Kan man lita på sidor som hotels.com

#13 2016-06-07, 18:05
Paijter
Ursprungligen postat av Lobengula
Fast vad var problemet?

Var det rätt summa som debiterades? Fick du en bekräftelse från hotels.com? Jag har svårt att tro att miljardföretaget hotels.com försöker lura dig på några hundralappar.

Nästan rätt summa debiterades, och nej, ingen bekräftelse. Pengarna drogs från schweizisk valuta med växelkurs därefter. Företaget Gotogate drog pengarna som enbart Hotels.com hade tillgång till. Problemet var förstås att Hotels.com inte skyddat mitt kortnr utan läckt det till Gotogate som mer än gärna dragit pengarna.

Samarbetet, åtminstone från Gotogates sida, står här http://www.gotogate.no/reisemal
#14 2016-09-26, 23:16
Jag bumpar tråden då jag har ny information/erfarenhet.

De senaste åren så har affärsklimatet mellan bokningsföretag som t.ex. hotels.com och hotellen hårdnat. Hotellen är inte längre lika välvilliga till sådana bokningar. De vill att gäster bokar direkt med hotellet så att de slipper betala en del till hotels.com.

De har infört prisgaranti så att det blir meningslöst att gå via hotels.com. Ja inte alltid men det blir fler och fler hotell som gör så.

De inför extra förmåner om man bokar direkt. Det kan vara uppgraderingar, gratis internet eller andra förmåner.

Jag bokade ett hotell i Atlanta för ett halvår sedan via hotels.com. Bekräftelse kom och allt var frid och fröjd. När jag skulle checka in i förrgår så gick det inte. Hotellet var överbokat och de strök helt enkelt bokningarna som var gjorda via hotels.com. Det här är första gången jag upplever detta och då har jag ändå använt hotels.com en hel del.

Jag pratade med en manager och hon bekräftade att de kickar hotels.com om de behöver rummen för andra gäster.

Så se upp, om det är en konferens i stan och det är hårt tryck på hotellen. Ja då kan din bokning via hotels.com vara värdelös. Det finns ingen chans att få ersättning.
#15 2016-09-27, 09:09
kostymnisse
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag bumpar tråden då jag har ny information/erfarenhet.

De senaste åren så har affärsklimatet mellan bokningsföretag som t.ex. hotels.com och hotellen hårdnat. Hotellen är inte längre lika välvilliga till sådana bokningar. De vill att gäster bokar direkt med hotellet så att de slipper betala en del till hotels.com.

De har infört prisgaranti så att det blir meningslöst att gå via hotels.com. Ja inte alltid men det blir fler och fler hotell som gör så.

De inför extra förmåner om man bokar direkt. Det kan vara uppgraderingar, gratis internet eller andra förmåner.

Jag bokade ett hotell i Atlanta för ett halvår sedan via hotels.com. Bekräftelse kom och allt var frid och fröjd. När jag skulle checka in i förrgår så gick det inte. Hotellet var överbokat och de strök helt enkelt bokningarna som var gjorda via hotels.com. Det här är första gången jag upplever detta och då har jag ändå använt hotels.com en hel del.

Jag pratade med en manager och hon bekräftade att de kickar hotels.com om de behöver rummen för andra gäster.

Så se upp, om det är en konferens i stan och det är hårt tryck på hotellen. Ja då kan din bokning via hotels.com vara värdelös. Det finns ingen chans att få ersättning.


Tack för infon.
Har själv (iofs reser jag mest i Sverige men likväl) numera mest bokat direkt. De flesta hotellen har bra bokningssystem på sina hemsidor och än bättre när man ringer och bokar.

Dessutom känns det trevligt att ha pratat med hotellet direkt i telefon innan man kommer men det är ju mer en personlig åsikt...
#16 2016-09-27, 09:15
joffen87
Med andra ord oddsen att det blir galet är nästan obefintlig ...om man ska sammanfatta
#17 2016-09-27, 14:07
Ursprungligen postat av joffen87
Med andra ord oddsen att det blir galet är nästan obefintlig ...om man ska sammanfatta


Nja, obefintlig skulle jag inte säga. Det är en risk att boka med t.ex. hotels.com. Bevisligen så betraktas dessa bokningar som mindre värda av hotellen och de första som ryker om det är högt tryck på rummen.

Men allt beror på situationen. Jag kan ta risken eftersom jag oftast åker själv och är flexibel. Jag kan hitta ett annat boende även om det inkluderar hyrbil. Inte lika roligt för en barnfamilj som anländer trötta efter en lång flygning.

