Varför tar flygplan feta omvägar?

#1 2017-07-18, 12:30
somaliskdelikatess
Rubriken kanske är lite överdrivet. Men menar såhär. Om ett flygplan ska från stockholm till t.ex umeå så händer det ofta att de rivstartar och lyfter söderut för att göra den fetaste u-svängen. En process som tar typ 10 minuter. Varför inte bara starta mot norr och köra rakt så spar man tid? Märkt på andra flygplatser och destinationer där samma fenomen förekommer. Förklaring?
#2 2017-07-18, 12:34
Amazon-mannen
Kan ha att göra med att de ska hamna i flygkorridorer, start/landningsbanor är inte alltid i linje med dessa. Även andra flygplan i närheten måste de ta hänsyn till, det finns ju säkerhetsavstånd o.d.
#3 2017-07-18, 12:45
cem77
Man vill starta i motvind så alla plan startar åt det hållet på startbanan som är bäst. En del som ska åt andra hållet måste då ta en sväng för att komma på rätt kurs.

Det går heller inte svänga direkt efter att man startat för då riskerar man krocka med andra startande eller de som är påväg in för att landa från andra hållet.

En annan anledning att ta stora "omvägar" i det här fallet kan vara att man inte vill störa med buller för vissa områden på marken. Så även om man rent tekniskt skulle kunna svänga åt rätt håll tidigare så skulle det medföra att planet tar en sväng över centrala stan vilket kanske inte skulle vara så uppskattat.
Under buller kan du här läsa vad som gäller för Arlanda https://www.swedavia.se/arlanda/grannar/#gref

Där är ett flertal korridorer som planen inte får flyga utanför om de befinner sig på en för låg nivå.
#4 2017-07-18, 12:46
bennetoft
Även om du faktiskt kan flyga 100% rakt hela vägen så är de inte helt praktiskt i förhåll till land/startbanor, annan flygtrafik, geologiska förutsättningar och att man måste undvika flyga över större bebodda områden pga säkerhet och buller.
#5 2017-07-18, 15:17
LuluBrooksie
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Kan ha att göra med att de ska hamna i flygkorridorer, start/landningsbanor är inte alltid i linje med dessa. Även andra flygplan i närheten måste de ta hänsyn till, det finns ju säkerhetsavstånd o.d.

⬆ this. Och vindar.
#6 2017-07-18, 16:09
C.R.M.114
Dessutom är jag rätt säker på att landningsbanor är enkelriktade, så alla måste röra sig i samma riktning oberoende av vart de är på väg.
#7 2017-07-18, 16:14
Fizzlor
Är väl för att alla miljöfascister inom ett område på 10 mil från flygplatsen gnällt över alla hemska flygplan som flyger över deras nybyggda bostadsområde hela tiden.
#8 2017-07-18, 16:30
CelenoII
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Dessutom är jag rätt säker på att landningsbanor är enkelriktade, så alla måste röra sig i samma riktning oberoende av vart de är på väg.

Nej;

A runway can normally be used in both directions, and is named for each direction separately

https://en.wikipedia.org/wiki/Runway#Naming
#9 2017-07-18, 17:16
datrandomnameop
Kan gissa på att en anledning är att minska risken för krock,
det är många plan i luften.

https://www.flightradar24.com
#10 2017-07-18, 17:45
MaddahOfEeef
Hej,

Det är för att man vill oftast starta I motvind. Det minskar startsträckan och om man måste göra en avbruten start så vill man ha så mycket bana som möjligt till förfogande.
Flygvägarna från flygplatsen tills flygplanet når en flyg route är förutbestämda. Det flesta större flygplatser har sådana förutbestämda rutter. De kallas för Standard Instrument Departure (SID). Likadant för inflygning för landing. De kallas för Standard Terminal Arrivals (STAR).
De är gjorda så att man ska undvika att flyga på låg höjd over samhällen samt man lägger dem så att startande och landande trafik separeras.
All kommersiell trafik följer dessa rutter om inte trafikledningen sager åt dem att göra något annat.
De kan också bli radarledda för ut & inflygning .

Du kan hitta kartor för alla routes I Sverige här:
https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=15

Du kan hittta kartor för alla Svenska flygplatser inkluderat SID & STAR här:
https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=19
#11 2017-07-18, 18:50
voodoodaddy
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej;

A runway can normally be used in both directions, and is named for each direction separately

https://en.wikipedia.org/wiki/Runway#Naming


Jo, de är givetvis enkelriktade. Vindriktningen avgör vilken bana (riktning) som är i användning.
#12 2017-07-18, 18:58
CelenoII
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Jo, de är givetvis enkelriktade. Vindriktningen avgör vilken bana (riktning) som är i användning.

Nu måste du väl ändå driva med mig?

Ja, det är riktigt att man bara kan använda en bana åt ett håll åt gången.