
Jagejagvemedu
Detta betyder alltså att regeringen vill öka turismen från Sverige till Amerika. Är detta en del av priset för uppbackningen i Nato ansökan?
Förväntar svenska turismbyrån något intresse av amerikaner att besöka Sverige?

Oj mina frågor tillhör nog mer politikdelen..
kan vi förvänta oss billigare biljetter blir väl nya frågan?
#3 2022-12-21, 17:40
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Detta betyder alltså att regeringen vill öka turismen från Sverige till Amerika. Är detta en del av priset för uppbackningen i Nato ansökan?
Förväntar svenska turismbyrån något intresse av amerikaner att besöka Sverige?

Oj mina frågor tillhör nog mer politikdelen..
kan vi förvänta oss billigare biljetter blir väl nya frågan?


Nej det är ett helt naturligt steg nu när folk börjar flyga mer efter pandemin. SAS har alltid kört mycket till USA.
#4 2022-12-21, 17:43
Jagejagvemedu
Ursprungligen postat av fittslem
Nej det är ett helt naturligt steg nu när folk börjar flyga mer efter pandemin. SAS har alltid kört mycket till USA.


Aktien föll med 2% efter PM.. Tveksamt om efterfrågan är så stor. Brukar oftast vara en stor process och krångligt att resa till USA.
#5 2022-12-21, 17:43
thebyebyeman
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/sas-opens-new-routes-to-the-us/

SAS börjar köra A321LR till New York (EWR, om man ska vara petig) 27 april.
Tre turer per vecka till/från Aalborg och lika många till/från Göteborg.
Relativt liten maskin, totalt 157 platser: "22 Business, 12 Plus and 123 Go seats".

Tanken är att köra sommartrafik 2023 och sedan fortsätta sommaren 2024.

Information om tider saknas för tillfället.


SAS flyger redan flera A350 och A330 på olika rutter till USA från Sverige/Danmark varje dag så känns väl ossanolikt att dom försöker öka turismen något anmärkningsvärt

(citerade fel person)
#6 2022-12-21, 18:36
covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?
#7 2022-12-21, 18:41
suckmyhairyballs
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2022/sas-opens-new-routes-to-the-us/

SAS börjar köra A321LR till New York (EWR, om man ska vara petig) 27 april.
Tre turer per vecka till/från Aalborg och lika många till/från Göteborg.
Relativt liten maskin, totalt 157 platser: "22 Business, 12 Plus and 123 Go seats".

Tanken är att köra sommartrafik 2023 och sedan fortsätta sommaren 2024.

Information om tider saknas för tillfället.


Aalborg är en liten stad med 100 000 invånare. Hur kan detta nånsin löna sig (3 x per vecka) i längden?
#8 2022-12-21, 18:47
Jagejagvemedu
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Aalborg är en liten stad med 100 000 invånare. Hur kan detta nånsin löna sig (3 x per vecka) i längden?


PM från SAS ledningen på NO/DK
SAS lancerer to nye ruter fra Aalborg og Göteborg til New York fra april 2023.

Efter ruteudvidelsen kan borgere fra Aalborg og Göteborg flyve direkte til New York tre gange ugentligt med den seneste tilføjelse til SAS-flåden - Airbus A321 Long Range.

”Som en del af SASÂ’ strategi om at styrke det regionale tilbud i Skandinavien er vi glade for at kunne åbne interkontinentale ruter fra Göteborg og Aalborg. Vi ser en efterspørgsel fra byer udenfor hovedstæderne og er glade for at knytte dem til flere dele af verden. Airbus A321 Long Range er et lidt mindre langdistancefly med en perfekt størrelse til at betjene de regionale markeder. At få en komfortabel måde at rejse på med færre stop til spændende byer som New York er noget, vi tror vores rejsende vil sætte stor pris på,” siger Erik Westman, EVP & CCO, Network and Revenue Management.

Göteborg og Aalborg med omegn tilbyder en række aktiviteter for fritidsrejsende udover at være hjemsted for mange virksomheder med internationale forbindelser. Det gør de nye ruter relevante for både forretnings- og fritidsrejsende.

De nye ruter supplerer SAS' fire andre ruter til New York, og SAS vil tilbyde i alt fem daglige afgange fra Skandinavien til New York.

