Nya Zeeland - 15 höjdpunkter du inte bör missa

Nya Zeeland är ett land med stora kontraster. Här finns glaciärer, subtropiska regnskogar, aktiva vulkaner och vackra sandstränder. Men även storstäder och en fascinerande maorikultur.

33 timmar och 15 minuter. Det var så lång tid flygresan till Nya Zeeland tog. När jag lämnade Sverige var det onsdag, nu var det redan fredag eftermiddag. Nya Zeeland ligger i praktiken mitt emot Sverige på andra sidan jordklotet. Avståndet kan inte bli mycket längre.

Jag hade en flygbiljett i papper från British Airways. Det var första gången på kanske 10 år som jag inte fått en e-ticket från flygbolaget. Ingen förstod egentligen hur jag lyckats med detta. Personalen på flygplatserna frågade om de fick ta bilder på biljetten. De undrade varifrån jag lyckats få tag på denna biljett, och jag berättade att jag bokat den direkt från British Airways.

Jag kunde inte boka om biljetten, och när jag vid ett senare tillfälle ringde till British Airways så frågade även flygbolaget varifrån jag fått tag på biljetten. Jag förklarade att jag hade bokat resan direkt från British Airways.

IATA, en samarbetsorganisation inom flygindustrin, beslutade att pappersbiljetterna skulle upphöra helt den 1 juni 2008. Det finns goda skäl till detta. Ifall jag tappade biljetten så kunde jag inte få någon ny. Inte heller kunde jag boka någon sittplats på flyget, vilket ingick i biljettens pris. Samtidigt klagade jag inte. Jag hade betalat för Economy, men tilldelats Business Class med flygbiljetter som officiellt inte längre existerade. Det var ingen, inklusive British Airways, som förstod hur jag hade lyckats med detta.

En resa till Nya Zeeland kräver både förberedelse och tid. Det finns väldigt mycket att se, så det lönar sig verkligen att läsa på om resmålet innan man åker hit. Det är lätt hänt att man underskattar hur lång tid det tar att resa runt i landet, men även hur lång tid man behöver på varje plats.

Jag visste att det fanns mycket att se, men frågan var vilka platser som var viktigast. Vad borde man absolut inte missa? Jag studerade paketresor och guidade rundturer, då de gav en bra indikation om vad man verkligen bör se. Jag tittade enbart på rundresor som besökta båda öarna, då jag visste att skillnaderna mellan dem var mycket stora. Flertalet av de guidade rundresorna lyckades se Nya Zeeland på omkring två veckor. Något jag redan nu kan säga är alldeles för kort tid.

Jag skaffade sedan flera guideböcker, och läste på om landet. Hittade egna guldkorn, skapade mina egna omvägar, och började så sakta planera min egen roadtrip runt Nya Zeeland. Jag kom fram till att det var 15 platser som jag ansåg vara Nya Zeelands främsta höjdpunkter.

Nordön

Den största delen av befolkningen bor på Nordön, och då främst i Auckland. Det är landets största stad och en naturlig utgångspunkt för de som besöker landet. Det är oftast här man landar. Jag hade innan min resa inga känslor för Auckland. Jag läste på, och det kändes som en plats man givetvis borde besöka, men långt ifrån någon av de viktigaste platserna. Men Auckland är samtidigt en plats som skiljer sig stort från landets övriga städer, och att besöka Nya Zeeland utan att stanna i Auckland vore ett misstag. Givetvis ska man se Auckland.

Det första som slog mig när jag landade i Nya Zeeland var människorna. De var enormt sympatiska och trevliga. Faktum är att jag aldrig någonsin besökt en plats där lokalbefolkningen är så sympatisk som på just Nya Zeeland. Jag vet att både Fiji och Thailand ibland beskrivs som de trevligaste människorna på jorden. Jag har aldrig upplevt det så. Lokalbefolkningen i Nya Zeeland är äkta, och man känner sig verkligen välkommen. En småsak i sammanhanget kan tyckas, men det påverkar ofrånkomligt hur man upplever resmålet.

1. Auckland - Nya Zeelands största stad

Auckland är trevligt, men en heldag räcker faktiskt. Jag gillar K'Road, eller Karangahape Road som gatan egentligen heter. K'Road ligger i norra delen av Auckland, och här finns många alternativa butiker och caféer. Här finns också många barer, restauranger och Aucklands "Red Light District".

