Hitta diskussioner med liknande innehåll

2 pers som ska "mopeda" ner till Italien/Spanien

#25 2009-05-12, 19:28
joker
Ursprungligen postat av jumpcut
Det ar val enbart Sverige som har som krav att en moped maste vara strypt? Aldrig hort talas om det nagon annanstans...


Det heter EU-moped för att mopederna är typgodkända i hela EU. Om man modifierar fordonet så att det avviker från typgodkännandet så är mopeden olaglig i hela EU.

Det kan vara så att något land ännu har kvar någon gammal nationell mopedklass, som våra 30-moppar, som har högre maxfart än EU45:orna.

Sedan är det säkert så att man prioriterar brott mot helfordonsgodkännandet på väldigt olika sätt i unionen.
#26 2009-05-12, 19:53
ABCDEFH
Finns det något ställe i Tyskland som man skulle kunna stanna på Vägen i ett par dagar?

Kanske ett speciellt ställe som är skönt på sommaren?..Lite exotiskt?

Något gött ställe bara, allt är välkommet.
#27 2009-05-12, 20:08
RojaZ
Ta Mc-körkort fort som fan och köp ett gammalt touringlok för samma pengar istället. Stor eloge dock om ni fixar resan på EU-moppe .
Jag hade ledsnat efter en timme...
#28 2009-05-12, 20:36
ABCDEFH
Ursprungligen postat av RojaZ
Ta Mc-körkort fort som fan och köp ett gammalt touringlok för samma pengar istället. Stor eloge dock om ni fixar resan på EU-moppe .
Jag hade ledsnat efter en timme...

Hehe, nej MC kort är inte att tänka på..
#29 2009-05-12, 22:25
MrMinute
Jag är född och uppvuxen i Italien. När jag var 16 ägde jag en sådan http://imcdb.org/vehicle_71226-Piaggio-Zip-1995.html (fast blå.
Den vägde 80 kilo, jag fick släpa dem varje gång jag fick bensinstopp eller moppen pajade. Jag åkte ibland 2-3 timmar i streck på moppen, tills röven sömnade bort.
På sommaren var det varmt som i helvetet under hjälmen. Jag måste tillägga att, även i dag, är jag glad att jag lyssnade på mitt grannes råd att köpa en öppen hjälm (se bilden jag länkade till igen), annars hade jag dött av värme.

Moppen kördes på vägar där det ibland kunde studsa ut en boll, följd av ett barn som jagade den mitt på gatan.
På vägar, där det finns djupa kratrar där jag och moppen studsade (och där min bror ramlade en gång, för att han inte visste att ett hål låg där, och slog sig illa).
På vägar, där folk kör som dårar, och som är kantade av blommor och kors, en påminnelse om en tonåring som kördes ihäl här, en annan där. Samma kors och blommor har jag sett i Tyskland, på de vägar som på kartan visas som gula. På de här vägarna vill ni åka, två karlar+packning på en EU moped.

Kom ihåg att låsa mopeden, helst med två kedjor, om ni ska lämna den utan uppsikt, annars får ni gå tillbaka hem, för att den kommer att bli stulen (de zi****re som finns i Sverige är INGENTING mot de som finns i Italien).
Jag har inga råd om hur ni ska göra angående bensin, annat än att bita ihop och släpa mopeden och packningen tills ni ser en mack. Jag kan däremot avråda er om att kampa fritt i naturen (se avsnittet om att låsa mopeden).

Annrs får jag önska er lycka till. Om det verkligen skulle köra ihop sig, får jag väl läsa om er på http://www.darwinawards.com/:thumbsup:
#30 2009-05-13, 09:00
Kläppskog
Ursprungligen postat av kaktusagent
Ni ska alltså köra 150 mil på en eumoppe i fyrtiofem? Lät omöjligt tills jag slog in det på miniräkan. dryga fem timmar åkning per dag blir det i sådana fall.

Att moppen toppar 45 betyder inte att snittfarten blir 45. Skulle vilja se en EU-moppe med två personer och full semesterpackning hålla 45 blås uppför Kassel-backarna.
Dessutom kan de glömma Autobahn och motorvägar, så det blir kurvigare och mer kuperade vägar för deras del. I och för sig roligare, men det gör avstånden längre.
#31 2009-05-13, 11:51
jumpcut
Ursprungligen postat av joker
Det heter EU-moped för att mopederna är typgodkända i hela EU. Om man modifierar fordonet så att det avviker från typgodkännandet så är mopeden olaglig i hela EU.

Det kan vara så att något land ännu har kvar någon gammal nationell mopedklass, som våra 30-moppar, som har högre maxfart än EU45:orna.

Sedan är det säkert så att man prioriterar brott mot helfordonsgodkännandet på väldigt olika sätt i unionen.


Ar strypningen en del av typgodkannandet da? Det kanske ar skillnad pa vanliga mopeder och EU-mopeder, men jag vet att samma modell som i Sverige ar strypt till ~30 redan vid leverans till butik i andra lander inte varit strypt alls, trots att hastighetsbegransningen varit ungefar samma. Fast det var ju ett bra tag sedan iofs...
#32 2009-05-13, 17:04
DrGreenthumb
mer realism, detta kommer att gå väldigt dåligt om ni inte fixar mer pengar, det är tok på för lite pengar även om man bor extrem-budget.
ha inte bråttom nånstans, hellre att ni åker nästa år med hel säkerhet än att ni åker iår med knapp säkerhet! Det är inte roligt att vara strandad nånstans i europa utan pengar, även om det låter kanske lite äventyrligt.
#33 2009-05-13, 23:08
menvafan
Spara lite mer och köp varsin MC ...
#34 2009-05-14, 20:03
joker
Ursprungligen postat av jumpcut
Ar strypningen en del av typgodkannandet da? Det kanske ar skillnad pa vanliga mopeder och EU-mopeder, men jag vet att samma modell som i Sverige ar strypt till ~30 redan vid leverans till butik i andra lander inte varit strypt alls, trots att hastighetsbegransningen varit ungefar samma. Fast det var ju ett bra tag sedan iofs...


Ja och det var ett bra tag sedan den sista nya 30-moppen såldes i Sverige Numera är det bara EU klass 1 och EU klass 2 som säljs. Ja strypningen är en del av helfordonsgodkännandet.

Sedan så tror jag att man i exempelvis Grekland har haft för vana att grå-importera begagnade japanska scootrar, som kanske inte alls följt något EU-direktiv överhuvudtaget, men försetts med grekiska papper efter en flaska Ouzu till bykonstapeln. Det där sista är en teori, att man däremot direktimporterat scootrar från japan vet jag eftersom jag sett en del där delar av den japanska reg-skylten varit dåligt bortknipsad.
#35 2009-05-15, 10:55
Klotiris
Jag tror att det vore mycket enklare om ni utrustade er med bra skor och en modifierad fjällvandrarutrustning och fotvandrade i stället. Kanske till och med lifta?
Ni kanske inte hinner lika långt men ni kommer nog att få lika roligt.
#36 2009-05-15, 23:15
Fuckluck
lol har ni tänkt på vad ni ska göra om moppen går sönder och ni har 4 mil att gå till närmaste byhålla?