2022-07-14, 18:35
Lonnrot
Ursprungligen postat av Laternan
Det är synd att man verkar ha flugit vidare och inspelningen om vad som hände har raderats.

Varför har den raderats? Borde inte det vara omöjligt ( novisfråga från mig som jobbar i bransch där all historik måste sparas och ändringar gå att spåra)



De lär följa internationella regler för hur de där banden ska användas, är min gissning. Det var inget haveri, och piloterna kunde höras istället. Det har inte heller lett till åtal, och banden har då kanske inte heller åberopats. Om det ens är möjligt. Du nämner historik som arkiveras, men här är en lyckad landning nog själva bekräftelsen som banden syftar till att registrera. Ändamålet för vilket arkivering sker. ”Allmänheten” är de som sitter på just den flighten. Är min gissning. Den ”allmänneligheten” upphör när planet tagit mark på ett säkert sätt. Då har dina två, fem eller tio år passerat. Piloternas ansvarighet gäller en resa i taget. Eller de senaste 45-90 minutrarna, vad det nu än är som gäller. Syftet är inte att sätta dit nån, utan att frakta passagerare o last säkert. Det är därför man ska vara artig och applådera piloterna när ett flygplan har landat.

Skulle en av piloterna ha dött under resan, eller om de ger helt motstridiga uppgifter, och ingens historia går ihop med nåns, och brand i flygledartornets backuppserver utplånar alla spår av dialogen med tornet, och passagerarna är av en helt annan uppfattning än alla andra, och flygbolaget inte vill ha nåt med nåt att göra, så kanske en utredning finner anledning att konfiskera planet o kasta ett öra på banden. Vad vet jag.

Sen då kan man ju ändå föreställa sig att de här banden kan va nog så dramatiska. Nu finns inget hos Av Herald som antyder att vare sig piloterna eller tornet hade nån susning om vad de var med om. Så de 1.80 är nog registerade skarpt först i efterskott. Man kan ju bara ana det extra ångestpåslaget som annars skulle ha kunnat infinna sig medan de två försökte vända upp kärran. Under två meter är ju i min bok liksom nästan så att man kan kila in till tax-free. Om det inte vart för terrängen nedanför. Det går ju knappast jonglera så mycket med den marginalen för en pilot. Inte utanför asfalten avsedd för landning. Och vad vet jag, nån turbulens eller kastvind, borde ju kunna kasta en mindre maskin i backen. Skulle jag tro.

Det kanske dyker upp externa band istället? Från nån fabriks-cctv eller sept et onze. Eller mobilvideo.