Fortsätter man längs K'Road så hamnar man till slut i Ponsonby, som ligger vid Ponsonby Road. Området liknar K'Road med sina caféer, restauranger, konstgallerier och designbutiker. Men Ponsonby är trendigare, och troligtvis säkrare nattetid.

Stadskärnan är som vilken annan storstad som helst. Men här finns också Sky Tower, som erbjuder en enastående utsikt över Auckland. TV-tornet är med sina 328 meter det södra halvklotets högsta byggnad. De som vill kan med säkerhetssele vandra på utsidan av byggnaden, och även hoppa från tv-tornet. Det kallas SkyJump, och är enligt arrangörerna helt säkert.

http://www.kroad.com
http://www.iloveponsonby.co.nz
http://www.skywalk.co.nz




2. Waitomo Caves - grottor med en stjärnhimmel av lysmaskar

Rotorua är Nordöns främst turistmål, och i teorin en tre timmars bilresa från Auckland. Förutsatt att man inte stannar på vägen, vilket väl är lite av poängen ifall man hyr en bil och åker runt på Nya Zeeland.

Det finns ett flertal sevärdheter längs vägen, men det var två platser som hade gjort ett extra starkt intryck på mig innan. Waitomo Caves och Hobbiton. Det är tyvärr en onödigt stor omväg att besöka båda, så de flesta väljer att enbart besöka Waitomo Caves, en underjordisk labyrint av spektakulära stenformationer.

Här kan man firas ner genom mörka tunnlar, klättra på smala klippavsatser, åka gummiflotte utför vattenfallen och simma i floderna. Men den populäraste aktiviteten är utan tvekan Glowworm Cave. I becksvart mörker glider man fram i vattnet på en gummiflotte, där tusentals lysmaskar lyser upp grottaket som en fantastisk stjärnhimmel.

Efter att ha läst om Waitomo Caves i böcker som "The Travellers Guide to Planet Earth", "A Year of Adventure" och "Make the Most of your time on earth - 1000 Ultimate Travel Experience", så var mina förväntningar mycket höga. Faktum var att detta var en av de fyra höjdpunkterna på min resa. Trodde jag.

Jag tycker fortfarande att Waitomo Caves är en fantastisk upplevelse, men det är så mycket annat i Nya Zeeland också. Faktum är att Hobbiton var en mycket större upplevelse. Vilket är anmärkningsvärt då jag inte är speciellt förtjust i Sagan om Ringen. Jag rekommenderar de som åker till Nya Zeeland att göra omvägen att besöka både Waitomo Caves och Hobbiton. De är båda riktigt bra sevärdheter.

En annan sevärdhet är kiwin - fågelarten som inte kan flyga och som enbart finns här på Nya Zeeland. Ett sällsynt nattdjur och svår att uppleva i det fria. De som ändå vill göra ett försök rekommenderas att besöka Stewart Island, där det också finns guider som hjälper dig att hitta dem. Ett enklare sätt är annars att besöka någon av landets 15 djurparker. En av dessa, Otorohanga Kiwi House, ligger på vägen till Waitomo Caves, femtio kilometer söder om Hamilton, och marknadsför sig som "The Best Place in New Zealand to see a Kiwi". Här föds tre olika kiwiarter upp, som matas två gånger om dagen.

http://www.waitomo.com
http://www.kiwihouse.org.nz
http://www.kiwisforkiwi.org/about-kiwi/where-to-see-kiwi/




3. Hobbiton - inspelningsplats för Sagan om Ringen

För de som älskar Sagan om Ringen är Nya Zeeland inte sällan ett drömresmål. Med all rätt. För de lär knappast bli besvikna. Det existerar både guideböcker och detaljerade kartor med klassiska Sagan om Ringen-platser utmärkta. Är man inte någon beundrare av Sagan om Ringen, så lär man ändå inte gå miste om känslan. Gång på gång så hamnar man på platser som skulle kunna vara hämtade från någon av filmerna.

Den största sevärdheten är utan tvekan Hobbiton, som ligger på en farm i närheten av Matamata. Det var här, i det böljande landskapet, som Fylke låg. Hela inspelningsplatsen har bevarats och är idag ett populärt turistmål. Här erbjuds guidade rundturer, som alla avslutas på puben The Green Dragon. I baren serveras specialbrygd öl, cider eller alkoholfri öl med ingefära.