Trafikprogram

Göteborg - New York EWR
Aalborg - New York EWR

Frekvens 3x ugentligt
Udrejse: On/fre/søn
Retur: Ti/to/lør
Første udrejsedato: 27. april
Første returdato: 28. april
Frekvens 3x ugentligt
Udrejse: Man/to/lør
Retur: On/fre/søn
Første udrejsedato: 27. april
Første returdato: 28. april

Flyene vil være i drift gennem hele sommersæsonen i 2023 og kommer tilbage på sommerprogrammet i 2024.

Fakta om Airbus A321, Long Range (A321LR)

Airbus A321 Long Range er en del af den nyeste generation af fly og forventes at mindske klimapåvirkende emissioner med 15-18 procent sammenlignet med lignende fly af den forrige generation. Den seneste tilføjelse til flåden betyder, at rejsende får adgang til flere interkontinentale ruter med færre mellemlandinger og kortere rejsetider til og fra Skandinavien.

Flyet har 22 Business, 12 Plus og 123 Go-sæder, hvilket giver en total på 157 sæder i et fly med én midtergang. Sæderne er valgt specielt til A321LR for at optimere komforten på alle tre rejseklasser. Sæderne på SAS Business kan nemt konverteres til en behagelig, helt flad seng, og der er forskellige mood light-scenarier i kabinerne samt højhastigheds wi-fi. Alle sæder er udstyret med IFE-skærme, strøm til pc og/eller højeffekt-USB. Det mindskede støjniveau i kabinen vil forbedre rejseoplevelsen ombord yderligere. A321LR er en del af SASÂ’ igangværende flådefornyelse og vil reducere klimapåvirkende emissioner sammenlignet med tidligere generationer af tilsvarende fly.


Tidigt att säga hur experterna räknar på det här.
Min gissning är att SAS sätts i KK inom 5-10 år.
#9 2022-12-21, 18:53
uffeoboy
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
PM från SAS ledningen på NO/DK


Tidigt att säga hur experterna räknar på det här.
Min gissning är att SAS sätts i KK inom 5-10 år.


Glöm det, staten räddar dom i vanlig ordning.
#10 2022-12-21, 19:16
amatoll
Jag försöker boka nu, men det funkar inte på sas.se
#11 2022-12-21, 20:58
Ursprungligen postat av covfefe...
Jag hatar den här utvecklingen med narrowbodies som ska flyga point to point på långa sträckor. Kan förstå att folk tycker att det är skönt att slippa byten, men hur trevligt är det att sitta inklämd i ett sådant plan i 10 timmar?

Spelar själva kabinstorleken någon större roll? Det viktigaste är väl hur tätt sittplatserna är placerade, och det är förhoppningsvis på normal interkontinental nivå?
Ursprungligen postat av suckmyhairyballs
Aalborg är en liten stad med 100 000 invånare. Hur kan detta nånsin löna sig (3 x per vecka) i längden?

Lite spekulationer...
Aalborg ligger centralt på norra Jylland, motorvägar och järnvägar ansluter metropoler som Fredrikshavn, Skagen och Hirtshals. Det finns även järnväg till flygplatsen.
En internationell linje från Aalborg kan jämna ut trafiken Aalborg-København och kanske funka som ett sätt att säga till Kastrup att de bör sänka priserna.

Jag har för mig att British Airways använde Dublin på ett liknande sätt ett tag. Heathrow var och är fullt, så Dublin, som ligger åt rätt håll, användes lite som en USA-flygplats. Istället för att trängas på Heathrow kunde BA skicka resenärer till Dublin och sedan vidare till USA med Aer Lingus (samma ägare) eller kanske allianskompisen American Airlines.
#12 2022-12-21, 21:32
covfefe...
Ursprungligen postat av Neksnor
Spelar själva kabinstorleken någon större roll? Det viktigaste är väl hur tätt sittplatserna är placerade, och det är förhoppningsvis på normal interkontinental nivå?


Nej, det handlar också om att man vill ha rum att stå upp. Och en a350 har oändligt högt till tak jämfört med t ex a321. Om man ska gå på toan i en widebody kan man ofta vända och hitta en annan väg eller annan toa om man gången blockeras av serveringen.

Dessutom har många widebodies konfigurationer som gör att man alltid har max en person mellan sig själv och gång (t ex 2-4-2). Narrowbodies som flyger långt (737 och 321) har samma 3-3-konfiguration som kortdistansflygningarna.

Airbus har tydligen försökt öka "luftigheten" i långdistansversionerna av a321 men det är nog svårt att göra. Mer lyxiga bolag såsom Qatar Airways har sagt att de aldrig någonsin skulle sätta in narrowbodies på längre flygningar, just på grund av att de satsar på kvalitet och kundnöjdhet.