2022-07-14, 11:32
Per-Olof.H
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, detta var fasiken i mig på håret. Sånt här som inte får hända. Sekunder ifrån en katastrof.

Expressens artikel är dock lite felaktig


https://www.expressen.se/nyheter/flyg-fran-arlanda-nara-krasch-i-paris/

Läser man artikeln utan egen erfarenhet så kan man lätt tro att tornet rapporterar höjd till flygplanen.
Detta är en sanning med modifikation. Vad dom rapporterar är rådande lufttryck över aktuellt område (vilket är viktigt för att få en korrekt höjdåtergivelse från instrumenten).

I det här fallet rapporterade tornet 1011 hPa (i verkligheten skulle det vara 1001, grov miss ifrån flygledaren).
Piloten ställer in 1011 i tron om att det var korrekt, baksidan blir då att precis som i det här fallet att höjdmätaren visar högre än verklig höjd.

Flygplanet låg alltså 280 fot (~85 meter) under glidbanan hela vägen. och var på väg att sätta sig på en bilväg som låg innan bantröskeln.



Visserligen dubbelkollade inte piloterna ATIS för flygplatsen, men flygledaren ska inte få missa på en sådan här viktig punkt, i synnerhet inte när det är dåligt väder.

Ligger det någon skuld hos piloterna som ni anser det? Eller är det helt och hållet flygledaren som ska se till att återge korrekt information?


Det är något som inte stämmer i berättelsen.
Glidbanan kan flygförarna inte ha missat,, den har inget med lufttryck att göra.
Man behöver nog ha tillgång till hela incidentrapporten för att förstå vad som hänt.