En rundtur på Hobbiton kostar cirka 450 kronor, och jag rekommenderar verkligen ett besök. Detta trots att ägarna är både osympatiska och otrevliga. De behandlar gästerna illa, och informerade mig även att det var förbjudet att publicera bilder från Hobbiton på nätet. Jag vet inte hur de hade tänkt hindra mig.

Guiderna är mycket bra, och ger besökarna gott om tid. De berättar anekdoter från inspelningarna, och uppmuntrar alla att fotografera platsen. Det var först efter rundturen, när jag hade ett par frågor till ägarna, som jag informerades om att alla texter och bilder jag publicerar först måste godkännas av ägarna. Vilket är dumheter. Men det tar inte ifrån dem att deras turistattraktion är väl värt ett besök, oavsett man gillar Sagan om Ringen eller inte.

http://www.hobbitontours.com






4. Rotorua - bubblande lera och maorikultur

Rotorua är Nordöns populäraste turistmål, och ingen rundresa på Nya Zeeland vore komplett utan ett besök här. Staden ligger vid sjön med samma namn, och området är känt för sin vulkaniska aktivitet.

Här finns bubblande källor, gejsrar där leran kokar och mängder av helande mineralpooler. En regeringsrapport från 1903 berättade om hur krymplingar kastade bort sina kryckor och om hur den giktsjuke mannen återfick sin hälsa. De syftade på Rotoruas mineralvatten, som ansågs stimulerande och uppfriskande i sin verkan. Idag använder QE Health hett mineralvatten för att lindra smärta, slappna av muskler och stimulera rörlighet i leder.

Rotorua är ett av de mest aktiva geotermiska områdena i hela Nya Zeeland, men det är också ett centrum för maorikulturen. En dryg tredjedel av befolkningen här är maorier, och för den som vill lära sig mer om Nya Zeelands ursprungliga invånare, så är Rotorua troligtvis den absolut bästa platsen.

I Rotarua finns flera maoribyar som mot betalning välkomnar besökare att introduceras i maoriernas seder och traditioner, varav Tamaki och Mitai är de två främsta byarna. Övernattningar kan anordnas, men det är betydligt vanligare att besöka någon av deras workshops. Här får man lära sig traditionellt maorisnideri, vävning, dans och även krigsföring. Det är en helkväll som avslutas med att besökarna får pröva en hangi, mat tillagad på heta stenar i en autentisk lerugn. Det hela är en kulturell upplevelse, och även om jag personligen kan tycka att det kändes lite väl kommersiellt, så var det samtidigt också väldigt lärorikt.

Min personliga höjdpunkt i Rotorua var de geotermiska områdena. Många av sevärdheterna ligger utanför själva centrum, och även om det inte finns något underskott på sevärdheter, så kan det ibland vara svårt att veta vilka man ska besöka. De två främsta är Waimangu och Wai-O-Tapu.

Waimangu är det enda hydrotermiska systemet i världen som har bildats i historisk tid. Här finns också Frying Pan Lake, som är världens största heta källa. Waimangu är en imponerande upplevelse, men det är innan man besökt Wai-O-Tapu.

Wai-O-Tapu är Nya Zeelands mest färgstarka och mångskiftande geotermiska område. Jag var innan mitt besök osäker på ifall jag skulle besöka både Waimangu och Wai-O-Tapu. Vilket jag efteråt är oerhört tacksam för att jag gjorde. Man behöver ett par dagar i Rotorua, och många av utflykterna tar längre tid än förväntat. Det är långa avstånd mellan sevärdheterna, och väl på plats så tar det tid att se allt.

http://www.mitai.co.nz
http://www.maoriculture.co.nz
http://www.waimangu.co.nz
http://www.waiotapu.co.nz












5. Napier - pittoresk kuststad byggd i Art Deco

Napier är en mysig liten stad på västkusten som är känd för sin art deco-arkitektur. Detta är också stadens främsta turistattraktion. Staden totalförstördes av en jordbävning 1931, och återuppbyggdes efteråt i klassisk art deco-stil, med pastellfärger och tidstypisk arkitektur.

Napier marknadsförs idag som "The Art Deco Capital of the World", och arrangerar även populära art deco-festivaler. Napier är en liten stad, och förutom art deco-arkitekturen så finns det inte mycket att se här. Men det räcker.

