Hitta diskussioner med liknande innehåll

Varför är business class och första class så sinnessjukt dyrt?

#25 2018-06-19, 20:03
HeyWired
Det fina med business class och första class är att du betalar för att sitta med andra som också har råd att betala för sig. Dessa människor är i de flesta fall världsvana och vet hur man ska bete sig för att inte reta ihjäl resten av passagerarna. Det extra benutrymmet och allt det andra är bara en välkommen bonus.

Med det sagt så har de flesta varit med om de rikspuckon som befinner sig i ekonomi-avdelningen. Bonnläppar i plural som fan inte kan bete sig ordentligt. Det är dessa individer som du betalar för att slippa. Men visst, 100 loppor är tämligen saftig prislapp. Dock visar det sig alltid vara värt det.
#26 2018-06-19, 20:27
idiamindada
Ursprungligen postat av Kausti
Det är typ bara företag som köper dom stolarna. Många företag har regler för vilken klass dom anställda får boka, tex:

- Vanlig anställd, under 4 timmars resa = ekonomiklass
- Vanlig anställd, mer än 4 timmars resa = businessclass

- Chef, mindre än 4 timmars resa = businessclass
- Chef, mer än 4 timmars resa = förstaklass

Kostnaderna för biljetterna är höga, men att behålla en riktigt duktig anställd kan vara värt tiotals, eller t.o.m. hundratals, miljoner kronor. Då är en flygresa för 100 000 ingenting.

Folk förstår inte vilken ”lyx” affärsresenärer bjuds på av sina arbetsgivare. Anledningen är dels att dom anställda i sin tur drar in massa pengar men även att dom måste vara hemifrån flera dagar i veckan, något som inte är så kul om man har familj (vilket dom flesta som tagit sig så långt i karriären har).

Då jag jobbade åt ett tyskt förtag med ryggrad av judiskt tandguld gjorde man så att vi flyg ekonomi men företaget debiterade kunderna business.
Ofta fick man åka ut med kort varsel och då var business de enda biljetter som fanns kvar. Eller så väntade man in i det sista att boka..
#27 2018-06-19, 21:01
Det kan vara värt att nämna att det är skillnad på pengar och pengar, vems pengar pratar vi om?

Att privatpersoner betalar 100k i skattade egna pengar tror jag är väldigt sällsynt ärligt talat. Men ekvationen blir helt annorlunda om man pratar om ett företag som kan ta det som en kostnad.

Av 100k i ett företag blir endast ca 1/3 kvar om man betalar ut det i lön. 2/3 är helt enkelt skatt, sociala avgifter och inkomstskatt. Och då tog jag inte ens hänsyn till momsen, vad är den på en flygbiljett?

Kort och gott, man kan inte jämföra skattade pengar hos en privatperson, med pengar i ett företag som kan tas som en kostnad.
#28 2018-06-19, 21:06
H.Vetinari
Jag flyger oftast i business, jag har aldrig varit med om att en resa kostar runt 50 000kr som TS skriver. Men visst är det dyrt, ofta runt 3 eller 4 gånger mer än den billigaste biljetten i ekonomiklass.

Anledningen till att jag tycker att det är värt det är att jag får en rejäl ångest av att sitta i det trånga ekonomisätet i 8-12 timmar. Det gör att även fast jag ser fram emot min semester, så har jag lätt ångest över flygresan i flera veckor innan avresan. Då anser jag att det är värt att bita ihop och ta den extra kostnaden för en business biljett istället så jag kan se fram emot flygresan istället för att ha ångest.

Och för att förklara den höga kostnaden, om vi t ex tar Thai Airways flyg från Stockholm till Bangkok så är sätena i ekonomiklass i en klassisk 3-3-3 layout. Jämfört mot en 1-2-1 layout i businessclass. Det betyder att det får plats med mer än dubbelt så många passagerare på varje rad (och då har jag inte ens räknat in det extra benutrymmet i business)

Plus att man har tillgång till en lounge (som dock är halvkass på Arlanda) med fri tillgång till tilltugg och alkohol, plus den bättre maten på flyget.

Men det är helt klart det extra utrymmet man får på flyget som gör att det är så dyrt, ett business säte på t ex Thai Airways tar minst lika stort utrymme på flyget som tre säten i ekonomi.
#29 2018-06-19, 21:57
jongari
Ursprungligen postat av _Baste_
Sprang av en slump på denna video igår: https://www.youtube.com/watch?v=NCS4_aodT50

Det enda, verkligen det enda, som är värt lite extra i den videon är ju benutrymmet och privacyn. Allt annat är ju bara rent skräp. Kolla maten han får in, vad är det för skämt? Och en liten påse med skräp: en penna med flygbolagets logga, ett läpsyl, tandborste/miniatyrtandkräm och en rabattkupong.

