Era otäckaste flygupplevelser

#25 2006-12-23, 09:08
Imsdal1
Ursprungligen postat av Chris Jack
Cessna och flygutbildning kanske?


Hans flygutbildning var klar och han skulle utbilda sig till flygledare
#26 2006-12-23, 15:21
Rigor Mortis
Hittills värsta upplevelsen var för några år sen när vi hade påbörjat nerstigningen mot Edinburgh i ett plan från British Midland. På en fem-sex tusen meters höjd ger kaptenen full gas och stiger brant. Min första tanke var att "Fy på sig, gått ner under tilldelad flyghöjd, så får man inte göra..." Efter tio sekunders stigning ser jag till min fasa att på samma höjd kommer det rakt in mot oss på styrbords sida ett Tornado-jaktplan som bryter hårt mot vänster och passerar med 150m tillgodo bakom oss.... Stämningen ombord var rätt dämpad efteråt. Jag har läst om incidenten sen dess på nätet och det var Tornadon som fuckade upp det hela.

För en tid sen omkom en vän sen 25 år när han störtade med sitt eget flygplan. Jag var och tittade på det några dagar innan och stoltheten lyste i hans ögon över att han faktiskt flög med sitt eget flygplan.
#27 2006-12-23, 15:30
Rullator
Alla flygupplevelser är jobbiga. Alltid sitter nån unge bredvid, bakom eller framför och gråter konstant hela vägen. Alltid försöker piloterna vara roliga då de pratar ut i högtalarna. Dock känner jag för att hoppa ur planet hellre än att höra på dem. Alltid är det en massa gamla tanter som "Oh, jag flyger! hihi" :sick19:


EDIT: Först nu förstod jag varför det serveras alkohol på flygplan.
#28 2006-12-23, 15:52
Finliraren
Ursprungligen postat av ksv
Dessutom är det bara kaptenerna som får landa.

Har alltid trott att de är flygkaptenerna som vanligtvis landar planet, men de kanske finns någon annan person som gör de så vida inte det är en speciellt svår flygplats dårå där bara kapten får landa
#29 2006-12-23, 16:10
Waldo.Lydecker
Under en inflygning till Bromma var det dimma över Stockholmsområdet. Platt kompakt dimbank, det enda som stack upp var Globen, skatteskrapan och dom fem hötorgsskraporna. Planet cirkulerade ett varv innan den påbörjade inflygningen. När vi närmar oss dimman tittar jag ut för att se om man kan se nåt. Rätt vad det är klarnar det och man kan se ner. Och vad man ser, trettio meter nedanför, är ett bostadsområde med trevåningshyreshus och lekplatser som svichar förbi på ett fullkomligt surrealistiskt sätt. Så fort jag hann se det, så steg piloten blixtsnabbt och tryckte gasen i botten för att cirkulera ännu et varv innan han kunde flyga in till Bromma. Man tror ju alltid att piloterna vet var dom är, men den här piloten låg uppenbarligen för lågt för tidigt. Jag har försökt kolla på kartan för att se vilket område det skulle kunna vara, men jag har inte hittat det. Rödbruna tegellängor, platt svart plåttak, typiskt 70-tals område. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som dom få sekunderna vi låg där.
#30 2006-12-23, 17:13
raol
Ursprungligen postat av Finliraren
Har alltid trott att de är flygkaptenerna som vanligtvis landar planet, men de kanske finns någon annan person som gör de så vida inte det är en speciellt svår flygplats dårå där bara kapten får landa

Ja vanligen turas kapten och styrman om med att sköta den manuella flygningen vid start/landning.

Styrman skulle inte få så mkt övning i att spaka kärran annars...
#31 2006-12-23, 17:28
FCKD
Har varit med om en del saker....som fått en att tänka om.
1 Motorbrand vid start, Bangkok, 747-400 fulltankad, det small till precis innan lättning, mera än halva banan kvar. Folk skrek som grisar.

2 Flög rakt in i en Monsoon över Indonesien, flygvärdinnorna började gråta och när dom är rädda så är det dax att själv bli det.