Att besöka Napier är som en tidsresa. Årtalet skulle lika gärna kunna ha varit någon gång på 1920- eller 1930-talet. Ifall man ignorerade affärerna som numera huserar i byggnaderna. I övrigt har inte mycket förändrats. Staden är genuin, och en positiv överraskning.

Den finns även guidade rundturer som arrangeras av Art Deco Trust, och kartor med information om alla art deco-byggnader. Men Napier är så pass litet att det inte behövs. Bara känslan av att vara här räcker.

Den som gillar art deco bör inte heller missa Art Deco Masonic Hotel. Restaurangen, frukosten och personalen är medioker, men hotellet i övrigt med sin imponerande arkitektur och inredning bör man absolut inte missa. Det finns rum för omkring tusen kronor natten, medan deras Royal Suite kostar lite över det dubbla. Det finns inga värdeförvaringsskåp på rummen, men det gör det knappt på några hotell i Nya Zeeland.

Deras Royal Suite var en intressant upplevelse. Det var en hotellsvit i klassisk art deco-stil. Till höger om hotellrumsdörren fanns ytterligare en dörr. Jag öppnade den och gick in i rummet. Imponerades först av hur stor sviten var, tills jag såg en öppen resväska. Insåg då att jag befann mig i hotellrummet bredvid, och lämnade snabbt rummet.

http://www.artdeconapier.com
http://www.masonic.co.nz





6. Wellington - Nya Zeelands coola huvudstad

Wellington är Nya Zeelands huvudstad, och kallas även för "The Capital of Cool". Den är belägen på Nordöns sydspets, inklämd mellan den pittoreska hamnen och grönskande kullar, och betydligt mindre än Auckland. Staden har ett kompakt litet centrum, men lever upp till sitt trendiga rykte.

Wellington anses vara landets kulturella centrum, och har en avslappnad atmosfär där kulturen har en framträdande roll. Staden är också centrum för landets filmproduktion, och kallas ibland för "Wellywood". All efterproduktion i Sagan om Ringen-trilogon ägde exempelvis rum här, och filmentusiaster rekommenderas att besöka Weta Cave Mini Museum.

I Wellington finns också Nya Zeelands parlament och nationalmuseumet Te Papa Tongarewa, och det är från Wellington man tar färjan över till Picton på Sydön.

http://www.wellingtonnz.com
http://www.wetaworkshop.com
http://www.interislander.co.nz






Sydön

Sydön och Nordön är helt olika. Den södra ön har färre invånare, och imponerar istället med sin dramatiska natur. Det är här man hittar Nya Zeelands fjordar, höga berg och de mäktiga glaciärerna. Färjan över Cooksundet tar lite drygt tre timmar, och är en spektakulär upplevelse där man passerar platser som Marlborough Sounds.

Observera även att de flesta biluthyrare inte tillåter att man tar med sig hyrbilen på en färjan. Man förväntas istället kontakta biluthyraren innan, och berätta vilken färja man tänker åka med. Man lämnar bilen innan man går på färjan, och reser sedan till fots för att hämta upp en ny hyrbil på den andra ön.

7. Nelson - den trivsamma konstnärsstaden

Nelson kallas ibland för "Sunny Nelson" och "Sunshine City" då det är den stad i Nya Zeeland med flest soltimmar per år. Staden är belägen på den östra sidan av Tasman Bay, och är en av landets äldsta städer.

Den är känd som en konstnärsstad dit kreativa människor gärna söker sig. Här finns de svenska glaskonstnärerna Ola och Marie Höglund, och deras glasstudio "Höglund Art Glass Studio & Gallery". Juveleraren Jens Hansen som designade ringen som används i Sagan om Ringen-trilogin har sin juvelbutik här. Den som vill får även hålla i ringen som användes i filmen.

En annan intressant plats är bakeriet "The Swedish Bakery" som specialiserat sig på svenska småkakor. Jag prövade deras punschrulle som de sålde under namnet "vacuum cleaner". Den var god, men smakade absolut inte som någon svensk dammsugare.

