Inställd flyg - Hur får man ersättning?

#1 2022-10-23, 11:42
AlbusPercival
Nu har jag inte såhär superkoll på hur det ligger till med inställda flyg men jag blev chockad över hur SAS hanterade min resa som blev inställd ungefär 3-4 timmar innan avgång och det enda dom hade att erbjuda mig var en voucher på 100kr och sedan bokade de om ett flyg till mig samma dag där jag fick sitta och vänta på flygplatsen i över 10 timmar.

Horribel service om ni frågar mig.


Nu till min fråga hur mycket är man berättigad vid inställda flyg? Vad är det man ska framföra när man begär ersättning osv.. Bör man gå via någon andrapart som sköter detta eller ska man sköta det själv?`SAS uppmanar deras kunder att göra det själv då andrapart tar betalt, bör man följa deras rekommendationer?


Förövrigt är SAS så illa skött att det är komedi på hög nivå.
#2 2022-10-23, 11:48
Thracezx
Begär ersättning enligt EU 261, finns ansökningsformulär på alla flygbolags hemsidor. Plockade precis hem 8000 från Ryan air för en flygresa som var försenad.
#3 2022-10-23, 11:54
DandelionLollipop
Kan delge mina erfarenheter från senaste inställda resan:

Jag skulle flyga inrikes i början av augusti, observera att det här var flera veckor efter att strejken var över. SAS ställde in flighten 20 minuter innan boarding. De gav mig en så dålig ombokning där jag skulle behövt lägga ut för övernattning, att jag i stället ringde dem och ställde in resan. Hade väntat på denna resa i ett halvår.

Enligt information om EU-passagerares rättigheter (se länk) är man då berättigad till ersättningar i EUR, utifrån hur långt det är mellan flygplatserna. I mitt fall är ersättningen 250,00 EUR. Jag har även skickat in kvitton för taxin till flygplatsen, samt för flygbussen från flygplatsen då jag aldrig kunde resa.

Skickade in begäran om ersättning till SAS via denna sida:
https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/

Fick ett bekräftelsemejl av SAS och det stod i mejlet att man kunde svara på det om man hade mer information. En månad senare, i början av september, svarade jag på mejlet och skrev lite mer om omständigheterna, eftersom det inte fanns någon fritext i formuläret.

Nu har det gått ungefär tolv veckor och jag har fortfarande inte hört något. Jag skulle säkert kunna gå vidare med det redan nu, men jag tänkte ändå avvakta till årsskiftet innan jag kontaktar ARN. Någon som vet ungefär hur länge det brukar ta för SAS att svara?
#4 2022-10-23, 18:50
https://www.hallakonsument.se/omrade/flyg/
Jag vet inte om ditt flyg räknas som inställt eller försenat, men du har i vissa fall rätt till ersättning, det som avgör ersättningens storlek är avståndet och hur stor förseningen är. Sedan har du viss rätt till mat, du fick en voucher, övernattning och transport. Jag har för mig att just SAS haft en formulering om att de inte ersätter limousinetransport. Spara alla kvitto.
Vill du vara lat/dumsnål så finns det företag du kan anlita, sådant kan ge dig pengarna snabbare men givetvis tar företaget en del av ersättningen. Affärsidén är ungefär att du knappar in datum och flightnummer, bolaget vet då att här kan vi få ut X kr, alltså erbjuds du att "sälja" din rätt till rättning till bolaget för Y kr. Handlar det om seriösa flygbolag, vilket inkluderar SAS, så ser jag inget behov av sådana tjänster.