3 Tappade dörren på en Pa28, nödlandade själv i Tierp, ganska obehagligt, dåligt väder, regn.

4 Sas mellan sthlm o cph, dörren gick inte att stänga, tillslut kom kaptenen arg som fan, sparkade på dörren, tills den gick igen, det var inget roligt att sitta vid dörren efter det, och han säger bara
"nu hoppas vi fanskapet håller"
"eeh ja eller hur speciellt på 30 000 ft.....

ps. det är inte bara kaptener som får landa, man turas om, speciellt vid manuellt landning, som på tex en 747 400 där man gör det någon gång / år. På Arlanda tex måste man landa automatiskt dvs via ILS.
Många storflygplatser måste landning ske via system oavsätt väder.
#32 2006-12-23, 18:03
woofer
Trots att jag flugit själv (iaf när pengarna räckte till flyglektioner) och dessutom flyger kopiöst mycket reguljärt så är det värsta som hänt när ett
sas plan (md80 tror jag) inför landning några meter ovan banan plötsligt drar på för fullt och lyfter igen för att undvika kollision med ett annat plan.
Det tog några minuter innan kaptenen medelande vad som hänt och under tiden så han några av passagerarna bli rätt skräckslagna.

Sen finns det ju gott om småinsidenter tex där piloten sätter ner planet så hårt så man nästan tror att motorerna ska studsa i banan. Något som faktiskt händer nån gång ibland. Iaf på lågvingade plan med motorerna under vingarna tex Boing 737...
#33 2006-12-23, 18:29
ksv
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Man tror ju alltid att piloterna vet var dom är, men den här piloten låg uppenbarligen för lågt för tidigt. Jag har försökt kolla på kartan för att se vilket område det skulle kunna vara, men jag har inte hittat det. Rödbruna tegellängor, platt svart plåttak, typiskt 70-tals område. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som dom få sekunderna vi låg där.
Låter otäckt!
Du är säker på att det inte var något område som ligger parallellt med inflygningen?
På Bromma används ILS, vilket i praktiken innebär att man sjunker ned med hjälp av en glidbanesändare. Då får man sjunka ända ner till 60 meters höjd innan man måste avbryta.

Ursprungligen postat av FCKD
det är inte bara kaptener som får landa, man turas om, speciellt vid manuellt landning
Ja, så är det förstås.
Man turas om, så varannan gång startar, landar och flyger den ene och då pratar den andre i radio och assisterar.
För det mesta har styrmannen och kaptenen exakt samma utbildningsnivå, så det som avgör vem som är kapten och styrman är för det mesta anställningstid i företaget (förutsatt att bolagets timkrav för att bli kapten är uppfyllt).

Ursprungligen postat av FCKD
På Arlanda tex måste man landa automatiskt dvs via ILS.
Många storflygplatser måste landning ske via system oavsätt väder.
Det stämmer däremot inte att man måste landa automatiskt.
Inflygning på t.ex. Arlanda sker mer hjälp av ILS, men för det mesta handflyger man hela vägen ner och landar manuellt.
#34 2006-12-23, 18:37
Waldo.Lydecker
Ursprungligen postat av ksv
Låter otäckt!
Du är säker på att det inte var något område som ligger parallellt med inflygningen?
På Bromma används ILS, vilket i praktiken innebär att man sjunker ned med hjälp av en glidbanesändare. Då får man sjunka ända ner till 60 meters höjd innan man måste avbryta.


Min uppfattning var att han flög in för lågt och för tidigt, och alltså låg bostadsområdet på inflygningssträckan, men inte där man borde ligga, utan innan, längre bort från flygplatsen. 30 meter, 60 meter, jag vet faktiskt inte. Svårt att bedöma avstånd på den höjden. Det enda jag hade att jämföra med var skatteskrapan, vars topp tittade upp över molntäcket som en hög pinne. Och att felaktigt ligga 60 meter över ett bostadsområde är inte heller så himla kul. Jag vet inte ens om dom flyger över Bromma längre? Det här var val för en tio år sedan eller så.
#35 2006-12-23, 18:47
zhyper
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,328058,00.html

I det planet var jag. Svenne & Lotta för övrigt, gamla hepstars. Hon fick åka rullstol på terminalen sen, lite som i sällskapsresan, el invalido.
#36 2006-12-23, 20:46
FCKD
Ursprungligen postat av ksv


Det stämmer däremot inte att man måste landa automatiskt.
Inflygning på t.ex. Arlanda sker mer hjälp av ILS, men för det mesta handflyger man hela vägen ner och landar manuellt.


Okay intressant, enligt min polare som flyger för ett stort bolag, så är det är förbjudet att landa manuellt på ESSA, oavsätt väderförhållande. Dvs visual approach får ej ske för ESSA.
Han borde veta, som flyger dit några gånger i veckan.
Jag ska kolla upp detta igen.