I närheten av Nelson ligger också en mycket annorlunda bed & breakfast. The Boot erbjuder dig nämligen att bo i en jättestövel. I bottenvåningen av "skon" finns vardagsrummet med soffa och öppen spis. En trappa upp ligger sovrummet, där man även har en egen balkong. Ägarna som byggt stöveln har även ett eget café, Jester House Café, och är hur trevliga som helst. Hela området är fullt med udda saker. Har man tråkigt, och det har man inte, så kan man även mata de tama ålarna som lever i bäcken intill.

http://www.theswedishbakery.co.nz
http://www.hoglundartglass.com
http://www.jenshansen.com
http://www.theboot.co.nz





8. Pannkaksklipporna - Pancake Rocks

Pannkaksklipporna - Pancake Rocks - ligger vid det lilla kustsamhället Punakaiki och är en del av Paparoa nationalpark. Kalkstensklipporna har formats av väder och vind under tusentals år så de liknar pannkakor som staplats på varandra. Klipporna är enkla att nå från huvudvägen, och är en självklar sevärdhet på Nya Zeealand.

Det finns inte många platser att stanna på mellan Nelson och Pancake Rocks, men en sevärdhet som man inte bör missa är sälkolonin vid Westport. Här finns också North Beach och Carter's Beach som är populära bad- och surfingstränder.

Många väljer att vandra den tre timmar långa Cape Foulwind Walkway, men det går lika bra att parkerar bilen vid Tauranga Bay, och endast besöka sälkolonin. Den ligger 10-15 minuters enkel vandring från parkeringsplatsen, och erbjuder även en fantastisk naturupplevelse.

http://www.punakaiki.co.nz







9. Glaciärerna Fox och Franz Josef

Man behöver inte besöka båda glaciärerna, men man bör definitivt besöka minst en av dem. De ligger 23 km från varandra, och är båda en del av Westland Tai Poutini nationalpark - ett av Nya Zeelands tre världsarv.

Fox Glacier är den största glaciären av de båda, men på grund av risken för sten- och isras är det endast säkert att vandra här med en guide. Båda glaciärerna går att besöka med helikopter, och detta rekommenderas verkligen.

Att besöka glaciärerna med helikopter är inte billigt, men är en upplevelse över det vanliga. Väl värd varenda krona. Innan man blir hämtad av helikoptern så tilldelas alla raggsockor, kängor och spikdubbar. Man får även en kortare säkerhetsgenomgång.

Helikopterturen mot glaciären är en upplevelse i sig, med vacker utsikt över glaciärerna. Men ingenting som slår den kommande vandringen. Under cirka tre timmar vandrar man bland isgrottor, små glaciärsjöar och ett landskap som inte liknar något annat. Detta är enligt mig den största upplevelsen av dem alla på Nya Zeeland.

http://www.glaciercountry.co.nz






10. Queenstown - äventyrens huvudstad

Klimatet i Nya Zeeland är ombytligt, och alla regioner präglas av plötsliga väderförändringar. Årstiderna är tvärtom mot Sverige, alltså kallast i juli och varmast i januari. Högsäsongen är från mitten av december till slutet av januari. Det är den tid när det är som vackrast, men också när det är flest turister i landet. Vill man undvika turisterna, så bör man komma i början eller slutet av högsäsongen. Men detta har samtidigt sina risker.

Att resa mellan Fox Glacier och Queenstown tar mellan fyra och sju timmar, beroende på vem man frågar. I teorin ska resan inte ta längre än fyra timmar, men då detta också är en av landets absolut vackraste delar så beror det också på hur många stopp man vill göra under resan. Förslagsvis väldigt många gånger, då landskapet här är overkligt vackert.

Vägen mellan Fox Glacier och Queenstown går via bergspasset Haast Pass. Det är oktober, och vägen har varit avstängd i flera dagar på grund av fallande stenar och olyckor. Sådant kan man inte planera innan. Det är vackert och nästan inga turister, när jag plötsligt inser att jag kan bli kvar i Fox Glacier under en mycket lång tid framöver. Jag har att välja mellan att vänta tills de tillfälligt öppnar vägen, vilket kan dröja, eller så väljer jag en mer än dubbelt så lång omväg, via Arthur's Pass och östkusten, vilket skulle ta närmare två dygn. Om det nu inte var så att även Arthur's Pass var på väg att stängas på grund av det ombytliga väderförhållandet.

Haast Pass hade varit stängt i flera dagar, men enligt ryktet skulle bergpasset öppnas senare under förmiddagen. Jag åkte någon timme tills jag hamnade framför en avstängning, och sedan var det bara att vänta. Jag hade tur, och efter bara någon timme öppnas bergspasset. Ingen vet för hur lång tid, och alla åker så fort man kan, innan de ändrar sig och stänger av vägen igen.