Med det sagt så blir det inget mer hotels.com för min del. Jag bokar direkt även om det skulle kosta några hundralappar mer.
#18 2016-09-27, 14:15
Tissemand
Jag tänker inte använda Hotels.com igen, hemsk service och många problem i Lissabon, Londonistan, Oslamabad och Berlinistan. Nästan allt var fel från början til slut.

Kontakta hotellet direkt, du slipper problem och bor til samma pris.


https://se.trustpilot.com/review/www.hotels.com
#19 2016-10-24, 23:12
Snapcount
Ursprungligen postat av Lobengula
Nja, obefintlig skulle jag inte säga. Det är en risk att boka med t.ex. hotels.com. Bevisligen så betraktas dessa bokningar som mindre värda av hotellen och de första som ryker om det är högt tryck på rummen.



Men hur slipper hotellet undan med det..?

Man tycker ju att "Hotels.com" bör ju vara måna om sitt rykte..(sånt här kan ju spridas snabbt !), likaså har ju "Hotels.com" och "hotellet ifråga" skrivit kontrakt !

Och spontant syns jag väl att "Hotels.com" har mera ekonomiska muskler och jurister som kan göra livet surt för "hotellet ifråga"..
#20 2016-10-24, 23:23
Ursprungligen postat av Snapcount
Men hur slipper hotellet undan med det..?

Man tycker ju att "Hotels.com" bör ju vara måna om sitt rykte..(sånt här kan ju spridas snabbt !), likaså har ju "Hotels.com" och "hotellet ifråga" skrivit kontrakt !

Och spontant syns jag väl att "Hotels.com" har mera ekonomiska muskler och jurister som kan göra livet surt för "hotellet ifråga"..


Bra frågor som jag också funderat på. I mitt fall så var det en större hotellkedja så de kan nog överleva att hotels.com blir sura. De är förmodligen viktigare för hotels.com än tvärt om. Det skulle förklara varför hotels.com inte agerar mer än de gör.

Mindre hotell kan givetvis inte göra samma sak, de är mer beroende av hotels.com.

Nu ska det nämnas att det inte endast är kunder till hotels.com som drabbas, det här gäller alla 3:e parts bokningsföretag som t.ex. expedia.com och bookings.com.
#21 2016-10-24, 23:45
Snapcount
Ursprungligen postat av Lobengula
Bra frågor som jag också funderat på. I mitt fall så var det en större hotellkedja så de kan nog överleva att hotels.com blir sura. De är förmodligen viktigare för hotels.com än tvärt om. Det skulle förklara varför hotels.com inte agerar mer än de gör.

Mindre hotell kan givetvis inte göra samma sak, de är mer beroende av hotels.com.

Nu ska det nämnas att det inte endast är kunder till hotels.com som drabbas, det här gäller alla 3:e parts bokningsföretag som t.ex. expedia.com och bookings.com.


Ok, tackar för att du delar med dina erfarenheter och tankar..

London väntar i helgen med hotell via "hotels.com". Tog faktiskt och jämförde priserna med hotellet när jag beställde.., det var ingen större skillnad.., men vanans makt gjorde att det blev "hotels.com".

Du har givit något att tänka på till nästa resa`s hotellbokningar..
#22 2016-10-25, 00:05
Ursprungligen postat av Snapcount
Ok, tackar för att du delar med dina erfarenheter och tankar..

London väntar i helgen med hotell via "hotels.com". Tog faktiskt och jämförde priserna med hotellet när jag beställde.., det var ingen större skillnad.., men vanans makt gjorde att det blev "hotels.com".

Du har givit något att tänka på till nästa resa`s hotellbokningar..


Jag har gjort hundratals bokningar med hotels.com och det har aldrig varit ett problem. Det här var första gången och ett otroligt tryck på hotellen i staden. Givetvis ingen ursäkt och hotels.com och hotellet i fråga är på min "shit-list". Däremot så är väl risken att hotell avbokar hotels.com rätt låg även om den finns.
#23 2016-12-09, 10:44
Hurt-Åke
Jag har bokat runt 60 hotellnätter i 10 europeiska länder med booking.com de senaste 4 åren och har aldrig, jag menar aldrig, stött på ett enda problem!

Är grymt imponerad över hur bra det fungerar.

Det har revolutionerat mitt sätt att resa. Ingen planering i förväg. Halar bara upp mobilen och öppnar appen när det börjar bli kväll. Inom 10 min har jag fixat ett boende i närheten.
#24 2016-12-25, 23:31
Har de väldigt mycket sämre priser på booking.com än Agoda eller är det bara jag som haft otur (eller tur iom att jag bokade med Agoda) när jag kollade? Kollade priser i Køln i samband med hockeyVM och det var mellan 50 och 100% dyrare før samma hotell?

Någon som märkt samma utveckling?

(medlem på bägge, men har Elitestatus på Agoda)