Ursprungligen postat av luckylucaz
Hehe, slog just upp Bravofly på Wikipedia:
Bravofly.com is a dishonest organisation with zero accountability and questionable morals. Following the COVID-19 pandemic, Bravofly.com has gone dark, refusing to communicate with any of the thousands of customers they have left stranded in other countries. Despite ongoing sales through the Bravofly.com website, and the parent company being easily contactable, all Bravofly.com phone numbers have been disconnected and there is no other means of communication.
Så lycka till att få pengarna tillbaka...

Om du betalade med kreditkort kanske banken kan ersätta dig, hur gick det med den ansökan?
1000 kr är kanske inte värt ansträngningen... men ja, värt att tänka på att boka direkt genom flygbolaget i de fall biljetten finns tillgänglig till samma pris. Med just Norwegian brukar det vara fallet. Dock är det inte alltid så, ofta är biljetter mycket billigare hos resebyråer, eller så säljer de biljetter som inte säljs direkt genom flygbolaget.
Jag har bokat hundratals resor genom åren, säkert 90% genom resebyråer (åtminstone två resor med just Bravofly) och har aldrig råkat ut för den här typen av problem. Så jag personligen skulle inte vara alltför paranoid. Dessutom, i fall det är flygbolaget som går i konkurs kan det tvärtom vara en fördel att ha bokat genom en resebyrå.
Banken kunde inte göra något då jag betalat via tjänsten Trustly, som är en tjänst där de drar pengarna från mitt bankkonto istället för genom en korttransaktion. Sedan, som jag förstod banken, betalade Bravofly Norwegian med sitt egna konto med de pengar som jag då betalat dem.
Så ja, läropengar får det bli
Jag vet inte riktigt vad jag brukar köpa biljetter. Inte riktigt tänkt på det. Jag brukar söka på momondo och sen ta billigast (och smidigast) biljett.