Jag hade tur, och kom fram till Queenstown i tid. Jag hade även tid att besöka Wanaka, och se de udda byggnaderna vid Puzzling World. De var mindre imponerande än vad jag hade förväntat mig, men Wanaka i övrigt är en trevlig liten stad.

Mellan Wanaka och Queenstown ligger Cardrona Hotel. Det finns flera vägar mellan städerna, och vägen där Cardrona Hotel ligger är den turisterna normalt rekommenderas att undvika - ifall man inte uppskattar små vägar längs höga stup. Det lilla samhället Cardrona består av några stugor och ett hotell som byggdes under guldrushen 1863. I hotellet finns även en charmig restaurang.

Äventyrs- och adrenalinstaden Queenstown är ett eldorado för alla som gillar extremsport eller som söker efter kickar. Staden är också utgångspunkten för alla som vill besöka Milford Sound - en av Nya Zeelands främsta sevärdheter.

http://www.cardronahotel.co.nz
http://www.queenstownnz.co.nz

11. Milford Sound - Nya Zeelands vackra fjordlandskap

Majoriteten av kryssningarna genom Milford Sound är en utflykt på mindre än två timmar. Det finns få rum att hyra i närheten av kryssningsterminalen, så de flesta stannar istället i Te Anau eller Queenstown. Vägen mellan Queenstown och Milford Sounds kryssningsterminal är vacker, men efter fem timmars bussresa är det nog många som önskar att det fanns ett snabbare sätt att komma tillbaka på. Det gör det. Man kan boka kryssningar där man blir upphämtad med buss och sedan flyger tillbaka. Detta alternativ tar mindre än en timme, men är också betydligt dyrare. En intressant detalj är att det är dyrare att åka buss till Milford Sounds och sedan flyga tillbaka, än vad det är att både flyga dit och tillbaka. Vad som är ännu intressantare att känna till är att man enbart kan flyga tillbaka ifall vädret tillåter, och att det är vanligt att flygen avbokas på grund av vädret.

Trots en buss- eller bilresa på 10 timmar, så är det få som besöker Queenstown som inte gör en utflykt till Milford Sound. En femton kilometer lång fjord med mäktiga klippor, snötäckta berg, vattenfall och tät regnskog, tillsammans med sälkolonier, delfiner och pingviner.

Jag trodde att Milford Sound skulle bli resans höjdpunkt, men måste erkänna att jag inte blev så jätteimponerad. Men det är inte Milford Sounds fel. Trots problemen vid Haast Pass, så hade jag tidigare haft tur med vädret. Dagen då jag skulle besöka Milford Sound var enda undantaget. Det var så mycket regn att man knappt såg någonting. Jag var förberedd på att utflykten kunde komma att bli avbokad på grund av vädret, och när vi väl skulle åka tillbaka så var det nära att vi inte blev framsläppta. Vägen tillbaka till Queenstown skulle stängas av, men vi hade tur. Man kan inte påverka vädret, och jag är glad över att ha fått sett Milford Sound. Men jag tror samtidigt att upplevelsen hade varit helt annorlunda under andra väderförhållanden.

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i kryssningar. De som åker till Nya Zeeland och ser hela landet via ett kryssningsfartyg. Jag tycker aldrig man får någon känsla av landet på det sättet. Men just platser som Milford Sound är undantaget. Här tror jag att man kommer att få se så oerhört mycket mer än ifall man reser runt med bil.

http://www.fiordland.org.nz
http://www.jucycruize.co.nz
http://www.realjourneys.co.nz










12. Dunedin - staden som ligger längst från Sverige i världen

En av de mer fascinerande sakerna med Nya Zeeland är de stora skillnaderna i landskapet. Jag förväntade mig att Nordön och Sydön skulle vara olika, men inte att västkusten och östkusten skulle ha lika stora skillnader.

Dunedin är Sydöns näst största stad, och har starka historiska band med den skotska staden Edinburgh. Staden grundades av skottar, och namnet Dunedin är det gaeliska namnet på Edinburgh. Många av gatunamnen här är på skotska, och Dunedin beskrivs ibland som den mest skotska staden utanför Skottland. Det är också den stad i världen som ligger allra längst bort från Sverige, på exakt andra sidan jordklotet.

Det är en vacker hamnstad med många historiska byggnader, och på Otagohalvön finns sällsynta djurarter som de gulögda pingvinerna, pälssälar och världens enda fastlandskoloni med albatrosser. Här finns även Nya Zeelands enda slott, Larnach Castle.

