Lågprisflyg - säkerhet?

#1 2011-05-31, 21:34
fysikmotor
Jag vet att man har statistiken med sig när det kommer till huruvida man får dö en våldsam otrevlig traumatisk långdragen extremt smärtsam död i en flygkrasch.

Men i mitt senaste lågprisflyg (jet4you eller easyjet) --Italien á la 100-300 spänn-- så började lampor lysa; exitlamporna på golvet lös upp, och en skylt "emergency" lös upp i taket vid landning. Man kunde samtidigt höra hur högtalarna slogs på, men stängdes av igen två gånger, som om piloten råkade komma åt högtalarknappen. Ingen trevlig upplevelse, och hon jag åkte med blev riktigt rädd.

Jag satt därefter och tänkte på att, inte undra fan på varför flygkrascher förekommer. Vad är det här för slarv egentligen? Nog för att biljetterna är billiga (om man inte har stort bagage med sig), men det betyder inte att man ska ta flygresan och säkerhetsrutinerna med lättja. Det kändes nästan som att ett gäng ungdomar tagit kontrollen över verksamheten.

Vad tror ni, är lågprisflyg att lita på? Är det dessa som kraschar, är de känsligare för sådan "otur"?
#2 2011-05-31, 21:40
Snotric
Om de slarvar vet jag inte. Men jag skulle gissa på att det kan vara för att flygbolaget köper billiga, gamla plan som inte duger åt dyrare bolag.
#3 2011-05-31, 22:12
Trodde att alla flygplans lampor o liknande började lysa vid landning?
#4 2011-06-01, 02:01
fysikmotor
Ursprungligen postat av Johan_08
Trodde att alla flygplans lampor o liknande började lysa vid landning?


Posten ovan dig var en lite bättre teori. Tror att det ligger något i det. Dessa billiga bolag är ju ofta ganska så nystartade.
#5 2011-06-01, 17:00
Hm, "The average age of the EasyJet fleet, at May 2011, is 3.7 years."

http://en.wikipedia.org/wiki/EasyJet#Fleet
Som i sin tur redovisar
http://www.planespotters.net/Airline/Easyjet
som källa.
#6 2011-06-01, 18:39
Lågprisbolag vill ju ha så låga kostnader som möjligt i syfte att tjäna pengar på låga priser. Alltså köper man in de senaste och bränslesnålaste planen eftersom bränsle är en av de största kostnadsposterna.
#7 2011-06-06, 12:22
styx1
Ursprungligen postat av Cliffak
Lågprisbolag vill ju ha så låga kostnader som möjligt i syfte att tjäna pengar på låga priser. Alltså köper man in de senaste och bränslesnålaste planen eftersom bränsle är en av de största kostnadsposterna.
Ytterst få flygbolag köper sina plan utan de leaser dem. I synnerhet de så kallade low cost airlines.
#8 2011-06-06, 12:42
liteon1
Inom Europa så har du flera olika lagar och regler som alla flygbolag måste följa för att få operera inom Europa. Så lågprisbolag har samma säkerhet som exempelvis KLM. Sen kan standarden på flygplan m.m vara olika.
#9 2011-06-09, 16:58
fysikmotor
Ursprungligen postat av liteon1
Inom Europa så har du flera olika lagar och regler som alla flygbolag måste följa för att få operera inom Europa. Så lågprisbolag har samma säkerhet som exempelvis KLM. Sen kan standarden på flygplan m.m vara olika.


Någon som vet hur det är när man flyger från europa till annan världsdel?
#10 2011-06-09, 22:13
Ursprungligen postat av fysikmotor
Någon som vet hur det är när man flyger från europa till annan världsdel?


Så länge bolaget får operera i EU så är det ingen fara..