Ursprungligen postat av senkois123
Hej
Jag är i startgroparna med min planering att åka till Australien och jobba inom corporate finance alternativt management consulting. Jag har tidigare två års erfarenhet från corporate finance jobb på PwC och besitter en master i finance från Lunds Universitet. Jag undrar om någon har erfarenhet av denna bransch i Australien, hur är arbetsklimatet vad gäller löner, arbetstimmar, kultur jämfört med Sverige. Generellt sett verkar det vara lätt att få arbete i Australien, är lite nyfiken på hur det är inom denna bransch, någon med erfarenhet från att ha landat något sådant jobb i Aussie?
Tacksam för svar på mina många frågor
En kanadensisk vän som jag studerade tillsammans med i Australien fick ett bra jobb på PwC i Sydney, men då främst pga att hon hade specifik erfarenhet från PwC i Kanada som de letade efter till deras kontor i Sydney. Nu är jag osäker på hur kulturen inom branschen i Sverige ser ut men du kan kallt räkna med att du förväntas jobba åtminstone 60 timmar i veckan när du är ung, fräsch och relativt nyutbildad. Enligt min vän verkade det vara lite av en "work hard - play hard"-kultur med intensivt arbete och intensivt festande. Vidare det är lätt eller inte att komma in i just den branschen beror väl mycket på just din erfarenhet, men med tanke på arbetsklimatet för nyutbildade i Sverige så tror jag att det nog finns många fördelar i att söka jobb i Oz.