Och kolla stackaren som har aisle seat, han sitter helt öppet och har ingen privacy alls, det enda den personen får är lite extra benutrymme.


Nonstop Dan han har många intressanta klipp där han jämför olika bolag, plan och säten och om det verkligen är värt det är upp till var och en men hans och många andras klipp kan vara en bra grund till att bestämma sig själv.

De gånger jag flyger inom Europa så brukar jag ta så billigt som möjligt medan längre turer 8 timmar och mer så brukar jag köpa biljett i business class (har aldrig än så länge inte bokat biljett i First Class för tycker det är för dyrt) men tycker det är värt att lägga lite extra pengar för att få biljett i business class.
#30 2018-06-19, 21:57
namnskylt
Det är i huvudsak första klass och business som gör att "pöbeln" kan åka billigare i baksätet. Såg någon film om det där på Youtube . De två övre klasserna betalar typ lika mkt som alla i ekonomi. Trots de är färre

Affärsresor är väl avdragsgilla på skatten väl? Så det blir väl inte så dyrt för ett företag i slutändan väl? (Osäker)
#31 2018-06-19, 22:18
Karman
Det var väl ungefär likadant på atlantbåtarna förr i tiden? Att åka förstaklass var svindyrt, men då var det också lyxigt. "Vanligt folk", fick hålla till godo med flermanshytter, smala bäddar, längre ned i båten, nämare ångmotorn... Jfr filmen om Titanic.

Kanske har flyget tagit över detta tänk?
#32 2018-06-19, 22:19
Karman
Ursprungligen postat av namnskylt
Det är i huvudsak första klass och business som gör att "pöbeln" kan åka billigare i baksätet. Såg någon film om det där på Youtube . De två övre klasserna betalar typ lika mkt som alla i ekonomi. Trots de är färre

Affärsresor är väl avdragsgilla på skatten väl? Så det blir väl inte så dyrt för ett företag i slutändan väl? (Osäker)

Jo, det är avdragsgillt. Det är ju en kostnad för att bedriva verksamheten. Men det blir ju ändå dyrare...
#33 2018-06-19, 22:35
Expired
lom
Ursprungligen postat av justina
Finns även många företag som har som policy att INTE köpa business eller first class, just för att det är så dyrt och så pass lite extra value för pengarna.


Jo, och visst är inte flat bed eller trerätters eller fri bar något jag begär på mina tjänsteresor. Problemet är att economy är så trångt att jag inte står ut att resa så för jobbets räkning. Är det mina pengar och min enda chans att ha råd med resan så är det ok.

Jag önskar att flygbolagen hade en mittemellan klass som inte är svindyr, men som också tillåter att man slipper skava axlar med främmande gubbar i 11 timmar och måste överdosera sömnpiller för att inte panika. SAS plus på long haul är faktiskt rätt okej. Lite bredare stolar och dubbla armstöd i så man slipper fajten. Tyvärr lite trångt om man är stor själv eller får en tjockis bredvid.

Jag reser på långresa med jobbet 4-5 gånger per år. Brukar boka plus och hoppas på uppgradering.
#34 2018-06-19, 22:40
--..--
Ursprungligen postat av Kausti
Folk förstår inte vilken ”lyx” affärsresenärer bjuds på av sina arbetsgivare. Anledningen är dels att dom anställda i sin tur drar in massa pengar men även att dom måste vara hemifrån flera dagar i veckan, något som inte är så kul om man har familj (vilket dom flesta som tagit sig så långt i karriären har).


Ja, det är precis det som föder hela industrin. Vissa människor i globala företagsimperier, konsultbyråer o.s.v. har kopiöst mycket resdagar. En hög chef på Pfizer kanske ska hålla föredrag på en mässa i Hong Kong ena dagen, överse ett potentiellt förvärv i Los Angeles en annan dag och förväntas därefter vara tillbaka i Schweiz snart därpå.

Tänk att du håller på sådär i månad efter månad, år efter år, så inser man ganska snart varför lyxen finns där. Alternativet är att folk antingen vägrar resa så mycket som de gör, eller byter jobb/går till en konkurrent och så förlorar man sin nyckelpersonal.
#35 2018-06-19, 22:47
HenrikLarsson99
Som många redan sagt, därför folk betalar för skiten. Nu reser jag aldrig, gillar inte rollspela invandrare men hade jag gjort det så hade jag satt mig själv i en väska istället.
#36 2018-06-19, 22:56
EmperorObservatory
Det finns olika prisklasser i business också. De dyraste biljetterna är de man bokar några dagar innan och har möjlighet till full avbokning även efter avgång. Då kostar det pengar.

Men bokar man några månader innan och söker efter billigaste rutt så kan man hitta skapliga priser. Jag har åkt till Nya Zealand ifrån Köpenhamn och tillbaka i business för 23.000:- Då är det definitivt värt det för komforten är så mycket högre.