Världens brantaste gata, Baldwin Street, ligger i Dunedin. Den ligger i förorten North East Valley, och varje år hålls här löparloppet "The Baldwin Street Gutbuster". Upp och ner på kortast tid, där lutningen är 35% som mest.

Temple Gallery är däremot stängt. Dunedins första synagoga, som därefter användes av Frimurarna under 30 år, blev till slut ett konstgalleri. Nu är det stängt, och man planerar istället att bygga lägenheter i byggnaden.

Dunedin är en studentstad med ett pulserande nöjesliv och 15 000 studenter. Här finns Nya Zeelands första cannabismuseum och högkvarteret för det politiska partiet "Aotearoa Legalise Cannabis Party" som säger sig vilja göra Dunedin till vad man kallar "Dunsterdam - the Amsterdam of the South Pacific".

http://www.dunedinnz.com
http://www.cannabis.kiwi.nz

13. Oamaru - Moeraki Boulders och Steampunk HQ

De runda stenbumlingarna Moeraki Boulders ligger vid Kokehoe Beach, halvvägs mellan Dunedin och Oamaru på State Highway 1. De största har en omkrets på över två meter, medan de minsta är knappt större än en fotboll. De ligger utspridda längs en 50 meter lång sträcka av stranden, och bildades på havsbotten för omkring 60 miljoner år sedan då kalksalter gradvis ansamlades kring en hård kärna.

En liten men intressant stad på östkusten man inte heller bör missa är Oamaru. Här finns charmiga skyltar som talar om att pingvinerna har sina egna övergångsställen. I Friendly Bay kan man se pingviner simma ut till havs i gryningen för att äta, och vid Bushy Beach kan man se dvärg- och kungstofspingviner från ett undanskymt observationsställe. Men den mest udda och intressanta platsen av dem alla är Steampunk HQ.

Forntida maskiner och teknik från den industriella revolutionen, futuristisk teknologi så som 1800-talets människor föreställt sig den. Skrivmaskiner, ångmaskiner och tåg som sprutar eld. Jag frågade i entrén vad Steampunk HQ var för något, och fick svaret att det var svårt att beskriva. Vissa älskar Steampunk HQ, medan andra varit helt oförstående. Vissa föräldrar har lämnat platsen skrämda, medan Lonely Planet lovordat platsen. Detta är en plats som verkligen är värt ett besök. Ett sorts museum eller konstprojekt för alla som gillar steampunk.

http://www.moerakiboulders.co.nz
http://www.steampunkoamaru.co.nz









14. Lake Tekapo - en sjö med turkosgrönt vatten

Vattnet i Lake Tekapo kommer från de intilliggande glaciärerna, och innehåller små glaciärstenar och mineraler som reflekteras av solen. Det är dessa som skapat sjöns märkvärdiga blå färgton, och som gör att vattnet skiftar från klarblått till ljusblått, mintgrönt och turkos. Framför sjön ligger stenkyrkan Church of the Good Shepherd vackert belägen, som skapar en perfekt vy över sjön med de omgivande bergen i bakgrunden.

Lake Tekapo är en naturskön och stillsam plats, och utnämnd till världens näst bästa plats i världen för att titta på stjärnorna. De som vill utforska natthimlen kan göra en guidad tur till de astronomiska observatoriumen som finns på toppen av Mount John.

Det går att besöka observatoriumen även dagtid, men vill man se stjärnorna så är det en guidad rundtur till Mount John University Observatory sent på kvällen som gäller. Man hämtas upp av en minibuss, och när man närmar sig observatoriumet så släcks billjuset, och minibussen fortsätter längs vägar som man inte längre kan se i mörkret. Men chauffören lovar passagerarna att han hittar.

Det är helt mörkt vid observatoriumet, så att man bättre ska se stjärnorna. Man vänjer sig snabbt, men kylan är svårare att vänja sig vid. Trots att alla informeras innan om att de ska ta på sig ordentligt med kläder, så är det kallt på toppen. Det är nollgradigt och vid en iskall vind blir det riktigt kallt.

