2022-10-23, 11:54
DandelionLollipop
Kan delge mina erfarenheter från senaste inställda resan:

Jag skulle flyga inrikes i början av augusti, observera att det här var flera veckor efter att strejken var över. SAS ställde in flighten 20 minuter innan boarding. De gav mig en så dålig ombokning där jag skulle behövt lägga ut för övernattning, att jag i stället ringde dem och ställde in resan. Hade väntat på denna resa i ett halvår.

Enligt information om EU-passagerares rättigheter (se länk) är man då berättigad till ersättningar i EUR, utifrån hur långt det är mellan flygplatserna. I mitt fall är ersättningen 250,00 EUR. Jag har även skickat in kvitton för taxin till flygplatsen, samt för flygbussen från flygplatsen då jag aldrig kunde resa.

Skickade in begäran om ersättning till SAS via denna sida:
https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/

Fick ett bekräftelsemejl av SAS och det stod i mejlet att man kunde svara på det om man hade mer information. En månad senare, i början av september, svarade jag på mejlet och skrev lite mer om omständigheterna, eftersom det inte fanns någon fritext i formuläret.

Nu har det gått ungefär tolv veckor och jag har fortfarande inte hört något. Jag skulle säkert kunna gå vidare med det redan nu, men jag tänkte ändå avvakta till årsskiftet innan jag kontaktar ARN. Någon som vet ungefär hur länge det brukar ta för SAS att svara?