2022-07-14, 11:45
Lonnrot
Ursprungligen postat av Lonnrot
Enligt grafens schematiska indikation är de på ca 535 ft vid Decision (och uppfattar att de är vid 802 ft) och på ca 475 ft när de gör ”Ordres á cabrer du Cdb.” Sen fortsätter de ner o går i strecket för 400 ft vid ”Point de plus bas TOGA”, varpå det bär uppåt.

Faktum är att terrängen där ser ut att ligga en gnutta lägre än landningsbanan, och fr a lägre än terrängen strax före, som går upp i strecket för 400 ft. Edit: Det är i själva verket när marken höjer sig mot den punkten som marklarmet går. Det är alltså inte bara planets nedstigning. Och marken stiger ytterligare där, för att sen sjunka igen. Och när planet vänder går det alltså i princip i en punkt på samma eller kanske lägre nivå än den som det larmades för. Hade marken varit plan eller stigit igen eller nåt annat skiljt sig så hade lika väl kunnat gå i skulle jag tro.

Lägger man en linjal på grafen (eller knuffar upp den mot överkant i fönstret) så ser man att deras bottennivå träffar en terräng som ligger lägre ö h än både landningsbanan och marken kort innan, där larmet gick. De är alltså nere o vänder i en sänka...

Ingen som var ute o rastade hunden och som har försvunnit? De bör inte va längre än Ben Stiller helst. Varken husse eller hunden.



Jag citerar mig själv för att inte oroa nån anan i onödan.

Jag ser nu när jag läst hela framställningen o komenatarer hos Av. Herald att mkt av sökta data fanns redan i vad jag citerade först: bl.a.:

”The MSAW alarm went off and the crew initiated a go around about 1nm before the runway threshold, the aircraft reached a minimum of 405 feet according to QNH 1001hPa (679 feet QNH 1011 hPa), the radio altimeter indicated 6 feet above ground level. However, no TAWS alerts were recorded during the approach. The controller cleared the aircraft: "turn right heading 360, climb to 5000 feet, 1001", the crew read back: "360 and climb to 5000, 1011" which was not picked up by the controller. The controller was relieved and another controller took this position over. However, the (correct) QNH was not provided to the crew or any other crew until after the aircraft landed.”


Satsbyggnaden där kanske inte skulle gett poäng hos franskamagistern, men låt oss säga att det handlar om en klassisk katalog med fri poetisk syftning, så kanske grekiskafröken är med på skutan. Sätt in ett semikolon efter ”runway threshold”. De når som lägst ner till en punkt (officiellt) 405 ft ö h mätt med gällande lufttryck och 6 ft ö m med radiohöjdmätaren. Vid pass 1 NM från landningsbanans början. Där hävs maskinens momentum och den börjar stiga.

Vilket åtm schematiskt i terrängkartegrafen är en svacka jämfört med framför o bakom. Som jag inte noterat att någon annan lagt märke till.

Nu vet jag ringa om flygmaskiner. Men mkt lägre skulle jag inte våga flyga. Om jag har ngt att uträtta på eftermiddagen.

Och därför har valt att låta andra flyga istället. Som vet hur man gör.

Det klagas på cdg o brc (Barcelona?) i kommentarer. Bl a har cdg flygledare som älskar att tala engelska men egentligen inte kan. Och det finns ingen där som kan avgöra det då heller... Och nån nämner nåt system med röstmeddelanden istället för digitala siffror, men rösterna är inte modersmålstalare. Så det blir lite ungefärligt.

Och när två franska flygledare efter varann, på en bana utan ILs o i dålig sikt, utbyter lufttryck med piloterna utan att nån lyssnar på repetitionen så känns ju många ansträngningar av folk från Ikaros till baron von richthofen en aning bortkastade. Och fransmännen har ju fina flygare de också.

För inte så länge sen så kunde man inte skicka ett brev till ett annat europeiskt land utan att plita dit ”PAR AVION” med tydliga bokstäver, för annars riskerade det komma på avvägar o bilvägar och dyka upp i Amerika två månader senare, eller i retur till avsändaren därifrån. Om ni hänger med på liknelsen här. För det var kinkigt med att det skulle va rätt, och den franskofone posttomten ville inte missa en chans att statuera exempel.

Då tycker jag ju att ett charterplan, idag, ska kunna få landa på CDG om det f ö liksom gör det mesta rätt.

Kan det va en fråga om en dödlig kombination av norska piloter som lärt sig garva åt radiohöjdmätare o stabilt lufttryck och som fått för sig att fransmännen har allt ordnat o vi kan spela kort, och fransmän som helst inte befattar sig med nåt annat än Concorde men ändå vill visa lite god vilja ?

Inget ont om fransmän eller norrmän men var o en måste ändå ha sitt eget huve på skaft.