Lake Tekapo är en omväg ifall man reser längs kusten mellan Dunedin och Christchurch. Men om inte sjön eller observatoriumet lockar, så är även småvägarna längs Canterburys slättlandskap en upplevelse. Här finns udda platser som Burkes Pass, med sin nostalgiska karaktär, och gamla kyrkor som blivit omgjorda till antikvariat och restauranger.

http://www.laketekapountouched.co.nz
http://www.earthandskynz.com






15. Christchurch - staden som inte längre finns

Christchurch är Sydöns största stad och kallas även för "Garden City". Den hade tidigare rykte om sig att vara en ganska konservativ stad, känd för de gamla och vackra byggnaderna och sina välbevarade trädgårdar. Men allt förändrades i februari 2011. Christchurch drabbades av en jordbävning och flertalet av byggnaderna i stadens centrala delar förstördes.

Idag liknar Christchurch mest en spökstad. När man åker in i vad som en gång var centrum, så möts man numera istället av skyltar som informerar om hur gator och områden är avstängda. De flesta husen är sedan länge övergivna, och ingenstans ser man restauranger, affärer eller den aktivitet man kan förvänta sig i en stad som fram till nyligen var Nya Zeelands största stad efter Auckland.

Jag ställer ifrån mig bilen, och vandrar kvarter efter kvarter. Inga människor någonstans. Övergivna köpcentrum, banker och nattklubbar. Allt är totalförstört. Gamla byggnader som ligger i ruiner. Här fanns tidigare över 300 hotell. Idag finns det bara ett tiotal kvar. Samtidigt som gatukonst informerar om att "Yesterday is History".

Befolkningen i Christchurch ser nu möjligheten att bygga en helt ny stad. Det som från början upplevs som en spökstad är i själva verket en kreativ nystart. Man har byggt ett helt nytt köpcentrum i en annan del av staden. Alla butiker är gjorda av färglada containers, och stadsdelen kallas Re:start.

Christchurch är på alla sätt ett annorlunda resmål. Avonfloden slingrar sig genom staden, med sina grästäckta flodbanker, gamla ekar och broar som förbinder stadens tidigare huvudgator. Statyn från 1917 av Antarktis-resenären Robert Scott, skulpterad av hans änka, förstördes under jordbävningen. Stora områden av innerstaden är tomma och inhängnade, i väntan på att något nytt ska byggas där. Sedan mängder av provisoriska byggnader. Food Trucks, banker byggda av containers och uteplatser som snarare ger känslan av att man befinner sig på Roskildefestivalen än i vad som ska vara en av landets största städer. Christchurch upplevs inte längre som någon konservativ stad. Den känns mer som ett sorts kreativt kaos.

http://www.restart.org.nz
http://www.christchurchnz.com
http://www.bethere.co.nz











Nya Zeeland är ett drömresmål för många svenskar. Enligt en undersökning som gjordes av Scandinfo på uppdrag av Miljonlotteriet för två år sedan, så valde 16 procent av svenskarna just Nya Zeeland som deras drömresmål. Det placerade landet på en förstaplats framför USA och Australien.

Jag kan förstå detta. Landet är ett fantastiskt resmål som jag verkligen rekommenderar. Vilka platser man vill besöka väljer man givetvis själv, men att besöka både Nordön och Sydön är obligatoriskt. Dessa två öar är väldigt olika och erbjuder helt olika upplevelser. Väljer man bort någon av öarna så missar man halva upplevelsen, och gör ett stort misstag. Men den som väljer att ta sig tid, och resa runt i landet, kommer få uppleva ett riktigt häftigt resmål. En av de platser som brukar kallas för "a journey of a lifetime".

Kommentarer (1)

Wow, vilken suveränt bra reseberättelse och fantastiska foton på Nya Zeeland! Har tyvärr ej (ännu!) besökt Sydön men besökte Nordön under 12 dagar år för 10 år sedan. Tyckte även att Nordön hade väldigt mycket att erbjuda, vi såg en del av de platser som här rekommenderas men skulle också vilja tipsa om ytterligare några platser på Nordön; - Bay of Island området är väldigt vackert, under sommaren ska man definitivt ta sig ut med båt för att kunna simma med delfiner, ägna sig åt snorkling, fiske eller bad vid underbara stränder. - Onemana by och beach är också idylliskt vackert! - Cathedral Cove är väl den mest berömda stranden där, man vandrade ner dit på stigar i naturskön miljö. - Byn Opononi också oerhört vackert! Det finns så otroligt mycket att uppleva på Ny Zeeland, så där skulle man behöva stanna länge....Vill ni har jag lagt upp många foton från vår resa på Nordön här http://www.desires.se/#post74